آنچه در این مقاله می‌خوانید نمایش فهرست

طرحواره محرومیت هیجانی چیست؟ 2 ویدئو و 1 پادکست (هیچکس درکم نمی کنه)

طرحواره محرومیت هیجانی چیست؟ چرا بعضی ها احساس می کنند نیاز به عشق آنها هیچوقت برطرف نمی شود و چرا بعضی از افراد همیشه احساس خلا عاطفی در زندگی خود…

طرحواره خویشتن تحول نیافته خود گرفتار چیست؟ 1 ویدئو 1 پادکست (بچه‌ننه‌ها)

طرحواره خویشتن تحول نیافته خودگرفتار چرا به بعضی ها می گویند بچه ننه؟ چرا بعضی ها نخود به دهنشان نم نمی کشد و همه حر فها را به والدین خود…

طرحواره تنبیه چیست؟ 2 ویدئو و 1 پادکست (حقشو میگذارم کف دستش)

طرحواره تنبیه چیست؟ چرا بعضی از افراد از لحاظ اخلاقی اینهمه سختگیر هستند و کینه ای هستند و قدرت گذشت ندارند؟ این موضوع می تواند مربوط به «طرحواره تنبیه» باشد،…

طرحواره شکست چیست؟ 11 نشانه 1 ویدئو و پادکست (چرا موفق نمی‌شم)

طرحواره شکست چیست؟ چرا بعضی از افراد دائما در کار و تحصیل خود شکست می خورند یا اینکه با وجودی که فرد موفقی هستند همیشه خیال می کنند که آدم…

طرحواره منفی گرایی بدبینی چیست؟ 1 ویدئو 1 پادکست (زندگی پوچه)

طرحواره منفی گرایی بدبینی چیست؟ چرا بعضی از افراد تاریک بین و پوچ گرا هستند؟ چرا بعضی از افراد همیشه جنبه منفی مسائل رو می بنند؟ چرا بعضی ها همیشه…

طرحواره خویشتن داری ناکافی چیست؟ 2 پادکست (دست خودم نیست)

طرحواره خویشتن داری ناکافی چیست؟ چرا بعضی از افراد نمی توانند به اهداف خود پایبند باشند و زود آن را رها می کنند؟ چرا بعضی از افراد با وجودی که…

طرحواره ایثار چیست؟ 1 ویدئو و 1 پادکست (دلم می سوزه)

تعریف طرحواره ایثار چیست؟ چرا بعضی از افراد بیش از حد دلسوز هستند و اصلا دست خودشان نیستند و بسار هم مورد سو استفاده قرار می گیرند؟دلیل مهربانی بیش از…

طرحواره پذیرش جویی جلب توجه چیست؟ 1 ویدئو 1 پادکست (به من نگاه کن)

طرحواره پذیرش جویی جلب توجه یا مهرطلبی چرا بعضی از افراد بسیار مهر طلب هستند و نظر دیگران اینهمه برای آنها مهم است؟چرا تا وقتی می فهمند نظر کسانی که…

طرحواره استحقاق چیست؟ 1 پادکست 2 ویدئو انواع طرحواره استحقاق (من خاصم)

تعریف طرحواره استحقاق چیست؟ و انواع طرحواره استحقاق چرا بعضی از افراد همیشه حق به جانب هستند و می خواهند حرف حرف خودشان باشد؟چرا بعضی از افراد بسیار خودشیفته هستند؟چرا…

طرحواره رهاشدگی چیست؟ 10 نشانه راههای درمان 1 ویدئو و پادکست (خواهشا تنهام نگذار)

طرحواره رهاشدگی چیست؟ و راه های درمان تله رهاشدگی سلام، من ارسطو رضایی هستم روانشناس بالینی، در این مقاله به صورت کامل می خواهم در مورد طرحواره رهاشدگی در 11…

انواع طرحواره ها و انواع تله های زندگی

آیا درجستجوی آموزش در زمینه ی انواع طرحواره ها هستید؟در اینجا همه ی آنچه که درباره انواع طرحواره ها به دنبال آن هستید برای شما قرار دادیم. همه ی آنچه که باید درباره طرحواره و طرحواره درمانی بدانید در اینجا برای شما رایگان قرار داده ام.

اگر می خواهید طرحواره خودتان را بشناسید یک کاغذ و قلم بردارید و لینک زیر را در پنجره ای دیگر باز کنید و ویدئویی که در ابتدا قرار دادم را نگاه کنید و با استفاده از این تست رایگان طرحواره، طرحواره خود را بشناسید.

تست طرحواره یانگ رایگان

در ویدئوی زیر به همراه مصاحبه ای که با آقای مقصودی (مدیر انتشارات آقای کتاب) داشته ام، به مبحث طرحواره چیست و طرحواره درمانی چیست پرداخته ام، برای مشاهده ویدئو اگر داخل کشور هستید، لازم است فیلتر شکن خود را خاموش کنید.

پادکست انواع طرحواره ها

تله های زندگی در واقع همان طرحواره ها هستند که به زبان ساده و عامیانه به نام تله های زندگی شناخته شده اند، پادکست های زیر مربوط به تله های زندگی یا همان طرحواره هاست، طرحواره ها همان چارچوب ها و پادایم های ذهنی محکم هستند که در کودکی همانند عینک به چشمان شما دوخته شده اند، اگر این عینک سبز باشد همه چیز را سبز می بینید و اگر قرمز باشد همه چیز را قرمز می بینید.

تله های زندگی با توجه به تجربیات کودکی ما شکل می گیرند ما در مجموع 18 انواع طرحواره ها یا همان 18 عینک داریم.

با شنیدن پادکست طرحواره های می توانید ببینید انواع طرحواره های خودتان یا اطرافیانتان گرفتار کدام نوع از انواع طرحواره ها هستید؟

این 18 عینک هرکدام اسمی دارند که می توانید در ادامه، تک تک این پادکست های انواع طرحواره ها رابشنوید، ضمن اینکه به صورت خلاصه و تیتر وار هرکدام را توضیح هم داده ام.

18 تله زندگی

18 تله زندگیتله زندگی در واقع همان طرحواره ها هستند که به زبان ساده و عامیانه به نام تله های زندگی شناخته شده اند.

 

پادکست های زیر مربوط به تله های زندگی یا همان طرحواره هاست، طرحواره ها همان چارچوب ها و پادایم های ذهنی محکم هستند که در کودکی همانند عینک به چشمان شما دوخته شده اند،اگر این عینک سبز باشد همه چیز را سبز می بینید و اگر قرمز باشد همه چیز را قرمز می بینید،تله های زندگی با توجه به تجربیات کودکی ما شکل می گیرند ما در مجموع 18 طرحواره یا همان 18 عینک داریم، شاید تله های زندگی همان چیزی هست که مردم به آن طلسم و جادو می گویند(طرحواره چیست؟ این مقاله را بخوانید)

با شنیدن پادکست انواع طرحواره های زیر می توانید ببینید خودتان یا اطرافیانتان گرفتار کدام تله زندگی هستند؟

1-تله زندگی محرومیت هیجانی

تله محرومیت هیجانی یا طرحواره محرومیت هیجانی شایع‌ترین طرحواره در کارهای بالینی است، کسانی که این طرحواره را دارند، بیشتر به خاطر احساس تنهایی، غمگینی و افسردگی برای درمان مراجعه می کنند و معمولا نمی دانند چرا این احساسات را دارند، بیماران مبتلا به تله های زندگی محرومیت هیجانی احساس می‌کنند از نظر هیجانی با محرومیت مواجه شده‌اند و بقدر کافی محبت، صمیمیت و توجه دریافت نکرده‌اند و ممکن است احساس پوچی و بی معنایی کنند.

تله زندگی محرومیت های هیجانی؛

  1. محرومیت از محبت
  2. محرومیت از همدلی
  3. محرومیت از حمایت

طرحواره محرومیت هیجانی اغلب با طرحواره ایثار فامیل است، از طرفی بیمارانی که این طرحواره را دارند، رفتارهایی مانند عدم ابراز تمایل به محبت و عدم درخواست محبت  وتوجه  را از افراد مهم زندگی شان دارند، یعنی اینکه آنها طوری رفتار میکنند که انگار به محبت و توجه نیاز ندارند، کمتر راجع به خودشان حرف میزنند و رفتار هایی میکنند که با احساس های واقعی شان متناقض است.

این افراد همسرانی را انتخاب می‌کنند که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از نظر هیجانی آنها را ارضا کند، اغلب افرادی بی عاطفه خودمحور و نیازمند را برای زندگی مشترک انتخاب می‌کنند که به احتمال قوی باعث می شود بیمار شما از نظر هیجانی با محرومیت مواجه شود.

این بیماران گاهی اوقات از سبک جبران افراطی یا حمله استفاده می کنند و بسیار پر توقع می شوند، به صورتی که وقتی نیازهایشان ارضا نشود، عصبانی می شوند و گاهی نیز خودشیفته می شوند، دربعضی از موارد هم، این بیماران افرادی وابسته، درمانده و حتی نمایشی به‌نظر می‌آیند، ممکن است که مشکلات جسمی زیادی داشته باشند که به وسیله این مشکلات جسمی جلب توجه می کنند و دیگران را وادار می کنند که از آنها مراقبت کنند، یکی از دلایل بیماری های روان تنی می تواند تله زندگی محرومیت هیجانی باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این طرحواره لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره محرومیت هیجانی چیست؟

اگر می خواهید بررسی کنیدکه آیا گرفتار این طرحواره هستید یا خیر، لینک زیر را لمس کنید و پرسشنامه طرحواره محرومیت هیجانی را تکمیل کنید:

تست طرحواره محرومیت هیجانی همراه با تفسیر

برای درمان طرحواره محرومیت هیجانی لینک زیر را لمس کنید:

درمان طرحواره محرومیت هیجانی در 63 روز

پادکست انواع طرحواره_طرحواره محرومیت هیجانی

2_طرحواره طرد اجتماعی

افرادی که طرحواره طرد اجتماعی ویا طرحواره انزوای اجتماعی دارند، احساس اولیه مهمشان تنهایی است، آنها احساس می‌کنند که از دنیا کنار گذاشته شده‌اند، چون فکر میکنند خیلی با دیگران فرق دارند یا اینکه اصلا دلربا و جذاب نیستند، طرحواره نقص و شرم و طرحواره طرد اجتماعی بیشتر وقتها با هم ترکیب می شوند، ممکن است که  شما هر دو نوع طرحواره را تجربه کرده باشید.

