12 انواع اختلالات شخصیتی چیست؟

سلام، من ارسطو رضایی هستم، روانشناس بالینی و در این مجموعه می خواهم به معرفی انواع اختلالات شخصیتی بپردازم.

در ابتدا لازم است بگویم در DSM5 البته دو اختلال شخصیت افسرده و اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر خط خورده است، اما در این برگه بر اساس DSM4 انواع اختلالات شخصیت را معرفی می کنم، دلیل آن این است که زمانی که به انتشار این مطلب می پرداختم هنوز DSM5 منتشر نشده بود، اما شما می توانید این نکته را در نظر داشته باشید، صحیت تکمیلی و مفصل درباره انواع اختلالات شخصیتی در بسته زیر برای دانشجویان موجود است:

انواع اختلالات شخصیت

در ابتدا لازم است که بدانید که اختلالات شخصیت به صورت کلی چیست و چه ویژگی هایی نشان می دهد که شما با فردی ارتباط دارید که اختلال شخصیت دارد و یا حتی خود شما گرفتار آن هستید؟منظور از اختلالات شخصیت چیست؟

در ویدیوهای زیر به طور کلی به چند موضوع می پردازیم

  1. اختلالات شخصیتی چیست؟ آیا همسر من مبتلا به اختلالات شخصیتی است؟
  2. نحوه تشخیص و برخورد با افراد دارای اختلال شخصیت؟
  3. ریشه های شکل گیری اختلالات شخصیتی چیست و به چه دلیل در فرد شکل می گیرد؟
  4. اگر همسر شما مبتلا به اختلالات شخصیتی باشد، رابطه شما چگونه خواهد بود؟
  5. علت جذب شدن ما به سمت اختلالات شخصیتی چیست؟اختلالات شخصیت چیست و انواع آن

(برای دیدن ویدیوهای زیر لطفا فیلتر شکن خود را خاموش کنید)

اختلال شخصیت چیست؟

شخصیت یعنی روش و شیوه فکر و برخورد با موقعیت ها و اختلال در شخصیت یعنی یک دسته از روش فکری و ایدئولوژی که با عموم مردم متفاوت است. اختلال در شخصیت میتواند دارای شدت و ضعف باشد. در ویدیو زیر به طور مفصل در رابطه با اختلال شخصیت توضیح داده شده است.

(برای دیدن ویدیو جلسه دوم به مطالب پایین تر بروید)

چرا برای اختلال شخصیت به راهنمای تخصصی احتیاج داریم؟

شناسایی اختلال شخصیت در افراد کار آسانی نیست، ممکن است ویژگی در شخصیت شما وجود داشته باشد که شما جذب افراد با اختلال شخصیت میشوید یا آنها جذب شما میشوند. شاید شما الگوهای تکراری برای انتخاب افراد دارید،و تا اندازه ای میتوانید این الگوها را ببینید ولی نمیتوانید خود را از این ارتباطات خارج کنید. بعد از دیدن ویدیو زیر متوجه میشود که چگونه این الگوهای تکراری را باید شناسایی کرد و ازین الگوهای ارتباطی مخرب خارج شد.

نحوه تشخیص فراد دارای اختلال شخصیت چیست؟

در ملاقاتهای اول با افرادی که اختلال شخصیت دارند احتمال تشخیص اختلال شخصیت کم می باشد زیرا :

  1. افراد مبتلا به اختلال شخصیت چهره خوب و جذابی از خود نشان میدهند،مثلا افراد مبتلا به  اختلال شخصیت مرزی بسیار پر انرژی و باحال به نظر می آیند.
  2. داشتن اطلاعات کم از طرف مقابل و ممکن است شما از روابط قبلی آنها خبر نداشته باشید.
  3. وجود جذابیت هایی در طرف مقابل که باعث می شود شما نتوانید درست و منطقی فکر کنید.

در ویدیو زیر به طور مفصل در رابطه با نحوه تشخیص افراد مبتلا به اختلالات شخصیت توضیح داده شده است.

با افراد مبتلا به اختلالات شخصیت ازدواج نکنید و اگر خودتان مبتلا هستید، لطفا ابتدا به درمان بپردازید و سپس ازدواج کنید.

این افراد می بایست ابتدا درمان شوند وگرنه قطعا با این افراد به زودی دچار مشکلاتی جدی خواهید شد.

