چگونه روانشناس کودک شویم

چگونه روانشناس کودک شویم

همه انسانها ۵ نیاز دارند و این شامل کودکان هم می شود.

همه انسان ها هر رفتاری که می کنند برای ارضای نیازهای پنجگانه آنهاست، آنها با هر رفتاری دانسته یا نادانسته سعی در ارضاء نیازهای پنجگانه خود دارند.

کودکان یاد نگرفته اند که چگونه نیازهای خود را ارضا کنند و ممکن است که دست به رفتارهای مخرب بزنند گاهی هم والدین و محیط خانواده شرایط مناسبی را برای ارضای نیازهای کودک فراهم نکرده است و از آنجایی که این نیازها ژنتیک و بنیادین هستند مغز کودک به دنبال ارضای نیازها ممکن است که پیشنهاد های مخربی مانند اضطراب و افسردگی بدرفتاری، لجبازی پرخاشگری و غیره را ارائه بدهد و بخش دیگر از ذهن کودک این پیشنهاد های مخرب را بپذیرد.

بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان روانشناسی از من می پرسند: چگونه روانشناس کودک شویم؟ من به آنها پیشنهاد می کنم تا از آموزشهای دقیق و برنامه ریزی شده ی ما استفاده کنند.

البته اساتید بزرگوار زیادی در این کشور وجود دارند اما روش آموزشی ما با آموزشهای دیگر فرق دارد.

روش آموزشی ما چه تفاوتی با دیگر آموزشها دارد؟

من از روش آموزشی استفاده می کنم که نام آن را«ایزوله» گذاشته ام.

یک بار یکی از دانشجویان مرکز روانشناسی خودبیداری به من (ارسطو رضایی) گفت: من در کلاس طرحواره درمانی یکی از بزرگواران شرکت کرده‌ام اما در آن کلاس علاوه بر طرحواره درمانی در مورد همه چیز صحبت شد: واقعیت درمانی، شناخت درمانی، رفتار درمانی و غیره باخودم فکر کردم که خوب و مفید خواهد بود اگر که در روش آموزشی خود برای این که فراگیران و دانشجویان سر درگم نشوند از روشی متمرکز با نام‌ « روش آموزشی ایزوله» استفاده کنم.

دانشجویانی که در کلاسها و کارگاههای ما شرکت کرده‌اند، متوجه شده‌اند که وقتی که ما در حال آموزش زوج درمانی هیجان مدار هستیم، طوری آموزش میدهیم که انگار درباره واقعیت درمانی هیچ چیز نمی دانیم.

البته باید اعتراف کنم که ذهن من گاهی وارد شاخ و برگها می شود، اما همیشه مواظب هستم که فقط متمرکز بر آن آموزش حرکت کنم.  به همین دلیل جزوه های من در کلاس های آموزشی بسیار دقیق و گام‌ به‌گام است و به همین دلیل سرفصل‌های آموزشی کارگاه‌های من کاملاً روشن و آشکار و واضح است.

این روش آموزشی به ما که می خواهیم روانشناس کودک شویم چه کمکی به من می کند؟

یکی از اشتباهاتی که دانشجویان روانشناسی و روانشناسان مرتکب می شوند این است که می‌خواهند مانند استاد خود فکر کنند یا مانند فلان درمانگر شوند، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، این تلاش باعث می‌شود که در کلاس‌های آموزشی زیادی شرکت می‌کنند هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند و سرانجام بیشتر و بیشتر احساس بی‌کفایتی می کنند زیرا خود را با استاد خود یا با فلان درمانگر مقایسه می کنند

در حالی که هر روانشناسی حتی اگر پیرو یک رویکرد باشد هندسه مغزی جداگانه‌ای با دیگری دارد وحتی خود آن استاد یا درمانگر هم اگر بخواهد نمی تواند به شما کمک کند عینا مانند او باشید، هرکسی باید به ذهن خود اعتماد کند و هندسه مغزی خودش را دریاید.