طرحواره طرد اجتماعی به ویژگی های ظاهری ربط دارد و با طرحواره نقص و شرم که مربوط به خصوصیات درونی افراد است، نباید اشتباه گرفته شود یعنی بعضی از افراد از  ظاهرشان خوششان نمی‌آید و برخی هم از ویژگی های درونی شان، گروه اول در دام طرحواره طرد اجتماعی افتاده‌اند و گروه دوم در دام طرحواره نقص و شرم.

همپوشی این دو طرحواره بسیار زیاد است، اما طرحواره نقص و شرم جدی تر و مشکل سازتر است، طرحواره نقص و شرم باعث می شود که بیمار هیچ گونه رابطه ای نداشته باشد و حسابی گرفتار تنهایی درونی باشد، اگر که این دو طرحواره با هم یقه بیمار را گرفته باشند، اوضاع سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

بیمار ممکن است خودش را با دیگران مقایسه کند، در هر رابطه ای به این نکته توجه می کند که من با دیگران از برخی جنبه ها فرق دارم، به همین دلیل نمی‌تواند هوش و حواس خود را به رابطه بدهد، او خود را با کسانی که روابط اجتماعی خوبی دارندمقایسه می‌کند او کمرو  است و کمرویی دست و پای او را در روابط اجتماعی می بندد.

ممکن است شما وقتی در جمع قرار میگیرید مضطرب شوید زیرا از قضاوت منفی دیگران می ترسید، می ترسید تحت قضاوت و ارزیابی قرار بگیرید، نگرانید که دیگران درباره شما چه فکری خواهند داشت؟ بسته به نوع حساسیتان یعنی ظاهر، شغل، منزلت اجتماعی، هوش، مهارتهای اجتماعی و… می ترسید که دستتان رو شود و شما را فردی نالایق بدانند و به همین دلیل در موقعیت‌های اجتماعی دسته گل به آب می دهید.

گاهی نیز سعی می‌کنید در جمع قرار نگیرید و به گوشه گیری پناه می‌برید، شما احساس جدایی و معنا باختگی دارید، احساس می‌کنید غریبه هستند با بقیه فرق دارید و هیچ سنخیتی با جهان و اطرافیانتان ندارید.

ممکن است که بعضی از بیماران مبتلا به تله های زندگی طرد اجتماعی، به آن حمله کنند و در نتیجه مردم آزار و قلدر هستند، گاهی نیزمیخکوب می کنند و در نتیجه تنها و منزوی هستند و همیشه در حاشیه هستند ولی عضو هیچ گروه یا جمعی نیستند، گاهی هم بظاهر اجتماعی و اهل معاشرت هستند اما در درون احساس تنهایی می‌کنند.

کسانی که این طرحواره را دارند، آمادگی ابتلا به اختلال های روان تنی را دارند، احساس تنهایی اغلب رابطه نزدیکی با مشکلات قلبی، تنفسی، مشکلات خواب، سردرد و افسردگی دارد، این فرد تصور می کند که با دیگران متفاوت است یا هیچکس از او خوشش نمی آید

دقت کنید گاهی هم علت شکل‌گیری تله های زندگی طرد اجتماعی به خاطر خصوصیات و ویژگی های درونی فرد است مثلا باهوش است کسی که باهوش است علایقش با دیگران فرق دارد، هوشش را در جهت تحصیلی ممکن است که به کار ببرد یا بیشتر وقتها با کتاب سر کند و به همین دلیل متفاوت باشد.

اگر می خواهید درباره این طرحواره بیشتر بدانید لینک زیر را لمس کنید

طرحواره طرد اجتماعی چیست؟

اگر می خواهید بررسی کنید که آیا گرفتار این طرحواره هستید یا خیر، پرسشنامه زیر را تکمیل کنید:

پرسشنامه طرحواره طرد اجتماعی

اگر می خواهید به درمان این طرحواره بپردازید لینک زیر را لمس کنید:

درمان طرحواره طرد اجتماعی در 150 روز

پادکست انواع طرحواره ها_تله زندگی طرد اجتماعی

 

3_تله زندگی وابستگی

کسانی که طرحواره وابستگی دارند، زندگی برای آنها طاقت فرساست و احساس می‌کنند که توان انجام هیچ کاری را ندارند، آنها باور دارندکه آدم بی عرضه ای هستند ونمی‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند، به همین دلیل دست نیاز به سوی اطرافیان دراز می‌کنند.

احتمالاً اعتقاد دارند که اگر دیگران به آنها کمک نکنند نمی توانند زنده بمانند، مرکز ثقل تجربه وابستگی این است که بیماران مبتلا به تله های زندگی وابستگی در مقابل پذیرش مسئولیت های خود بسیار در مبارزه هستند و از پذیرش این مسئولیت ها اکراه دارند آنها خیلی زود از زیر بار کارها و مسئولیت‌ها شانه خالی می‌کنند و این کار کم کم روی ذهن آنها تاثیر می گذارد و این افراد به این باور می‌رسند که در انجام کارهای خود ضعف دارند و ناتوان هستند.

آنها خود را مانند کودک کوچکی می بینندکه ناگهان وارد دنیای بزرگسال شدند و برای انجام هر کاری به دنبال یک مادر هستند.

بچه های کوچک چطور در پارک ها و مراکز خرید گم میشوند وگریه می‌کنند و فقط والدین می‌توانند آنها را آرام کنند؟ این افراد نیز بدون حضور و کمک اطرافیان آشفته هستند.

افکار بیماران مبتلا به تله های زندگی وابستگی:

  • این کار خیلی سخته!
  • من نمیتونم از پسش بربیام!
  • شکست میخورم !نمیتونم این مسئولست را قبول بکنم
  • گاهی هم افکاری شبیه به رها شدگی دارند؛
  • اگه این فرد مرا رهاکند چی ؟
  • اگه این فردوجود نداشت مرا راهنمایی کند چی میشد؟

این افراد معمولاً احساس درماندگی و وحشت دارند، در هیچ کاری به خودش تکیه نمی کند، اگر مجبور باشد کاری را انجام بدهند، انگار فلج می شوند و ذهن آنها هیچ راه‌حلی در مقابل آنها قرار نمی‌دهد.

تنها راه‌حل ذهن آنها این است که از دیگران کمک بگیرند انگار که همه راهها به کمک طلبی ختم شود، برای اینکه مطمئن شوند کسی که به او وابسته شده اند او را تنها نخواهد گذاشت، دست به هزار راه حل و دوز و کلک میزنند، مثلا کادو می‌خرند، جشن می‌گیرند و …

چون این افراد خود را ناتوان می بینند، برای اینکه بتوانند از پس سختی زندگی بربیایند به دیگران وابسته می شوند.

این افراد به قضاوت های خود اعتماد ندارند، احساس می کنند بیشتر قضاوتهای آنان نادرست است، اعتماد نداشتن به قضاوت های خود ویژگی اصلی وابستگی است، این افراد در انجام کارهاو تصمیم‌گیری بسیار مردد و دودل هستند.

در واقع این افراد بیش از حد مشورت می کنند و به اصطلاح «تعمق» می کنند و با نظرخواهی دیگران ذهنشان آشفته تر و گیج تر می‌شود و سپس خسته می‌شوند و اگر هم با زحمت زیاد تصمیم بگیرند باز نمی توانند آن کار را به درستی انجام بدهند.

این افراد از بس که تصمیم گیری ها را به دیگران واگذار کردند از مهارتها و توانمندی های لازم برخوردار نیستند، چالش گریزی و تصمیم‌گیری واقعاً سبب ایجاد ضعف در مهارتها و قضاوتها می‌شود.

چرا به قضاوت های خود اعتماد ندارند؟زیراهرگز از آن استفاده نکرده‌اند!

در حالت تسلیم در برابر این طرحواره، بیش از اندازه به توصیه‌های دیگران و یا طبق نقشه دیگران عمل می‌کنند و کم کم این باور در آنها شکل می‌گیرد که آدمی بی کفایت و نالایق هستند.

در حالت فرار از مسائل و چالشها فرار می‌کنند و از انجام وظایف و مسئولیتها که به نظر خودشان سخت و طاقت فرساست فرار می کنند، مثلا از تصمیم‌گیری،  پذیرش مسئولیت جدید، یادگیری مهارت مدیریت مالی، جدایی به شدت می ترسند، بخصوص از جدایی، تنها مسافرت رفتن، تنها غذا نمی‌خورند، تنها سینما، تنهایی تفریحی نمی روند و با این اقدامات به این باور می رسد که هیچ کاری را به تنهایی نمی توانند انجام بدهند.

البته  گاهی هم ممکن است که به طرحواره خود حمله کنند و در دام «مستقل نمایی» بیفتند و دیگران او را فردی قوی و بدون نیاز به کمک  تلقی کنند، اما خودشان می دانند که بر سر هر تصمیم گیری و تغییر موقعیتی چه رنج  طولانی می کشند و چقدر مضطرب می شوند.

اگر می خواهید درباره این طرحواره بیشتر بدانید، لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره وابستگی چیست؟

اگر می خواهید بررسی کنید که آیا گرفتار این طرحواره هستید یا خیرف پرسشنامه زیر را تکمیل کنید:

پرسشنامه طرحواره وابستگی

اگر می خواهید طرحواره وابستگی را درمان کنید، لینک زیر را لمس کنید:

درمان طرحواره وابستگی در 127 روز 

پرسشهای متداول در سایت خودبیداری – شاید که سوالات خود را در این قسمت پیدا کنید

پادکست انواع طرحواره ها_تله زندگی وابستگی

تله زندگی وابستگی چیست؟

 

 

انواع طرحواره ها

4_طرحواره آسیب‌ پذیری

کسانی که طرحواره آسیب پذیری دارند اولین احساسی که دارند، اضطراب است هر لحظه احساس می‌کنند فاجعه ای در راه است و فکر می کنند در اثر بروز حوادث فاجعه بار نمی توانند به صورت معقول و متداول کاری انجام بدهند.

طرحواره  آسیب پذیری از دو جهت عرصه را بر آنها تنگ می کند، از یک جهت احتمال بروز خطر را بالا می برد و از یک طرف ظرفیت و توان مقابله را در بیمار کم می‌کند.