ممکن است بپرسید چرا؟ دلیلش این است که آنها ویژگی های شخصیتی دارند که در مجموع نه با خودشان رابطه خوبی دارند و نه می توانند با دیگران رابطه خوبی داشته باشند، در ادامه ابتدا ویژگی های شخصیتی مشترک آنها را در ویدئوی زیر تیتر وار بیان می کنم و سپس تک تک اختلالات شخصیت را به صورت خلاصه معرفی می کنم و سپس ویدئوهای مربوط به هر اختلال شخصیت را که هرکدام نزدیک به 1 ساعت است قرار می دهم تا به طور کامل انواع اختلالات شخصیت را بشناسید، این ودیئو ها کامل هستند، ابتدا ویژگی ها و ملاکهای تشخیصی هر اختلال را می گویم سپس در هرکدام یک مثال موردی هم ارائه می دهم تا برای شما درک انواع اختلالات شخصیت قابل فهم تر شود.

اگر این ویژگی ها را در معشوق یا همسرتان دیدید، محتاط باشید، طبیعتا هرگز نمی توانید با خواندن این مقاله به تشخیص برسید، تشخیص فقط به عهده روانشناسان بالینی صاحب صلاحیت و یا روانپزشکان است، اما می توانید بفهمید که آیا لازم است به یک متخصص مراجعه کنید یا خیر؟

ما در مشاوره پیش از ازدواج، با استفاده از ابزارهای دقیق علمی و همینطور مشاهده و مصاحبه، نخستین موضوعی که در نظر می گیریم این است که آیا یکی از طرفین اختلالات شخصیتی زیر را دارد؟ اگر بله، به او توصیه می کنیم که ابتدا به درمان خود بپردازد و فعلا از ازدواج خود صرف نظر کند.

در ادامه به ویژگی ها و خصوصیات مشترک افراد مبتلا به «12 اختلالات شخصیت» می پردازیم وبه این سوال پاسخ می دهیم که آیا اختلال شخصیت قابل درمان است؟

ویژگی های مشترک درانواع اختلالات شخصیتی

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی  8 ویژگی مشترک دارند:

  1.  ادراک فرد مبتلا به اختلالات شخصیتی از جهان، نحوه ابراز احساسات و رفتار آنها غیر قابل انعطاف و کاملاً تکراری است و با نحوه تجربه و رفتار بیشتر مردم جامعه فرق دارد.معمولاً الگویی در رفتار، شیوه تفکر و ابراز احساسات و روابط بین فردی و کنترل خود دارندکه با الگوهای رفتاری و فکری و احساسی بقیه مردم جامعه فرق دارد.
  2. انعطاف نا پذیری در زندگی: الگوهای شخصیتی افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیت، غیر قابل انعطاف و خشک است، در وضعیت های فردی و اجتماعی مختلف «انعطاف پذیرانه»عمل نمی کنند و به همین دلیل در شرایط مختلف واکنش های خوبی از خودشان نشان نمی دهند.
  3. افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیت الگوهای مستحکم و مقاومی(از لحاظ فکری و احساسی و رفتاری) دارند که  مانند ماشینی که فنر ندارد، سبب می شود که در موقعیت های اجتماعی و شغلی و یا بقیه عملکردهای خودشان دچار مشسکلات جدی شوند.
  4. این الگوهای رفتاری، ثابت و دائمی هستند و دست کم از نوجوانی شروع شده اند، طبق تحقیقات، این امکان وجود دارد که شدت انواع اختلال شخصیت، در اثر افزایش سن و در پیری کم شود، اما با این حال به شکل های مختلفی در تمام طول عمر فرد ماندگار است.
  5. انواع اختلالات شخصیت الگوهایی هستند که بیشتر اوقات باعث به وجود آمدن استرس و در گیری در ذهن فردو فشار روانی و مشکلات جدی در عملکرد او می‌شوند، به همین دلیل فرد رفتارهای نابهنجاری خواهد داشت.
  6. اختلالات شخصیتی نتیجه اختلالات روانی نیست، بلکه یک نوع جهان بینی و یک نوع ابراز شخصیت است.
  7. فرد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی به نابهنجار بودن تجربه ها و رفتارهای خودش ابداً آگاه نیستند (و این مهمترین مشکل ما و مهمترین دلیلی است که به درمان مراجعه نمی کنند و یا مقاومند) و آن را کاملا عادی و طبیعی می‌داند و به همین دلیل شخصی که با او زندگی می‌کند(بیشتر اوقات) متوجه نمی شود که همسرش اختلال دارد. معمولا افرادی که با این افراد ازدواج می کنند، اعتماد به نفس خود را به مرور زمان از دست می دهند و شخصیتشان تغییر می‌کند.
  8. افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی، در مقابل هرگونه تغییری مقاومت می‌کنند و در خودش تمایل زیادی برای تغییر احساس نمی کند( البته بعضی از آنها ممکن است بگویند: من می دانم مشکل دارم و حتی به روانشناسان هم مراجعه می کنند، اما دیر یا زود به رفتارها و الگوهای فکری و رفتاری قبلی بر می گردند و درمان را هم رها می کنند و حتی ممکن است که در مورد روانشناسان یا روانشناسی که به او مراجعه کردند هم فتوا بدهند و اشکال را از جانب او بدانند، هرچند که ما انکار نمی کنیم که به عنوان روانشناس، حتما مشکلات و یا اشتباهاتی داریم، ولی آنها قویا با همه روانشناسان دچار مشکل می شوند).