به عنوان مثال یکی از همکاران و دوست نزدیک من که مانند من در درمان از طرحواره درمانی استفاده می کرد، نگاه غالب او روانکاوی بود ولی نگاه غالب من شناختی بود، اگرچه هر دوی ما طرحواره درمانگر بودیم ولی دیدگاه متفاوتی داشتیم.  چگونه روانشناس کودک شویم

حال اگر که ایشان می‌خواست مانند من فکر کند و یا من مانند او فکر کنم، مصداق آن ضرب‌المثلی می شدیم که کلاغ می خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش یادش رفت.

ممکن است که شما به عنوان روانشناس در طی آموزش به این نتیجه رسیده باشید که لازم است شناخت درمانی یا طرحواره درمانی یا زوج درمانی شناختی یا زوج درمانی هیجانی را بیاموزید.

من در این مسیر به شما گام به گام و دقیق و واضح و آشکار آموزش می‌دهم، اما متوجه هستم که هرگز در مورد هندسه مغزی خود صحبت نمی کنم، به دلیل اینکه شما راه خودتان را پیدا کنید، در نتیجه نحوه آموزش ما به گونه ای هست که دانشجویانی که در کارگاه های ما شرکت می کنند به مرور احساس توانمندی و کفایت می‌کند.

ضمن اینکه از آنجایی که باور ما این است که هرکسی باید به ذهنش اجازه بدهد که دیدگاه خودش را شکل بدهد به دانشجویان کمک  می کنیم که جهان ذهنی خودش را تشکیل بدهد.

چگونه روانشناس کودک شویم

چگونه روانشناس موفقی باشیم؟ چرا با وجود اینکه در کارگاه‌های مختلفی شرکت کرده‌ام اما یاد نمیگیرم

همانطور که در توضیحات بالا گفتم یکی از موانع این است که شما می‌خواهید مانند دیگری فکر کنید این اقدام بی فایده است، هر کسی باید خودش باشد، دلیلش این است که هر کسی یک تجربه روانی از چیزها و پدیده ها دارد در عین حال ما از علم و پژوهش در راه شناخت بیشتر و افزایش اطلاعات استفاده می کنیم ولی این ما هستیم که این کار را انجام می‌دهیم.

دلیل دیگر نحوه مطالعه غلط است، بسیاری از دانشجویان و روانشناسان دائماً در حال یادداشت کردن هستند، طبیعتاً این کار را سخت می کند.

بعضی ها می گویند وقتی که می نویسم می آموزم!

بهتر است که این روش آموختن را کنار بگذارید زیرا وقت شما گرفته می‌شود کار سخت می‌شود و سختی کار وقتی که با یادگیری همایند می‌شود بر اساس اصول رفتار درمانی بین مطالعه کردن و سختی کار تداعی ایجاد می شود، در آن صورت هروقت می خواهیدمطالعه کنید، انگارمی خواهید کوه بکنید به همین دلیل یادداشت کردن را کنار بگذاریدو فقط بیاموزید.

مغز شما مانند معده است، قسمتی را که لازم دارد خودش برمیدارد و قسمتی دیگر را ممکن است در زمانی به یادتان بیاورد که اصلاً فکرش را نمی کردید.

فقط بیاموزیدو بروید این درست مثل این است که با هرکسی صحبت می‌کنید حرف‌های او را بنویسید بنابراین اگر که این عادت بد و غلط را دارید این عادت بد و غلط را کنار بگذارید.

دلیل دیگر نوع آموزش است، گاهی اوقات بعضی از آموزش ها طوری است که مخاطب را سردرگم و گیج می کند، مثلا از مفاهیم بسیار پیچیده وفنی استفاده می شود به همین دلیل ما در آموزش های خود سعی می کنیم تا جایی که می‌توانیم مفاهیم را ساده سازی کنیم، این روش آموزشی را بر اساس تجربه خودم آموختم، وقتی که سال اول دبیرستان بودم در درس زبان نمره بدی آوردم و مجبور شدم که در تابستان آن سال زبان را بیاموزم.