این افراد ترس های زیادی را تجربه می کنند که محتوای این ترس‌ها بستگی به طرحواره آسیب پذیری داردف معمولا بیماران در چهار حوزه گرفتار این طرحواره هستند، در1یا چند تا از این 4 حوزه زیر

  • سلامتی و بیماری
  • خطر
  • فقر
  • ازدست دادن کنترل

طرحواره  آسیب پذیری در زمینه ی بیماری و سلامتی

اگر که بیمار در حوزه سلامتی و بیماری دچار آسیب پذیری باشد، دچار خود بیمار انگاری می‌شود، نگران سلامتی خود است، این نگرانی بعضی اوقات به وسواس درباره سلامتی نیز تبدیل می شود، علی رغم اینکه هیچ شواهد پزشکی وجود ندارد و پزشکان او را مطمئن می کنند که هیچ خطری وجود ندارد، اما باز خیال می‌کنند که دچار بیماری علاج ناپذیر مانند بیماری سرطان، بیماری MS یا بیماری‌های مرگبار دیگری شدند.

بیشتر بیماران در این حوزه، احساس آسیب پذیری می‌کنند و حملات وحشت زدگی را تجربه می کنند، آنها دائما وضعیت جسمی خود را بررسی می‌کنند تا پی ببرند آیا علایم بیماری دارند یا خیر؟

آنها به علائم بدنی خود بشدت حساس هستند و هر احساس عجیب و بی‌ربطی را در بدن خود تجربه می‌کنند که می‌تواند آغازگرحمله وحشتزدگی باشد، این احساس می‌تواند گذرا باشد، اما بیمار نمی‌تواند بیخیال آن بشود. ( اختلال وحشت زدگی چیست این مقاله را بخوانید)

فعالیت‌ها، احساس و شادی که مردم به سادگی از کنار آنها می گذرند برای این بیماران ممکن است سرآغاز حمله وحشت زدگی باشد.

عواملی مثل گرما، سرما، ورزش، عصبانیت، مصرف دارو، رابطه جنسی، رفتن به کوه، میتواند ماشه چکان حمله وحشتزدگی باشد، تمام فکر این بیماران با این سوال کلیدی شروع می شوند:

چی میشود اگر….؟؟

بیماران مبتلا به طرحواره آسیب پذیری به شدت گوش به زنگ احتمال وجود هر علامتی هستند که نشان دهنده بیماری است، اطلاعات پزشکی خود را افزایش می دهند و  البته گاهی هم ممکن است از آن طرف بام افتاده باشند یعنی اینکه کاملا سعی می کنند که بی اطلاع از اخبار پزشکی باشند و چون میترسند که مبادا بیمار باشند، اصلا خود را چک نمی کنند.

بعضی از این بیماران هم نیز دچار «اضطراب انتظاری» می شوند و به همین دلیل دست از بعضی از فعالیت ها می کشند، این بیماران از نظر جسمی خود را شکننده و آسیب پذیر می دانند

طرحواره آسیب پذیری در زمینه ی خطر

اگر بیمار در زمینه خطر آسیب پذیر باشد، مادام نگران است که مبادا امنیت خود و نزدیکانش به خطر بیفتد، آنها دنیا را جای ناامن و خطرناک می‌دانند، چون دائماً مواظب و مراقب است که مبادا خطری آنها را تهدید کند و نگرانند که هر لحظه کسی به آنها حمله کند، آسایش و آرامش در زندگی انها وجود ندارد، آنها از حوادثی مانند تصادف رانندگی و سقوط هواپیما میترسند، درحالی که این حوادث پیش بینی ناپذیر و کنترل ناپذیر هستند، اما این افراد ممکن است که عطای مسافرت را به لقایش ببخشند و صورت مسئله را پاک کنند.

آنهااز وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل هم به شدت میترسند، هر چند بر اساس منطق می‌توانند وقوع این حوادث را تخمین بزنند، اما منطقشان کار نمی کند، تصور می‌کنند که اگر شش دانگ حواس‌شان جمع نباشد اتفاق ناگواری برای آنها میفتد.

تله زندگی آسیب پذیری در زمینه ی فقر

اگر بیماران در زمینه فقر احساس آسیب پذیری کنند، دچار «ذهنیت افسرده ساز» می‌شوند. نگرانی مالی یک لحظه ذهن آنها را رها نمی کند، به گونه‌ای غیر واقع بینانه می ترسند که مبادا ورشکست و آواره شوند، مهم نیست چقدر درآمد داشته باشند دائماً نگرانند، تصور می‌کنند بین ثروتمندی و فقرمرز باریکی وجود دارد و ممکن است ناگهان تمام سرمایه خود را از دست بدهند و در دام فقر بیفتند و به همین دلیل به فکر پشتوانه مالی هستند، بیش از اندازه پس انداز می کنند خیال می‌کنند اگر فلان مقدار پول داشته باشند، آنگاه راحت می‌شوند اما زهی خیال باطل!

نگرانی مالی دست از سر او بر نمی دارد، اگر مقداری پول خرج کنند به شدت دچار اضطراب می شوند، پول خرج کردن برای آنها دشوار است، پولی را که به زحمت به دست آورده‌اند حاضر نیستند به راحتی خرج کنند، بی‌دلیل نگران مسائل مالی هستند حتی وقتی که پس انداز آنها کافی است، طرحواره آسیب پذیری می تواند با «اختلال احتکار »همپوشی داشته باشد.( اختلال احتکار چیست؟ ،این مقاله را بخوانید)

طرحواره  آسیب پذیری در زمینه ی ازدست دادن کنترل

اگر بیمار شما دچار طرحواره آسیب پذیری درحوزه از دست دادن کنترل باشد از دیوانه شدن و از دست دادن کنترل می ترسد، این نوع ترس در حملات وحشت زدگی بسیار رواج دارد.(کارگاه درمان اختلال وحشت زدگی ، این مقاله را بخوانید)

به طور کلی طرحواره آسیب پذیری از هرکدام از این چهار حوزه که باشد، در یک باور شریک هستند: مرکز ثقل این ترس‌ها افکار فاجعه آمیز هستند، بهمین دلیل وقتی که ترس حاکم می شود، مانند بچه ها نمی دانند چکار باید کنند.

حملات وحشت زدگی ممکن است یک یا دو دقیقه طول بکشد و خود به خود فروکش می‌کند، اما افکار فاجعه‌آمیز بیشتر دوام می‌آورند که براثر حمله وحشتزدگی نیز دست از سربیمار بر نمیدارند باور آنها اینست:

  • چه میشود اگر همین الان قالب تهی کنم؟
  • چه میشود اگر دیوانه شوم؟
  • چه میشود اگر کنترلم را از دست بدهم؟

این افکار فاجعه آمیز حمله وحشتزدگی را که قاعدتا نباید یک یا دو دقیقه به طول بیانجامد، طولانی میکند و مشکلات جدی تر از راه می‌رسد و سبب ایجاد« اضطراب انتظاری» میشود این افکار تبدیل به افکار پیشگویانه ترس برانگیز می‌شوند و فرد تا حمله بعدی که نمی داند کی رخ بدهد مدام اضطراب دارد و نگران است.

بیشتر بیماران از مکانیسم فرار استفاده می کنند و از بسیاری از موقعیت ها اجتناب می کنند، اجتناب باعث می شود که فرد کم کم فعالیت‌های لذت‌بخش را رها می‌کند و از بسیاری از لذت ها محروم می شود.

اگر می خواهید درباره این طرحواره بیشتر بدانید، لینک زیر را لمس کنید:

تله اسیب پذیری چیست؟

اگر می خواهید مطمئن شوید که آیا گرفتار این طرحواره هستید یا خیر، لینک زیر را لمس کنید:

تست طرحواره آسیب پذیری همراه با تفسیر

اگر می خواهید به درمان طرحواره آسیب پذیری بپردازید، لینک زیر را لمس کنید:

درمان طرحواره آسیب پذیری در 110 روز

پادکست انواع طرحواره ها_طرحواره آسیب‌ پذیری

 

5_تله زندگی طرحواره نقص و شرم

بیمارانی که طرحواره نقص و شرم دارند، معتقدند اشکال دار و ناقص هستند،حقیر و بی ارزشند،عصبانی هستند، کسل کننده هستند، عجیب و غریب هستند و جاذبه ندارند و بیشتر وقتها احساس شرمندگی و بی کفایتی می کنند، این افراد این احساسات و باورها را اغلب اوقات دارند و از برقراری ارتباط با دیگران به دلیل اینکه مبادا اشکالاتشان رو شود، دوری می کنند.

افراد مبتلا به طرحواره نقص و شرم  اغلب خودشان، خودشان را نا ارزنده می کنند و اجازه می دهند دیگران هم این کار را بکنند و نسبت به انتقاد یا طرد حساسیت زیادی دارند و ممکن است غمگین و ناراحت و یا عصبانی شوند، این افراد اغلب کم‌رو هستند و بسیار خود را با دیگران مقایسه می کنند.

این بیماران برای زندگی مشترک همسری طرد کننده و انتقاد گر را انتخاب می‌کنند و ممکن است به افرادی که آنها را دوست دارند اهمیتی ندهند.

بعضی از بیماران مبتلا به طرحواره نقص و شرم نیز در دام طرحواره خودشیفتگی یا همان طرحواره استحقاق می افتند و به طرحواره ی خود حمله می‌کنند, طرحواره نقص و شرم در بعضی از افرادبه صورت (اختلال شخصیت اجتنابی) در می آید و بیشتر کسانی که این طرحواره را دارند، از سبک مقابله ای اجتناب استفاده می کنند.

اگر می خواهید درباره طرحواره نقص و شرم بیشتر بدانید لینک زیر را لمس کنید:

 طرحواره نقص و شرم چیست؟

اگر می خواهید بررسی کنید که آیا گرفتار این طرحواره هستید یا حیر، پرسشنامه زیر را تکمیل کنید:

پرسشنامه طرحواره نقص و شرم

اگر می خواهید به درمان طرجوره نقص و شرم بپردازید لینک زیر را لمس کنید:

درمان طرحواره نقص وشرم در 151 روز 

انواع طرحواره ها

پادکست انواع طرحواره ها_طرحواره نقص و شرم

6_تله زندگی شکست

بیمارانی که تله زندگی شکست دارند معتقدند نسبت به همسن و سالان خود در حوزه های پیشرفت مانند شغل، مسائل مالی، منزلت اجتماعی، تحصیل و یا ورزش شکست خورده اند، آنها احساس می‌کنند که در مقایسه با دیگران واقعاً بی عرضه هستند به صورتی که گاهی خودشان را انسان های دیوانه، نالایق، بی استعداد، احمق و یا ناموفق می‌دانند و معتقدند که ذاتاً استعداد موفقیت ندارند.