یک خبر بد!

متاسفانه افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی اکثرا جذاب هستند!

بعضی از افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی ممکن است که شیرین زبان و یا تو دل برو باشند: مثلاً

  • اختلال شخصیت مرزی بسیار شیرین زبان و تو دل برو هستند
  • افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته با ساختن داستان هایی درباره اینکه تا بحال به چه موفقیت هایی دست پیدا کرده و با چه افراد مهمی در ارتباط هستند، جذابیت ایجاد می کند.
  • افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپال با پوشش هایی جالب و مرموز جذاب هستند(مانند پوشش بسیاری از هنرمندان که این اختلال را دارند)
  • افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید چون تو دار و بی اعتنا هستند، جذاب هستند.
  • افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی به خاطر تمیز بودن و منظم بودن و مسولیت پذیر بودن، ممکن است که جذاب به نظر بیاید.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از ما این گرایش درونی را داریم که به سمت افراد نابهنجار و مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی  جذب شویم.

مشکلات مشترکی افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی

یک تحقیق بسیار قوی درباره  افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی نشان می دهد که بیشتر آنها دارای مشکلات روانی، اجتماعی و شغلی هستند.

این تحقیق در سال ۲۰۰۰ توسط میلون ودرسال ۱۹۹۶توسط دیوبس و درسال ۱۹۹۴ توسط ویدیگر و کوستا انجام شده است

مثلاً کسانی که« اختلال شخصیت مرزی» دارند نسبت به افراد دیگر، احتمال اینکه به افسردگی دچار شوند و یا دست به خودکشی، بزند زیاد است.

یا کسی که «شخصیت ضد اجتماعی» دارد، احتمال بیشتری دارد که به سمت مواد مخدر یا الکل گرایش پیدا کند و یا شخصی که« اختلال شخصیت پارانوئید» دارد بیشتر از دیگران با همکاران و یا نامزد و یا همسرش جر و بحث می کند و می جنگد.

آیا اختلال شخصیت قابل درمان است؟

به طور کلی افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی، جزو افرادی هستند که زندگی با آنها مشکلات زیادی تولید می کند، امید به تغییر در آنها بسیار کم است، بیشتر اوقات افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی تمایل به تغییر خود ندارند و برای درمان مراجعه نمی کنند.

افراد کمی وجود دارند که مبتلا به انواع اختلالات شخصیت باشند و در دوران بزرگسالی موفق به تغییر شخصیت خود شوند، معمولا این افراد آنقدر به در و دیوار می خورند تا سرانجام تصمیمی می گیرند که تغییری در خود به وجود بیاورند، به همین دلیل باید در نظر داشته باشید که داده ها نشان می دهد که امید برای تغییر افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی بسیار کم است،

بیشتر اوقات افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی، زمانی برای درمان مراجعه می کنندکه یا تهدید به جدایی و طلاق شده اند و یا اینکه توسط قانون تحت فشار قرار گرفته باشند ویا بخش مهمی از زندگی آنها مختل شده است ، اگر برای درمان مراجعه کنند، نیاز به مدت زمان طولانی (معمولا چند سال) دارد و به همین دلیل در مشاوره ازدواج اگر متوجه شدیم که شخصی یکی از 12 اختلالات شخصیت را داشته باشند، به آن افراد توصیه می کنیم که فعلا فکر ازدواج را کنار بگذارند.

در مجموع مهمترین اصل برای درمان انواع اختلالات شخصیت این است که فرد واقعا و عمیقا بخواهد که درمان شود، در صورتی که فرد خود شخصا چنین تصمیمی داشته باشد می توان به او کمک کرد تا با تکیه بر انواع رویکرد های علمی به درمان بپردازد.

اما اگر عزیران شما مبتلا به یکی یا چند نوع از انواع اختلالات شخصیتی هستند و شما تصمیم دارید که او را بدون اینکه خود بخواهد درمان کنید باید یاد آوری کنم که انجام چنین کاری ممکن نیست، زیرا درمان در روانشناسی مانند درمان در پزشکی نیست که حتی اگر خود فرد نخواهد به او بتوان کمک کرد.

به عنوان مثال اگر  فردی بیماری قلبی داشته باشد و نیاز به جراحی داشته باشد و خود نیز نخواهد درمان شود می توان با توسل به زور او را بستری و جراحی کرد اما در روانشناسی و روانپزشکی چنین چیزی ممکن نیست.