برای این منظور از زبان سال دوم راهنمایی که روی هم رفته شاید ۵ مطلب آموزشی بیشتر نداشت شروع کردم و بعد آنقدر نمره بالا گرفتم که معلم تصور کرد که تقلب کردم، از آنجا فهمیدم که برای یادگیری باید از ساده ترین مفاهیم شروع کنیم و به همین دلیل در آموزش به دانشجویان هم غالباً از ساده ترین مفاهیم شروع می کنم

و فرض را بر این می گذارم که آنها بسیاری از مفاهیم را نمی دانند بسیاری از دانشجویان و روانشناسان که در کارگاه های ما شرکت کردند از این روش آموزشی بسیار خوشحال و راضی بودند من از آنها خواستم که تجربه خودشان را زیر هر آموزشی که درسایت میگذارم بنویسند تا دیگران هم مطلع شوند شما هم می توانید نظرات آنها را مطالعه کنید.

چگونه روانشناس کودک شویم؟ آیا شما پلان و نقشه دقیقی دارید تا من که هیچی از روانشناسی نمی‌دانم و فقط از دانشگاه فارغ التحصیل شده ام بیاموزم؟ چگونه روانشناس کودک شویم؟

روانشناسی علم رفتار است یعنی در روانشناسی ما بیش از همه به این موضوع فکر میکنیم که دیگران چرا و چگونه رفتار می کنند، قطعاً شما هم رفتارهایی مثبت یا منفی دارید، همین الان به یکی از رفتارهای مثبت یا منفی خود فکر کنید، بله همین الان

بسیار خب، بعد از این که یکی از رفتارهای خود را انتخاب کردید، با خودتان فکر کنید که چرا من این رفتار را از خود نشان می دهم؟مثلا من به رفتار مطالعه کردن خود که مثبت است فکر می کنم و از خودم می پرسم: من چرا این رفتار را انجام می دهم؟آیا این رفتار را یاد گرفته ام؟آیا همزمان با این رفتار و قبل از آن افکاری به ذهن می آید؟بنابراین در یادگیری روانشناسی و برای اینکه روانشناس شوید، در قدم اول باید از آن برای شناخت خودتان استفاده کنید.

به عنوان مثال یکی از دوستانم به من گفت تو اراده قوی ای داری، حس خوبی از این حرف رو داشتم و از خودم پرسیدم چرا من اراده قوی دارم و وقتی که بررسی کردم بر اساس مطالعه روانشناسی متوجه شده‌ام که پدری داشته ام که هر وقت که از او درخواست پول می‌کردم به من می‌گفت اگر این کار را انجام بدهی به تو پول خواهم داد و برادری داشتم که وقتی با مشکلات روبرو می شدم به من می‌گفت خودت باید این مشکل را حل کنی و دورا دور بر من نظارت می کرد.

داشتن چنین پدر و برادری به من کمک کرد تا مفهوم اراده در من شکل بگیرد، اما این اتفاق برای بعضی از دوستانی که از کودکی آنها را می‌شناختم نیفتاد و بنابراین اینطور نیست که من اراده را اراده کرده باشم.

بلکه اراده در مسیر رشدم و به دلیل داشتن چنین برادر و پدری این را یاد گرفته ام و بعد با خودم فکر کردم آیا می توانم به دیگران را بیاموزم؟ به همین دلیل کتابی تحت عنوان«شکستن دیوار شکست»را نوشته‌ام که از منظر طرحواره درمانی به آن پرداخته ام که چه شرایط و عواملی مانع و یا باعث یادگیری مفهوم اراده می شود.