رفتارهایی که معمولا انجام می دهند:

تسلیم شدن و کارها را با بی میلی انجام دادن یا کار فشرده انجام دادن و یا پیشرفت طلبی زیاد.

بعضی از آنها معتقدند که مانند دیگران باهوش نیستند اما می‌توانند با تلاش و پشتکار زیاد آن را جبران کنند، اگرچه بیشتر این افراد موفق می شوند، اما موفقیت های خود را جعلی می دانند.

اگر می خواهید در باره طرحواره شکست بیشتر بدانید، لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره شکست چیست؟

اگر می خواهید بررسی کنید که آیا گرفتار طرحواره شکست هستید یا خیر، پرسشنامه زیر را تکمیل کنید:

تست طرحواره شکست

اگر می خواهید  به درمان طرحواره شکست بپردازید، لینک زیر را لمس کنید:

درمان طرحواره شکست در 58 روز

پادکست تله زندگی طرحواره شکست

7_تله زندگی اطاعت

بیماران مبتلا به طرحواره اطاعت به دیگران اجازه می‌دهند که بر آنها سلطه پیدا کند وتن به کنترل دیگران می دهند چون که حس می کنند اگر که تن به کنترل ندهند دیگران آنها را به وسیله تنبیه کردن، بی محلی کردن و نادیده گرفتن، رها کردن  و…تحت فشار قرار میدهند.

طرحواره اطاعت به دو شکل است؛

اطاعت ازنیازها

اگر که طرحواره اطاعت از این دسته باشد، بیماران آرزوها و رویاها و تمایلات خودشان را ندیده می‌گیرند و در عوض از توقعات دیگران پیروی می کنند.

اطاعت از احساس ها و هیجان ها؛

بیمارانی که این نوع طرحواره اطاعت را دارند چون می ترسند که دیگران از آنها انتقام بگیرند مثلاً آنها را تنبیه کنند یا رها کنند، احساسات خود(بخصوص احساس خشم) را نادیده می‌گیرند

کسانی که  طرحواره  اطاعت دارند، خشم زیادی دارند ولی خشم را تجربه نمی کنند بلکه به صورت علائم رفتاری ناسازگار مانند پرخاشگری و یا منفعل بودن و یا خشم ویا رفتار انفجاری یا غیر قابل کنترل و یا به صورت بدنی مانند انزوا و کناره گرفتن از مهر و محبت و مواد مخدرو گاهی هم گریه درجایی که می بایست خشمگین شوند، خودرا نشان میدهد.

بیماران مبتلا به طرحواره اطاعت تصور می کنند که نیازها و احساساتشان برای دیگران ارزشی ندارد و مهم نیستند، بیماران مبتلا به طرحواره اطاعت معمولاًدر مقابل طرحواره شان میخکوب می‌کند به شدت مطیع دیگران هستند و همیشه به این فکر می‌کنند که:  من نمی‌خواهم دردسری به وجود بیاورم.

چرا افراد میتلا به طرحواره اطاعت احساسات و نیازهای خود را پس زنی می کنند؟

بیماران مبتلا به طرحواره اطاعت به این دلیل  احساساسات و نیازهای خود را پس زنی می‌کنند که احساس می کنند، مجبور هستند و نه به این دلیل که خیال کنندکه باید این کار را انجام بدهد یعنی اینکه درست و منطقی این تصمیم را نگرفته اند بلکه در سطح هیجانی دست و پا بسته هستند، آنها می ترسندکه اگر نیازها و احساسات خود را بیان کنند اتفاقات بدی برایشان بیفتد و همیشه شواهد و مدارکی دارندکه افراد مهم زندگی شان از دست آنها عصبانی شده، رهایشان کرده و یا آنها را با تنبیه و طرد و انتقاد روبرو کرده است(ومتوجه نیستند که مشکل از جانب خود آنهاست)

دقت کنید بیمارانی که طرحواره اطاعت دارند، در جامعه ما ممکن است که این طرحواره را با ارزش کمک به دیگران اشتباه بگیرند، ارزش کمک به دیگران یک ارزش است و فرد درونا و قلبا می خواهد به دیگران کمک کند، اما کسانی که طرحواره اطاعت دارند بیشتر اوقات می‌ترسند که دیگران تلافی کنند.

بیشتر اوقات بیماران ممکن است که از مکانیسم فرار برای روبرو شدن با طرحواره اطاعت استفاده کنندو از موقعیت هایی که ممکن است تحت کنترل دیگران قرار بگیرند، دوری کنند مثلا ممکن است از روابط عاشقانه طولانی مدت دوری کنند زیرا این روابط برای آنها مانند اینست که داخل یک چاه بیفتند یا داخل یک تله بیفتند.

گاهی نیزبعضی از بیماران مبتلا به طرحواره اطاعت از مکانیسم حمله(جبران افراطی)بر علیه این طرحواره استفاده می‌کنند و رفتارهایی مانند نافرمانی، مخالفت جویی و سرکشی بی مورد داشته باشند.

اگر می خواهید درباره طرحواره اطاعت بیشتر بدانید، لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره اطاعت چیست؟

اگر میخواهید بررسی کنید که آیا گرفتار این طرحواره هستید یا خیر، لینک زیر را لمس کنید:

تست طرحواره اطاعت با تفسیر

اگر می خواهید به درمان این طرحواره بپردازید، لینک زیر را لمس کنید:

درمان طرحواره اطاعت و ایثار در 156 روز

پادکست انواع طرحواره ها_تله زندگی اطاعت

8_تله زندگی رها شدگی

بیماران مبتلا به طرحواره رها شدگی معتقدند نزدیکترین افراد خود را به شکلی از دست می دهند بنابراین به طور دائم مضطرب هستند و یا ترس از رهاشدن دارند و گوش به زنگ علامت های ترک شدن هستند.

هیجان های معمولی این بیماران در هنگام جدایی(چه واقعی باشد و چه خیالی) اضطراب و افسردگی طولانی است

این افراد وقتی که نزدیکانشان آنها را تنها بگذارند، عصبانی می شوند و در حالت شدیدتر این هیجانات به حالت وحشت، خشم و عزاداری نمود پیدا میکند.

رفتارهایی که معمولا در این بیماران مشاهده می کنیم:

وابستگی افراطی به افراد مهم زندگی، احساس مالکیت و انحصارطلبی، کنترل کردن، سرزنش دیگران به خاطر رها کردن آنها، حسادت و رقابت با رقبای عشقی.

تمام این رفتارها به این دلیل صورت می‌گیرد که مواظب باشند اطرافیان آنها را تنها نگذارند، گاهی هم بعضی از این افراد برای اینکه درد ناشی از جدایی و فقدان را که غیر قابل اجتناب است تجربه نکنند، روابط صمیمانه برقرار نمی کنند و صمیمیت گریز هستند، این بیماران معمولاً افراد مهم زندگی خود را به شکلی انتخاب می‌کنند که به احتمال زیاد آنها را رها کند.

اگر می خواهید در مورد طرحواره رها شدگی بیشتر بدانید، لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره رها شدگی چیست؟

اگر می خواهید بررسی کنید آیا گرفتار طرحواره رهاشدگی هستید یا خیر، پرسشنامه زیر را تکمیل کنید:

تست رها شدگی(پرسشنامه طرد و رها شدگی)

برای درمان طرحواره رها شدگی لینک زیر را لمس کنید:

درمان طرحواره رهاشدگی در 84 روز

پادکست انواع طرحواره ها_تله زندگی رها شدگی

9_طرحواره بی اعتمادی بد رفتاری

بیماران مبتلا به طرحواره بی اعتمادی بد رفتاری اعتقاد دارندکه دیگران می خواهند از آنها سوءاستفاده کنند و یا احساس تهدیدمیکند، اعتقاد دارند که دیگران درستکار و یا صادق نیستند و بیشتر اوقات رفتارهای دیگران را  بدبینانه تفسیر می‌کنند، نهایتاً اگر بیماران خوبی باشند فکر می کنند که هرکس به فکر خودش است و برای ارضای نیاز خود به آنها ضربه می‌زنند.

بیماران پیشرفته معتقدند مردم شیطان صفت و دیگر آزار هستند، این بیماران علاقه‌ای به ایجاد روابط صمیمی ندارند و افکار و احساسات خصوصی خود را با دیگران در میان نمی گذارند بعضی از این بیماران، همسرانی را انتخاب می‌کنند که بدرفتار هستند و به آنها اجازه می‌دهند تا از نظر هیجانی، جسمی، جنسی از آنها سوء استفاده کند.

انواع طرحواره ها

بعضی از آنها هم خودشان نسبت به دیگران بد رفتار هستند و بعضی دیگر از این افراد هم تبدیل به ناجی می شوند تا افرادی که مورد بدرفتاری واقع شده اند را نجات بدهند که نمونه آن را می توانید در NGO های مختلف و یا کمپین های مختلف می بینید.

اگر می خواهید بیشتر در مورد طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری بدانید لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره بی اعتمادی چیست؟

اگر می خواهید بررسی کنید آیا گرفتار طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری هستید یا خیر، لینک زیر را لمس کنید:

پرسشنامه طرحواره بی اعتمادی رایگان همراه با تفسیر

برای درمان طرحواره بی اعتمادی لینک زیر را لمس کنید:

درمان طرحواره بی اعتمادی و بد رفتاری در 104 روز

پادکست انواع طرحواره ها_طرحواره بی اعتمادی

 

10_تله کمال گرایی

بیمارانی که تله زندگی کمال گرایی دارند خودشان را افرادی تلاشگر و بی عیب  نشان می دهند، آنها معتقدند برای اینکه بتوانند به معیارهای بالا دست پیدا کنند، باید تلاش زیادکنند.

این معیارها کاملا در آنها درونی سازی شده است بنابراین مانند بیمارانی مبتلا به طرحواره پذیرش جویی نیستند که صرفاً بر اساس واکنش های دیگران به دنبال این معیارها بگردند بلکه به دنبال این معیارها می روندچون باید به آن دسترسی پیدا کنند نه به خاطر جلب توجه دیگران، حتی اگر هم کسی متوجه کارهای آنان نباشد، باز هم بیشتر این بیماران همچنان به دنبال رسیدن به معیارهای دست بالا هستند، بیمارانی که هم طرحواره معیارهای سختگیرانه دارند و هم طرحواره پذیرش جویی، هم به دنبال معیارهای بلندپروازانه هستند و هم به دنبال کسب توجه بیرونی.