چگونه روانشناس کودک شویم

یا در رانندگی بسیار بی توجه عمل می‌کردم، از خودم پرسیدم چرا این کار را انجام می‌دهم چرا در هنگام رانندگی به علائم کمتر توجه می کنم؟

و بر اثر مطالعات روانشناسی متوجه شده‌ام که این به دلیل آن است که من توجه بیرونی بسیار کمی دارم از آنجایی که من غالباً در کتاب و کتابخانه سیر کرده‌ام عادت کرده‌ام که دائماً به افکار خودم توجه کنم و وقتی که رانندگی می کنم توجه من به بیرون کم است، سپس از خودم پرسیدم:چگونه میتوانم این عادت را تغییر بدهم؟ وسپس با استفاده از اصول رفتار درمانی بایکی از دوستانم قرارداد رفتاری بستم و هر بار که جریمه میشدم بلافاصله پرداخت می‌کردم و هم چنین مبلغی را نیز به مراکز خیریه پرداخت می کردم این باعث شد که میزان خطاهای من به ۵ درصد در سال کاهش پیدا کرد.

قدم بعدی این است که رفتار اطرافیان خود را تحلیل کنید

یک بار یکی از دوستانم به من گفت :

همسر من خسیس است و پول خرج نمی کند، این سوال برای من به وجود آمد که چگونه یک فرد خسیس می شود؟ با استفاده از مطالعات روانشناسی متوجه شده‌ام که کسانی که تجربه فقر داشته اند احتمال اینکه به این ترس مبتلا به شود بسیار زیاد است یا کسانی که در خانواده ای رشد کرده اند که بیش از اندازه بر اهمیت پول تاکید شده است  ممکن است که در آینده از خرج کردن بترسند.

در حقیقت خسیس بودن همان ترس از بی پولی و فقر است وقتی که این موضوع را با دوستم در میان گذاشتم رابطه بسیار بهتری با همسرش برقرار کرد.

منظور من این است که آنچه که می آموزید در نگاه اول در مورد خودتان و اطرافیانتان استفاده کنید و سپس به مرور زمان مراجع ببینید.

اینکه می گویند در روابط بین فردی روانشناسی را کنار بگذارید جای بحث دارد، شما باید مانند روانشناس فکر کنید، ذهن شما باید به روانشناسی رفتار خود اطرافیان عادت کند، اما این را در رفتار خود نشان ندهید و در روابط خود روانشناس بازی در نیاورید و نخود هر آش نشوید و اظهارنظر نکنید.

من همیشه ناخود آگاه همه چیز را روانشناسانه بررسی می کنم، ذهن من عادت کرده است اما بسیاری از اوقات برای اینکه دیگران از من نترسند یا فاصله نگیرند و یا آنها را از دست ندهم، حتی وقتی می پرسند به شکلی طفره می روم مگر اینکه موضوع چیزی باشد که مطرح کردن آن لطمه ای به روابط ما نزند، بنابراین شما همیشه و همه جا روانشناس هستید.

توصیه بعدی مراجع دیدن است، ترس را کنار بکذارید، به عنوان کار آموز یا شاغل در یک مرکز مشاوره بدهید.

اگر نگران هستید که کار را بلد نیستید می توانید در ابتدا با هزینه بسیار کم و یا حتی رایگان مراجع ببینید می‌توانید در تلگرام اینستاگرام و اینترنت رسانه هایی برای خود راه بیندازید و بگویید من دانشجو یا فارغ التحصیل روانشناسی هستم و آماده کمک هستم با مشکلات مردم و مشکلات رفتاری آشنا شوید و در آموزش‌های خود به دنبال پاسخ دادن به آنها باشید، البته واضح است که بدون دریافت مجوز نمی توانید درمان یا مشاوره فردی بدهید اما می توانید بگوئید من دانشجو هستم یا اطلاعات من در این اندازه است و می توانم با شما گفتگو کنم.

در این صورت رفته‌رفته ذهن شما عادت می‌کند که به چرایی رفتار فکر کند و شما آرام آرام به سمت روان درمانگر شدن حرکت می کنید از خودتان تو توقع زیادی نداشته باشید خودتان را با کسانی که سالها در این زمینه فعالیت می‌کنند به هیچ وجه مقایسه نکنید هر کسی باید راه خودش را پیدا کند.