طرحواره های معیارهای سرسختانه و طرحواره پذیرش جویی و طرحواره  استحقاق به راحتی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته قابل مشاهده هستند، اگرچه اکثر اوقات این طرحواره ها حمله به طرحواره های محرومیت هیجانی و نفص وشرم هستند در کارگاه طرحواره درمانی برای درمانگران درباره درمان بیماران خودشیفته بحث میکنیم.

انواع طرحواره ها

علائم طرحواره کمال گرایی چیست؟

بیشترین هیجان و احساساتی که این بیماران تجربه می‌کنند«تحت فشار بودن »است، تحت فشار بودنی که تمامی ندارد و از آنجایی که بی عیب بودن و کامل بودن غیر ممکن است، فرد همیشه تلاش بیشتری انجام میدهد، این افراد وقتی که در کارها شکست می خورند, اضطراب شدیدی را تجربه می کنند زیرا به ۹۵ قانع نیستند و باید حتما به ۱۰۰ برسد.

تحت فشار بودن

یکی دیگر از رفتارهایی مرسوم این بیماران، عیبجویی افراطی از خودشان و دیگران است، بیشتر این بیماران احساس می‌کنند که وقت کم می‌آورند کارهای آنها زیاد است و به همین دلیل دچار فرسودگی می‌شوند.

رقابت جویی

«رقابت جویی»هم یکی دیگر از ویژگی های احساسی این بیماران است، بیشتر این بیماران در دسته افراد تیپA جامی شوند، آنها زیر فشار  هستند.

اعتیاد به کار

بیشتر بیماران مبتلا به کمال گرایی معتاد به کار هستند، بعضی از آنها برای آنکه در یک حوزه خاص بهترین باشند، بدون وقفه تلاش می کنند مثلاً در تحصیل، کار، ورزش، اخلاق، پیروی از قانون و یا در فعالیت های هنری

لذت نبردن از موفقیت های خود

این افراد چون بسیار به جزئیات توجه می کنند، همیشه میزان کارکرد عملکرد خود را کمتر برآورد می‌کنند، غیر قابل انعطاف هستند، مثلاً در معیارهای اخلاقی، فرهنگی و مذهبی سختگیر هستند، دچار خطای شناختی همه یا هیچ و یا سیاه و سفید هستند، یا باید به معیار هایشان کامل برسند یا کاملاً شکست خورده هستند، از موفقیت‌های خود لذت نمیبرند به محض رسیدن به یک موفقیت، موفقیت بعدی و برنامه بعدی و مسئولیت بعدی شروع می شود.

خود این بیماران ملاک ها و اهداف شان را بلندپروازانه نمی دانند بلکه آن را طبیعی می دانند، برای آنکه آنها را متوجه کنیم که طرحواره ی آنها ناسازگار است می‌توانیم به فقدان لذت در زندگیشان، مشکلات مربوط به سلامتی شان و احساس ارزشمندی پایینشان و نارضایتی آنها در روابط عاطفی و شغلی خود و یا بیماری های بدنی اشاره کنیم.

اگر می خواهید درباره طرحواره کمال گرایی بیشتر بدانید، لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره کمال گرایی چیست؟

با استفاده از پرسشنامه طرحواره کمال گرایی بررسی کنید آیا گرفتار این طرحواره هستید یا خیر؟

تست طرحواره کمال گرایی همراه با تفسیر

برای درمان طرحواره کمال گرایی لینک زیر را لمس کنید:

درمان طرحواره کمالگرایی در 76 روز

پادکست انواع طرحواره ها_تله زندگی کمال گرایی

11_طرحواره بازداری هیجانی

بیماران میتلا به تله زندگی بازداری هیجانی هیجانات و احساسات کمی را تجربه می کنند و از صحبت کردن درباره هیجان هایشان و بیان کردن آن به شدت فراری هستند، آنها به جای اینکه هیجانی باشند و بتوانند درباره احساساتشان حرف بزنند، از لحاظ عاطفی بی تفاوتند و بیشتر خویشتندار، آنها معمولاً دلسوزی و محبت خود را بیان نمی‌کنند، بیشتر اوقات تلاش می‌کنند تمایلات پرخاشگرانه شان را کنترل کنند.

بسیاری از بیماران مبتلا به تله زندگی بازداری هیجانی در روابط بین فردی برای خویشتنداری بیش از صمیمیت ارزش قائل می شوند(مهمترین اصل را خویشتنداری می دانند ونه صمیمیت و راحتی)

و می ترسند که اگر به هیجانات و احساساتشان اجازه بروز بدهند، ممکن است کنترل شان را به طور کامل از دست بدهند، آنها می ترسند که در صورتیکه به هیجان‌ات خود اجازه بروز بدهند، شرمنده شوند و یا اینکه تنبیه شوند یا اینکه رها شوند(ترس از رهاشدگی یا تنبیه)

اغلب این بیماران درباره افراد مهم دور و برشان هیجانات و احساسات خودشان را به صورت افراطی کنترل می کنند افراد مبتلا به طرحواره بازداری هیجانی سعی می‌کند هیجاناتش را چه مثبت و چه منفی نسبت به افراد مهم زندگی خود بروز ندهد، به خصوص وقتی که هیجانات او  شدید هستند، او فکر می کند اگر هیجانش را جلوگیری ‌کند بهتر از بیان کردن است، این هیجانات و احساسات طبیعی در ذهنیت کودک خود انگیخته وجود دارد.

همه کودکان به خاطر احترام به حقوق دیگران لازم است یاد بگیرند هیجان هایشان را کنترل کنند، با این حال این بیماران در این کار زیاده روی می کنند، آنها کودک کنجکاو وطبیعی درون را بازداری کرده و کنترل افراطی می کنند به صورتی که فراموش می کنندکه چگونه طبیعی رفتار و تفریح کنند.

بیماران مبتلا به طرحواره بازداری هیجانی معمولا کدام هیجانات را بازداری می کنند؟

آنچه که ما در اتاق درمان دیدیم غالبا احساسات و هیجانات زیر را بازداری می کنند، ابراز خشم، ابراز احساس های مثبت مثل خوشحالی و محبت، عشق و برانگیختگی جنسی، میل جنسی کم می تواند ریشه در طرحواره بازداری هیجانی داشته باشد.

دیگر علائم رفتاری طرحواره بازداری هیجانی

بیماران مبتلابه تله زندگی بازداری هیجانی  پایبندی شدیدی به آیین مندی ها و کارهای روزمره دارند، احساسات خود را به صورت کامل بروز نمی دهند و نشان می‌دهند که آسیب پذیر هستند، برعقلانیت بیش از حد تأکید می‌کنند و نیازهای هیجانی را نادیده می گیرند.

در DSM5ممکن است که این بیماران با ملاک های تشخیصی اختلال شخصیت وسواسی جبری جور در بیاید

از کارهایی که نیازمند به بروز هیجان است مانند تفریح، عروسی، عزاداری به شدت گریزان هستند، هیجان‌های خود را بروز نمی دهند، به خاطر رعایت ادب و متانت افراطی، صمیمیت و تفریح را فدا می‌کنند و به جای اینکه در روابط اجتماعی خودانگیخته رفتار کنندف بیشتر سخت‌گیر و انعطاف ناپذیر هستند ,دیگران به آنها می گویند شما چقدر جدی هستی چقدر خشک هستی.

چرا طرحواره باز داری هیجانی در فرد شکل می گیرد؟

دلایل شکل گیری طرحواره بازداری هیجانی بسیار متفاوت است و بیشترین دلیل که ما مشاهده کردیم اینست که به محض اینکه  فرد در کودکی یا نوجوانی هیجانات یا احساسات خود را به صورت خود انگیخته نشان می‌داده، خانواده و یا مراجع قدرت او را شرمنده می‌کردند:

  • خجالت بکش
  • زشته
  • بزرگ شدی
  • از تو بعیده
  • تو بزرگتری و…

شاید هم بیمار در جایی احساسات خود را بیان کرده و مورد تمسخر قرار گرفته اند.شاید هم هیچکس در زندگی او نبوده که احسسات و هیجانات اورا بفهمد، هیچ همدمی نداشته و کاملا تنها بوده و به همین دلیل یادگرفته که احساسات خود را سرکوب کند.

طرحواره بازداری هیجانی بیشتر اوقات طرحواره ای فرهنگی هم  است، به خاطر اینکه فرهنگ های خاصی به خویشتن‌داری افراطی اهمیت زیادی میدهند، این طرحواره در بستر خانواده شکل می گیرد(مانند فرهنگ ایرانی ها،هندی ها، ژاپنی ها و افغانستانی ها)

باور زیربنایی افراد مبتلا به طرحواره بازداری هیجانی این است که نشان دادن احساسات، صحبت کردن درباره آن ها و یا رفتار تکانشی، پیامدهای خوبی ندارد ولی بروز ندادن احساسات عملی خوب وقابل قبول است.

بیماران مبتلا به طرحواره بازداری هیجانی معمولاً آدم‌های خویشتندار،غم انگیز و عبوس به نظر می آیند همچنین به خاطر اینکه خشم در درون آنها بسیار جمع شده است،جنگجو و دلخور هستند و خشم پنهان دارند، این افراد در روابط عاشقانه معمولاً وارد رابطه  ای می شوند که مخاطب هیجانی و یا تکانه ایست، این خواسته ی جنبه ی سالم آنهاست زیرا کودک کنجکاو شاد در این افراد وجود ندارد.

برای درمان طرحواره بازداری هیجانی می توانید با «مرکز روانشناسی خودبیداری» تماس بگیرید، همچنین می توانید در « کارگاه خویشتن جدید و رشد بالغ » که گروه درمانی می باشد و با تدریس من (ارسطو رضایی) می باشد، ثبت نام کنید، برای کسب اطلاعات کامل و نحوه ثبت نام از طریق راههای تماس با ما و شماره ها و واتساپ و تلگرام و اینستاگرامی که در همین صفحه موجود می باشد،اقدام کنید.

اگر می خواهید در مورد طرحواره بازداری هیجانی بیشتر بدانید، لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره باز داری هیجانی

برای اینکه مطمئن شوید گرفتار این طرحواره هستید یا خیر، پرسشنامه زیر را تکمیل کنید:

تست طرحواره بازداری هیجانی

تست تله های شخصیتی طرحواره بازداری هیجانی

پادکست انواع طرحواره ها_تله زندگی بازداری هیجانی

12_تله زندگی پذیرش جویی و جلب توجه

بیماران مبتلا به طرحواره پذیرش جویی و جلب توجه( بعضی ها به آن مهرطلبی هم می گویند) به پذیرش از طرف دیگران اهمیت زیادی میدهند، به صورتی که نیازهای هیجانی خودرا ارضا نمی کنند، از پیگیری توانمندی‌های خود و استعدادهای خود باز می‌ماند و همه حواسشان به واکنش های دیگران هست و هویت انها  وابسته به واکنش دیگران است این طرحواره  پذیرش جویی/جلب توجه دو چهره می تواند داشته باشد:

  • پذیرش جویی یعنی بیمار به دنبال پذیرش و تایید گرفتن است و تمایل دارد همه مردم او را دوست داشته باشند و مورد تایید همه ی آنها قرار بگیرد.
  • جلب توجه یعنی این بیماران به دنبال تحسین، مورد توجه قرار گرفتن و تعریف و تمجید دیگران هستند.

 

جالب است که بدانید بسیاری از بیماران خودشیفته، طرحواره پذیرش جویی/جلب توجه دارند، این بیماری با اختلال شخصیت نمایشی همپوشی زیادی دارد بیماران خودشیفته به منزلت اجتماعی، ظاهر و یا پول اهمیت زیادی میدهند و به این وسیله می خواهند توجه دیگران را جلب کنند.(9 علامت اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک در DSM5)

بیمار چه به دنبال کسب تائید و پذیرش از جانب دیگران باشد(دسته اول) و چه به دنبال جلب توجه (دسته دوم) هردوی آنها یک مخرج مشترک دارند و آن این است که برای داشتن احساس خوب درباره خودشان به پذیرش و جلب توجه دیگران نیاز دارند واحساس ارزشمندی آن ها به واکنش دیگران وابسته است و نه به توانمندی خود و ارزش های خودشان.

بسیاری از والدین تنها در صورتی که فرزندان آنها رفتار مورد تائید آنها را انجام بدهند اورا مورد توجه و تائید قرار می دهند، این والدین باعث و بانی این طرحواره هستند و سبب می‌شود که به کودکان بیاموزند که از خویشتن واقعی شان یعنی نیازهای احساسی اصلی و طبیعی شان فاصله بگیرند و به خویشتن کاذب که مورد تایید دیگران است بچسبند.

علائم طرحواره پذیرش جویی جلب توجه

افراد مبتلا به طرحواره پذیرش جویی/جلب توجه معمولاً مطیع هستند یا می‌خواهند رضایت دیگران را جلب کنند گاهی این افراد، نقش افراد متملق و چاپلوس را بازی می کنند، زیادی از دیگران تعریف میکنند، بعضی دیگر از این بیماران بیش از حد بر پول، منزلت اجتماعی، محبوب بودن در جمع دوستان یا خانواده، پیشرفت و موفقیت برای جلب توجه دیگران تاکید می کنند.

بعضی دیگر از دیگر این بیماران به نظر مغرور می آیند و به خاطر پیشرفت های شان خودشان را می گیرند و دوست دارند که دیگران آنها را ستایش کنند،گاهی نیز مغرورانه خودرا بی نیاز به توجه و احترام دیگران نشان می دهند، گاهی نیز ممکن است به صورت مخفیانه و زیرکانه دیگران را دست بیاندازندتا بتوانن غرور و خود نمایی خود را ارضا کنند.

باورهای شرطی علامت این طرحواره است، بیمارانی که طرحواره پذیرش جویی و جلب توجه دارند اغلب باور های شرطی دارند اگر… پس…

  • اگر مردم از من تعریف کنند پس من را قبول دارند
  • اگر من را قبول دارند پس من با ارزشم

آنها عمیقاً باور دارند که برای داشتن احساس خوب درباره خود باید توجه دیگران را به خودم جلب کنم و به همین دلیل احساس ارزشمندی در این بیماران به شدت متزلزل و وابسته به پذیرش دیگران است.

بعضی از این بیماران نیز والدینی داشتند که اهداف و انتظارات فرزندشان رابر اساس ارزش ها و فرهنگ پیرامون تنظیم کرده‌اند نه بر اساس نیازهای فردی و استعدادهای طبیعی کودک، یعنی اینکه دائماً به کودک این پیام را می دادند که مردم چه می گویند و مردم چگونه فکر می کنند؟

بیشتر هنرمندان و سیاستمداران این طرحواره را دارند.

اگر می خواهید بیشتر در مورد طرحواره پذیرش جویی جلب توجه بدانید لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره پذیرش جویی جلب توجه چیست؟

اگر می خواهید بررسی کنید آیا گرفتار این طرحواره هستید یا خیر، لینک زیر را لمس کنید:

تست طرحواره پذیرش جویی جلب توجه یا مهر طلبی

برای درمان طرحواره پذیرش جویی جلب توجه مطلب زیر را بخوانید:

برا ی درمان طرحواره پذیرش جویی و جلب توجه می توانید با «مرکز روانشناسی خودبیداری» تماس بگیرید، همچنین می توانید در « کارگاه خویشتن جدید و رشد بالغ »که گروه درمانی و با تدریس من (ارسطو رضایی می باشد ثبت نام کنید، برای کسب اطلاعات کامل و نحوه ثبت نام از طریق راههای تماس با ما  اقدام کنید.

پادکست تله زندگی پذیرش جویی و جلب توجه

13_تله زندگی تنبیه

کسانی که طرحواره تنبیه دارند معتقدند مردم و حتی خودشان باید به خاطر اشتباهاتشان به شدت تنبیه ‌شوند، آنها خودشان را به شدت اخلاقی  نشان می دهند، بشدت انعطاف ناپذیر و در بخشیدن خودشان و همینطور دیگران به شدت مشکل دارند، آنها معتقدند کسانی که اشتباه می کنند باید تنبیه شوند و نباید بخشیده شوند، افرادی انتقامجو و خود سرزنشگر هستند، این افراد هر توضیحی را توجیه می دانند و ابدا به شرایط و وضعیتی که باعث ایجاد آن رفتار شده هیچ توجهی نمی کنند بلکه کاملاً یک جانبه نگاه می‌کنند.

افراد مبتلا به طرحواره تنبیه هیچگونه احساس همدلی نسبت به کسی که از نظر آنها فردی بد است و کار نادرستی انجام داده است، ندارند. آنها ابدا توان همدلی ندارند رحم و بخشش ندارند.

افراد مبتلا به طرحواره تنبیه معتقدند که جریمه فردخطاکار باید بیشتر از میزان جرمش باشد، در واقع این افراد والدین سرزنشگر را قورت داده اندو بشدت به تنبیه شدید معتقدند آنها سرد، تحقیرآمیز و بی عاطفه اند و در تن صدایشان ذره ای لطافت و دلسوزی نیست.

در واقع این بیماران، والدین تنبیه گر خود را به عنوان یک ذهنیت درون سازی کرده اند و خودشان را و سپس دیگران را تنبیه می‌کنند، اگر که هم طرحواره نقص وشرم داشته باشند و هم طرحواره تنبیه ( رکیبی) سر خودشان داد میزنند, خودشان را مجبور می‌کنند که گرسنگی را تحمل می کنند، مثلاً اگر پرخوری بکنند بشدت ممکن است که احساس گناه کنند یا اگر خطا کنند خود سرزنشی بالا دارند و یا فحاشی می‌کند: من احمق، من خرف من بیشعورف من نفهم

اگر می خواهید بیشتر در مورد طرحواره تنبیه مطالعه کنید، لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره تنبیه چیست؟

برای انجام تست طرحواره تنبیه لینک زیر را لمس کنید:

تست طرحواره تنبیه

در ادامه در مورد نحوه درمان طرحواره تنبیه توضیح داده ام:

برا ی درمان طرحواره تنبیه می توانید با «مرکز روانشناسی خودبیداری» تماس بگیرید، همچنین می توانید در « کارگاه خویشتن جدید و رشد بالغ » که گروه درمانی و با تدریس من(ارسطو رضایی) می باشد ثبت نام کنید، برای کسب اطلاعات کامل و نحوه ثبت نام با مرکز روانشناسی خودبیداری تماس بگیرید.

پادکست تله زندگی تنبیه

14_تله زندگی خویشتن داری ناکافی

بیماران مبتلا به طرحواره خویشتن داری ناکافی معمولاً فاقد دو توانمندی هستند؛

  1.  خویشتن داری یعنی توانایی کنترل هیجان‌ها و تکانه های خود
  2. خود انظباطی یعنی توانایی تحمل خستگی و ناکامی در حین انجام کارها

بیماران مبتلا به طرحواره خویشتن داری ناکافی قادر به کنترل هیجانات و تکانه های خود نیستند و در به تاخیر انداختن رضایت آنی برای دستیابی به اهداف بلند مدت آینده مشکل دارند.

اگر بخواهیم که این طرحواره را به صورت خطی که یک طرفش نوشته عدد 0 و خط دیگرش نوشته عدد100 در نظر بگیریم، در انتهای این پیوستار بیمارانی قرار دارند که مانند بچه های کم سن و سال هستند، انگار انضباطی در مورد آنها اعمال نشده است و در انتهای دیگر آن یعنی شکل خفیف ترآن، بیماران بسیار تاکید دارند که از ناراحتی دوری کنند.

علائم طرحواره خویشتن داری ناکافی:

تکانشگری، حواس‌پرتی، آشفتگی، بی میلی در پشتکار برای انجام تکالیف ملال‌آور و روزمره، بیان شدید هیجانها، عادت در به تاخیر انداختن کارها و بی‌ثباتی در پیگیری اهداف، تمام این رفتارها معمولاً برای دست یافتن به رضایت لحظه‌ای و فدا کردن اهداف آینده می‌باشد.

تله زندگی خویشتن داری ناکافی در بیمارانی دیده می شود که قادر به کنترل کردن خود در بسیاری از موقعیت ها و منضبط کردن خود نیستند و هر وقت خواستند که هیجانات و تکانه های شان را محدودکنند با شکست مواجه شدند.

برخلاف تصور مردم، این طرحواره الزاما در افراد معتاد دیده نمی‌شود و سوء مصرف مواد شاخص این طرحواره نیست، اگرچه اغلب با آن همراه است، رفتارهای اعتیادی می‌توانند برای اجتناب از درد هر طرحواره ای انجام شود.