خیلی از راهنمایی های شما متشکر هستم آیا روش دقیق و گام به گام در مرکز خودتان برای دانشجویان روانشناس تازه وارد دارید؟

بله ما در مرکز روانشناسی خودبیداری آموزش های دقیق و گام به گام همراه با جزوه داریم و باید ببینیم که شما در چه زمینه ای می خواهید کار را شروع کنید.

اگر می‌خواهید در زمینه کودک فعالیت کنید و سوال شما هم این است که چگونه روانشناس کودک شویم به شکل زیر عمل کنید:

1-از پکیج تربیت مشاور کودک دوره اول و سپس تربیت درمانگر کودک دوره پیشرفته استفاده کنید:

۲_ کتاب تربیت سرنوشت ساز من را بخوانید

اگر که هرکدام از لینکهای فوق را باز کنید می توانید نظر دانشجویانی که در این کارگاهها شرکت کرده اند یا این مجموعه ها را تهیه کردند مطالعه کنید ضمنا در هر بخش نمونه هایی از محتواهای آموزشی را گذاشته ایم و نیز به صورت مفصل درباره ی هرکدام توضیح دقیق داده ام کافیست تا لینک محصولات را باز کنید تا ببینید.

مرکز روانشناسی خودبیداری چگونه می تواند به شما کمک کند تا روانشناس موفقی باشید؟

ممکن است شما کارگاه های زیادی را گذرانده باشید و با این حال نمی دانید که چگونه افکار خود را جمع و جور کنید و از کجا شروع کنید و یا ممکن است که برای نخستین بار بعد از فارغ التحصیلی میخواهید این مسیر را شروع کنید و می خواهید از همان اول، گام های دقیق و درستی بردارید، برای این منظور می‌توانید یک جلسه مشاوره جهت راهنمایی های دقیق با من (ارسطو رضایی) در مرکز روانشناسی خود بیداری تعیین کنید، برای گرفتن وقت مشاوره میتوانید با شماره 44147642-داخلی 3 تماس بگیرید.

در این جلسه مشاوره، در ابتدا مشخص می کنم که شما  در کدام زمینه تمایل دارید کار مشاوره و درمان را آغاز کنید، سپس از شما ازمون تعیین سطح خواهیم گرفت، یعنی مشخص می کنیم که در آن زمینه چه اطلاعاتی دارید و با توجه به سطحی که تعیین شده است و مشخص شده است که چقدر اطلاعات دارید، برای شما نقشه و پلان دقیقی جهت یادگیری مشخص خواهیم کرد.

این شیوه ای هست که بسیاری از روانشناسان در مرکز ما از آن استفاده می کنند، پس از آنکه پلن دقیقی برای شما مشخص شد و آموزش ها به سطحی که مد نظرما ست رسید، مراجعینی به شما اختصاص داده میشود تا با تکیه بر آموخته های خود، کار درمان را بر روی آنها آغاز کنید، سپس به عملکرد شما بر روند درمان نظارت می شود و  هر کجا که نیاز به توضیح، یا اصلاح دارد به شما یادآوری خواهد شد. پس از آن شما می توانید خود شخصا به کار درمانگری بپردازید و البته اگر تمایل داشته باشید، می توانید به عنوان روانشناس در مرکز روانشناسی خودبیداری نیز شروع به فعالیت کنید، این مشاوره هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری امکان پذیر است.

در زیر بخشی از آموزشهای رایگان ما را می بینید:

برای دریافت مشاوره های علمی در زمینه های مختلف یا شرکت در کارگاه ها و خرید بسته ها در ساعت کاری (از 9صبح تا 18 همه روزه به جز روزهای تعطیل) باشماره های زیر تماس بگیرید یا در واتساپ یا تلگرام پیام بگذارید.

Picsart 23 11 07 11 49 49 791

Picsart 23 11 07 11 51 22 509

phon contact

اگر خارج از کشور هستید و یا با ارسال تیکت راحت‌تر هستید از طریق فرم زیر برای ما پیام بگذارید ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.

دریافت مشخصات

فرم ارسالی شما مستقیما با نظارت و هماهنگی آقای ارسطو رضایی پاسخگویی می‌شود.