ذهنیت تکانشی، بخش طبیعی وجود هر انسانیست هر کسی در درون خود کودکی دارد که عصبانی می شود ولی اگر این مسئله تحت نفوذ خویشتنداری، خود انضباطی قرار نگیرد، یعنی ذهنیت بزرگسال درونی نشود، به یک پدیده ی ناسازگار تبدیل می شود، البته ممکن است مشکلاتی مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی, راه رسیدن کودک به این امر را ناهموار سازد، بیشتر وقتها باورها و احساسات خاصی این طرحواره را همراهی نمی کنند، بلکه بیماران این طرحواره را خارج از کنترل شان تجربه می‌کنندف یعنی اصلا نمی فهمند چه اتفاقی افتاده است و هیچ فکری در ذهن آنها نیست.

درذهنیت تکانشی، فرد به صورت خود انگیخته و آزادانه عمل می کند، همان کودک خشمگین است که ما در کارگاه طرحواره درمانی برای درمانگران گفتیم که ما خشم سالم هم داریم که باعث استقلال و هویت می شود، تفریحف شادی، شیطنت، جنبه مثبت این ذهنیت است اما وقتی ذهنیت افراطی می شود آسیب زا می شود.

اگر می خواهید درباره طرحواره خویشتن داری ناکافی و خود انضباطی ناکافی بدانید، لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره خویشتن داری ناکافی چیست؟

برای انجام پرسشنامه خویشتن داری و خود انضباطی ناکافی لینک زیر را لمس کنید:

تست طرحواره خویشتن داری ناکافی

در ادامه در مورد نحوه درمان طرحواره خویشتن داری ناکافی توضیح داده ام:

برای درمان طرحواره خویشتن داری ناکافی می توانید با «مرکز روانشناسی خودبیداری» تماس بگیرید.

پادکست های طرحواره خویشتن داری ناکافی

طرحواره خویشتن داری ناکافی و خود انضباطی ناکافی چیست؟

15_تله زندگی ایثارگری

بیماران مبتلا به تله زندگی  ایثار نیز مانند بیمارانی که طرحواره اطاعت دارند به ارضاء نیازهای دیگران توجه می کنند،به صورتی که نیازهای خودشان را قربانی میکنند.

اما فرق آنها با بیماران مبتلا به  تله زندگی اطاعت این است که کسانی که طرحواره ایثار دارند با اراده خودشان تصمیم می گیرندچنین کاری را انجام بدهند.

افراد مبتلا به تله زندگی ایثار نسبت به درد و رنج دیگران حساس هستند و میخواهند از درد و رنج دیگران جلوگیری کنندو معتقدند این کار درست است و از طرفی وقتی به خواسته ها و نیازهای خود توجه می کنند، احساس گناه و یا خودخواهی  می کنند

انواع طرحواره ها

تله زندگی ایثار بیشتر اوقات در ارتباط با افراد مهم زندگی رخ می دهد، بیمار معتقد است که اطرافیان او انسانهای نیازمندی هستند بیشتر اوقات طرحواره ایثار به دلیل وجود خلق و خوی بسیار دلسوز و غمخوار به وجود می آید یعنی اینکه طرحواره ایثار بیشتر در افرادی وجود دارد که خلق و خوی دلسوز و غمخوار دارند و نسبت به رنج روانی دیگران حساسند.

مشخصه اصلی تله زندگی ایثار«تکلیف بیش از حد توان برای خود نسبت به دیگران قائل بودن»است در نتیجه این طرحواره با وابستگی بیمارگونه همپوشی دارد.

سردرد، مشکلات معده ای، روده ای، درد مزمن، یا خستگی در بیمارانی که طرحواره ایثار را دارند شایع است بعضی از بیماران مشکلات قلبی هم دارند.

این بیماران بدون اینکه بیمار متوجه باشد توجه دیگران را به همراه دارد، آنها نسبت به دیگران احساس مسئولیت می‌کنند و دلسوز هستند اما اجازه نمی‌دهند که دیگران از آنها مراقبت کنند.

این بیماران در روابط خود تعادل ندارند و بیشتر به دیگران سرویس می‌دهند، بیمارانی که طرحواره ایثار دارند تقریباً همیشه طرحواره محرومیت هیجانی هم دارند، با کمک به دیگران در واقع کودک محروم درون خود را آرامش می بخشند در واقع در اعماق درون احساس محرومیت عمیق می کنند و به همین دلیل به دیگران خدمت می‌کنند تا دردی که خود متحمل شدند دیگران متحمل نشوتد.

این بیماران اصلا انتظار ندارند که دیگران محبت های آنها را تلافی کنند اما در عین حال وقتی هم که تلافی نمی کنند دلخور می شوند این بیماران خشم ندارند، معمولا ناراحتی و غم را تجربه می کنند.

ممکن است وقتی که درباره طرحواره این بیماران با آنها صحبت می‌کنید متعجب شوند زیرا باور دارند که خودشان این رفتارها را انتخاب می کنند.

طرحواره اطاعت محصول زندگی با والدین به شدت سختگیر است اما طرحواره ایثار محصول از زندگی با والدین به شدت ناتوان یا درمانده است، بیشتر اوقات این افراد در کودکی او نقش کودک مادر را داشتند

این بیماران خواسته های خود را مستقیماً مطرح نمی‌کنند و در روابط عمومی هم بیشتر به درد دل دیگران گوش می دهند تا اینکه درباره خودشان حرف بزنند این طر حواره  یک منفعت جانبی هم دارد و آن این است که از اینکه انسان دلسوزی هستند به خودشان می بالند و به اخلاق شرافتمندانه خود افتخار میکنند البته ما مخالف دلسوزی و توجه به دیگران و فداکاری نیستیم اما این بیماران افراطی عمل می کنند.

نفع جانبی تله زندگی ایثار این است که بیماران می‌توانند توجه دیگران را به خودشان جلب کنند زیرا مردم از اینکه از کمک و همدلی او استفاده کنند لذت می برند بنابراین این بیماران معمولا دوستان زیادی دارند اگرچه در این روابط همیشه« دهنده» هستند.

گاهی نیز افراد مبتلا به تله زندگی ایثار آن را انکار م کنند و پرخاشگری افراطی نشان می دهند، من از بعضی از آنها شنیدم که گفتند: من تصمیم گرفتم که گرگ باشم، البته به ندرت چنین بیمارانی داشتم و حتی آنهایی هم که این تصمیم را گرفتند بر سر آن نماندند با این حال گاهی وقتی که از زحمات آنها قدردانی نشود پرخاشگری می کنند.

برای آشنایی بیشتر با طرحواره ایثار لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره ایثار چیست؟

اگر می خواهید بررسی کنیدکه ایا گرفتار طرحواره ایثار هستید یا خیر لینک زیر را لمس کنید:

تست طرحواره ایثار

اگر می خواهید به درمان طرحواره ایثار بپردازید لینک زیر را لمس کنیدک

درمان طرحواره اطاعت و ایثارگری بیمارگونه در 156 روز

پادکست تله زندگی ایثارگری

16_تله زندگی استحقاق

افراد مبتلا به تله زندگی استحقاق، احساس می‌کنند افرادخاصی هستند و از دیگران برترند، در نتیجه حق را به خود می دهندکه از امتیازات، حقوق و مزایای ویژه‌ای بهره‌مند باشند، آنها به اصل احترام متقابل پایبند نبوده و تلاش می‌کنند دیگران را در راستای ارضای نیازهای خودشان به کار بگیرندف بدون اینکه با نیازهای دیگران همدلی کنند.

علائم رفتار تله زندگی استحقاق یا تله استحقاق چیست؟

  • رقابت طلبی افراطی
  • فخرفروشی
  • سلطه طلبی
  • بیان قدرت به شیوه‌ای نامناسب
  • تحمیل نظرات خود به دیگران

تله زندگی استحقاق به 3 شکل است؛

  • طرحواره استحقاق شکننده؛

  • کسانی که طرحواره استحقاق شکننده دارند، می خواهند در پوشی بر روی طرحواره های نقص و شرم و یا محرومیت هیجانی بگذارند، آنها به شکلی عمل می‌کنند که انگاراین طرحواره را ندارند، مثلا بیماری که طرحواره محرومیت هیجانی دارد، طوری رفتار می کند که با خود فکر می کند؛ حالا که حق اورا ندادند  او بایدحق خودراپس بگیرد، هدف اصلی برای درمان این دسته از بیماران تغییر طرحواره محرومیت هیجانی و یا نقص و شرم است.
  • اگر چه که ما به این بیماران محدودیت های واقع بینانه را آموزش می دهیم، اما هدف ما در درمان فقط درمان این طرحواره نیست و به درمان طرحواره های زیر بنایی هم می پردازیم.
  • طرحواره استحقاق ناب

  • کسانی که طرحواره استحقاق ناب دارند، در دوران کودکی لوس و ننر بار آمده اند و این رفتارها در بزرگسالی ادامه یافته است، در اینجا  هدف اصلی درمان، آموزش محدودیت های واقع بینانه به این بیماران است.
  • طرحواره استحقاق وابسته

  • بیمارانی که طرحواره استحقاق وابسته دارندف ترکیبی ازطرحواره استحقاق و طرحواره وابستگی دارند.

آنها احساس می‌کنند حق دارند به دیگران وابسته شوند، به صورتی که دیگران از آنها مراقبت کرده و نیازهای روزمره شان را تامین کنند و اگر افراد مورد نظر این کارها را انجام ندهندف عصبانی می شوند، این بیماران با وابسته شدن، دیگران را کنترل می کنند و می خواهند مالک آنها شوند.

اگر می خواهید بیشتر با طرحواره استحقاق آشنا شوید مطلب زیر را مطالعه کنید:

تعریف طرحواره استحقاق و انواع آن

اگر می خواهید بررسی کنید که ایا گرفتار طرحواره استحقاق هستید یا خیر، لینک زیر را لمس کنید:

تست طرحواره استحقاق 

برای درمان طرحواره استحقاق مطلب زیر را مطالعه کنید:

برا ی درمان طرحواره استحقاق می توانید با «مرکز روانشناسی خودبیداری» تماس بگیرید.

پادکست تله زندگی استحقاق

17-طرحواره منفی گرایی بدبینی

افراد مبتلا به تله زندگی منفی گرایی بدبینی اکثر اوقات برجنبه های منفی زندگی مانند درد، مرگ، فقدان، ناامیدی، خیانت، شکست و تعارض توجه می‌کنند. در حالی که جنبه های مثبت زندگی را کمتر می بینند.

مبتلایان به طرحواره منفی گرایی بدبینی، آمادگی اندیشناکی وسواس گونه اند و انتظاردارند در بسیاری از حوزه‌ها مانند شغل، مسئول مالی و موقعیت های بین فردی، اتفاقات بدی برای آنها اتفاق بیفتد.

علائم طرحواره منفی گرایی بدبینی چیست؟

  • احساسات:تنش و نگرانی
  • رفتارها: گله و شکایت و بلاتکلیفی

افراد مبتلا به طرحواره منفی گرایی بدبینی، همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند و به همین دلیل برای دیگران مشکل ایجاد می کنند.

طرحواره منفی گرایی بدبینی به چه دلیل در افراد به وجود می آید؟

گاهی دلیل شکل گیری تله زندگی منفی گرایی بدبینی، الگو سازی است به این معنا که طرحواره منفی گرایی آینه ای است که ایدئولوژی افسرده ساز و منفی نگرانه ی والدین را منعکس می کند، این افراد درحقیقت نگرش والدین را به عنوان یک ذهنیت، درونی سازی کرده‌اند.

دومین دلیل شکل گیری طرحواره منفی گرایی بدبینی دوران کودکی مشقت بار و همراه با محرومیت(بخصوص مالی و بعد عاطفی) است، در این شرایط بدبینی و منفی گرایی محصول تجربه های تلخ و ناگوار زندگی است، بیشتر افراد مبتلا به منفی گرایی و بدبینی، برای فقدان های گذشته خود نیاز به سوگواری دارند، این افراد خوشبینی طبیعی خودرا در جوانی از دست داده اند.

دلیل دیگر این است که این تله زندگی می تواند در پوشی بر طرحواره محرومیت هیجانی باشد، به این معنا که بیمار از زندگی شکایت می کند تا توجه و همدردی دیگران را به دست آورد(گدایی توجه)در کارگاه طرحواره درمانی برای درمانگران به صورت مفصل در این مورد توضیح داده ام.

تله زندگی منفی گرایی بدبینی در بین کسانی  که بنظر هنرمندو فیلسوف می آیند بسیار رایج است، ممکن است که بعضی از این افراد بخشی از جملات فلسفی یا اشعاری که موافق با نشخوارهای فکری  آنهاست گزینش و نقل قول می کنند.

بعضی ازافرادی که تله زندگی منفی گرایی بی اعتمادیدارند،ممکن  است  مشکل بیولوژیکی داشته باشند، در اینصورت با روانپزشک هم در ارتباط باشید.

اگر می خواهید در مورد طرحواره منفی گرایی بدبینی بیشتر بدانید، لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره منفی گرایی بدبینی چیست؟

برای اینکه بررسی کنید آیا گرفتار طرحواره منفی گرایی بدبینی هستید، تست زیر را تکمیل کنید:

تست طرحواره منفی گرایی و بدبینی همراه با تفسیر

برای درمان طرحواره منفی گرایی بدبینی مطلب زیر را مطالعه کنید:

برا ی درمان طرحواره طرحواره منفی گرایی و بدبینی می توانید با«مرکز روانشناسی خودبیداری» تماس بگیرید، همچنین می توانید در « کارگاه خویشتن جدید و رشد بالغ » که گروه درمانی و با تدریس من (ارسطو رضایی) می باشد، ثبت نام کنید. برای کسب اطلاعات کامل و نحوه ثبت نام با مرکز رتماس بگیرید.

پادکست طرحواره منفی گرایی بدبینی

18_طرحواره خویشتن تحول نیافته خود گرفتار

بیماران مبتلا به تله زندگی خود تحول نیافته و گرفتار آنقدر در شخصیت افرادمهم زندگی‌شان ذوب شده‌اند که نه خودشان و نه درمانگر نمی‌توانندبه طور واضح بگویند ریشه هویت بیمار کجاست و کجا هویت دیگران است.

معمولاً هویت فرد مبتلا به تله زندگی خویشتن تحول نیافته یا خود گرفتار با فردی درآمیخته است که آن فرد یا یکی از والدین است یا نماد والدین است مانند؛ همسر، رئیس یا بهترین دوست.

این افراد در دیگری ذوب می شوند، به صورتیکه فردیت ندارند، معمولا رابطه هیجانی بسیار نزدیکی با نماد والدین دارند, رشد اجتماعی طبیعی ندارند، بسیاری از این بیماران معتقدند که اگر که حمایت مداوم والدینشان نباشد و یا اگر حمایت مداوم نماد والدین شان نباشد نمی توانند به زندگی خود ادامه بدهند و به همین دلیل شدیدا به دیگران وابسته و نیازمندند.

مثلاً می‌گویند بدون آن دوستم نمی توانم به زندگی ادامه بدهم وبه آنها احساس تعلق خاطر شدیدی دارد، به صورتی که فکر می کنند دو روح در یک بدن هستند، گاهی نیز احساس می کنند که می توانند فکر طرف مقابل را بدون اینکه از او سوال بکنند بخوانند، آنها بین خود و کسی که با او در آمیخته هستند(مانند همسر یا بهترین‌دوست)مرزی نمی گذارند و هرگاه مرزی بگذارند احساس گناه می کنند، آنها ممکن است بگویند: من بدون تو غذا نمیخورم، منتظر ماندم تا تو بیایی و بعد غذا بخورم، این فرد بدون دیگری احساس درماندگی می کند.

اینها مربوط به قسمت گرفتار این طرحواره بود(یعنی طرحواره خویشتن گرفتار) این افراد خود تحول نیافته نیز دارند، فرد احساس هویت نمی کند احساس پوچی می کنند، اگر هم نسبت به خود احساسی داشته باشد این احساس موقتی و گذری است، دلیلیش هم این است که برای اینکه این افراد بتوانند با والدین خود آمیخته شوند، از هویت خود صرف نظر کرده ا ند، این افراد تصور می‌کنند در دنیایی بی در و پیکر غرق شده اند، نمی دانند کی هستند و چه تمایلاتی دارند، معمولاً استعداد و ویژگی ممتازی را در خود پرورش ندادند و از استعدادهای طبیعی خودشان استفاده نکرده اند، اگر طرحواره خویشتن تحول نیافته و خود گرفتار اگر که شدید باشد فرد به وجود واقعی خود شک میکند.

دقت کنید که طرحواره خویشتن تحول نیافته خود گرفتار ۲ بعد دارد؛

  • بعد گرفتار که به آن تله زندگی «خود گرفتار» می گوئیم
  •  بعد تحول نیافته که به آن «خود تحول نیافته» می گوئیم

که بیشتر وقتها این دو باهم همپوشی دارد، اما همیشه اینطور نیست، گاهی وقت ها بیمار شخصیت گرفتار دارد اما تحول یافته است، گاهی نیز تحول یافته نیست اما گرفتار است.

بیشتر اوقات جنبه خود تحول نیافته در بیماران برجسته‌تر است، زیرا بیمار در خانواده پر توقعی بود که دائما او را تحت سلطه می‌گرفتند و او نتوانسته به خود (SELF) مراجعه کند و به هویت مستقلی دست پیدا کند، او فکر میکند زندگی والدینشان واقعی تر از زندگی خودشان است، آنها خودشان را جدی نمی‌گیرند و به همین دلیل بی هویت هستند این افراد معمولاً شخصی را به عنوان رهبر انتخاب می کنند تا در او ذوب شوند.

علائم تله زندگی خویشتن تحول نیافته خود گرفتار

تقلید از رفتار کسی که با او آمیخته شده اند و یا دائماً درباره او صحبت می کنند. تمامی افکار احساسات و رفتارهای که با افکار احساس و رفتار شخصی که به او آمیخته شده اند تفاوت دارد را واپس رانی می کنند، اگر هم بخواهند از کسی که گرفتارش شده‌اند به طریقی جدا شوند، احساس گناه می کنند(پس اگر احساس آشفتگی کنند رهاشدگی ست، اگر احساس گناه کنند آمیختگی)

اگر می خواهید در مورد طرحواره خویشتن تحول نیافته و خود گرفتار بیشتر بدانید لینک زیر را لمس کنید:

طرحواره خویشتن تحول نیافته خود گرفتار چیست؟

برای اینکه بررسی کنید آیا گرفتار این طرحواره هستید لینک زیر را لمس کنید:

تست طرحواره خویشتن تحول نیافته خد گرفتار 

در ادامه در مورد نحوه درمان طرحواره خویشتن تحول نیافته و خودگرفتار توضیح داده ام:

برا ی درمان طرحواره خویشتن تحول نیافته خود گرفتار می توانید با «مرکز روانشناسی خودبیداری» تماس بگیرید.

پادکست تله زندگی خویشتن تحول نیافته خودگرفتار

برای تماس با مرکز خودبیداری با شماره هایی که در قسمت تماس با ما موجود است تماس بگیرید

مطلب زیر را هم بخوانید:

آیا طرحواره ها واقعا قابل درمان است؟

می توانید در لینک زیر انواع طرحواره ها را به صورت تصویری ببینید:

19 فیلم طرحواره درمانی

آیا روانشناس هستید و می خواهید طرحواره درمانی برای انواع طرحواره را بیاموزید لینک های زیررا لمس کنید:

انواع طرحواره ها وانواع تله زندگی تله های زندگی

کارگاه طرحواره درمانی برای درمانگران در 55 ساعت

آیا طرحواره ها با آگاهی درمان می شوند؟ ویدئوهای زیر را ببینید:

ویدئوی اول

ویدئوی دوم

در ویدئوی زیر توضیح داده ام که طرحواره ها همان داستان های تکراری زندگی شما هستند:

 

برای دریافت مشاوره های علمی در زمینه های مختلف یا شرکت در کارگاه ها و خرید بسته ها در ساعت کاری (از 9صبح تا 18 همه روزه به جز روزهای تعطیل) باشماره های زیر تماس بگیرید یا در واتساپ یا تلگرام پیام بگذارید.

Picsart 23 11 07 11 49 49 791

Picsart 23 11 07 11 51 22 509

phon contact

اگر خارج از کشور هستید و یا با ارسال تیکت راحت‌تر هستید از طریق فرم زیر برای ما پیام بگذارید ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.

دریافت مشخصات

فرم ارسالی شما مستقیما با نظارت و هماهنگی آقای ارسطو رضایی پاسخگویی می‌شود.
[/vc_row]