هرچند در پزشکی هم میزان تمایل فرد مهم است، اگر فرد مبتلا به بیماری قلبی که در مثال ذکر شد با زور و اجبار تحت عمل جراحی قرار گیرد اما ملاحظات دارویی و غذایی و بهداشتی را نخواهد انجام دهد، جراحی او نیز بی فایده است، اما صرفا برای انتقال این مفهوم از این مثال استفاده کرده ام.

در نهایت اگر خود فرد بخواهد می شود به او کمک کرد اما در عین خال باید صبور باشد و انتظار واقع بینانه ای داشته باشد، میزان متوسط طول درمان هر اختلال دستکم 9 ماه است که بسته به هر اختلال ، ظول درمان آن متفاوت است.

خلاصه پژوهش های به عمل آمده در زمینه درمان  انواع اختلالات شخصیتی

Treatment of personality disorders

  1. چون  افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی، معمولا انگیزه اساسی برای عوض شدن ندارند، درمان اختلالات شخصیتی بسیار مشکل است.
  2. پاداش مثبتی که رفتار افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی برایشان در بردارد، بر احساس ناراحتی که در نتیجه اعمالشان در اجتماع پیش می آید میچربد
  3.   افراد مبتلا به انواع اختلالات شخصیتی وقتی به فکر درمان می افتند که اغلب احتمالات زیر وجود دارد:
  • به خاطر اضطرابی که به طور ثانوی در پاسخ به انعکاس اجتماعی رفتارشان، به وجود می آید.
  • به خاطر اصرار شخصی دیگر (یکی از والدین، همسر، یا کار فرما).
  • به خاطر پیدایش تدریجی آگاهی از سبک زندگی غیر رضایتبخش خود.
  • در اختلالات شخصیتی خودشیفتگی و مرزی، روان درمانی شدید مفید است و من در بسته های درمانی که برای درمان هر کدام از اختلالات آماده کرده ام این مطلب را به خوبی توضیح داده ام.

سوالات رایجی که در مورد افراد به مبتلا به اختلالات شخصیت از ما می پرسند:

چراماعاشق افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی می شویم؟

این موضوع می تواند به دلایل مختلفی باشد و من در بسته های درمانی که برای هرکدام از اختلالات شخصیتی آماده کرده ام توضیح داده ام که در هر کدام از اختلالات شخصیتی دلیل جذابیت آنها برای شما چیست؟

جالب است که بدانید که هر فردی ممکن است که اختلال شخصیتی خاصی برای آنها جذاب باشد به عنوان مثال افراد بخصوصی فقط اختلال شخصیت مرزی برای آنها جذابند و افراد دیگر افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته و برخی دیگر اختلال شخصیت وسواسی و همینطور الی آخر

من از کجا بفهمم که همسرم مبتلا به اختلالات شخصیتی است؟

در ادامه همین مقاله من ( ارسطو رضایی) انواع  اختلالات شخصیتی را معرفی کرده ام، اگر این ویژگی ها را در همسرتان مشاهده کردید با روانشناس خود در این باره صحبت کنید و یا با «مرکز روانشناسی خودبیداری»تماس بگیرید، همچنین در صفحه مربوط به معرفی هر اختلال من در مورد نحوه درمان و نحوه برخورد با افراد مبتلا به هر اختلال شخصیتی را توضیح داده ام.

آیا همسر من اختلال شخصیت دارد یا نشانه های اختلال شخصیت چیست ؟

(برای دیدن ویدئو زیر لطفا فیلتر شکن خود را خاموش کنید)

من بنابر دلایلی می خواهم رابطه ام را با او ادامه بدهم،آیا دراین باره توصیه ای دارید؟

اگر چه با ادامه دادن این رابطه موافق نیستیم، اما ممکن است شما به هر دلیلی (مثلا مسائل مالی، فرزندان، وابستگی و…) تصمیم گرفته باشید در این رابطه بمانید. ما به شما کمک می کنیم تا بیاموزید که بهترین رفتار دربرابر این افراد چیست و البته که اگر صبر زیاد و انگیزه زیاد داشته باشید، می توان به شما در جهت تغییر او هم کمک کرد.

همچنین می توانید بسته های درمانی که برای هرکدام از اختلالات شخصیتی را آماده کرده ام، تهیه کنید در آن بسته ها در مورد نحوه برخورد با افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی مختلف را توضیح داده ام.

پس در قدم اول لازم است بررسی کنید که همسر شما مبتلا به کدام اختلالات شخصیتی است سپس بسته درمانی مربوط به آن اختلالات را تهیه کنید و نحوه برخورد با او را بیاموزید البته باید به خاطر داشته باشید که به هرحال احتمال تغییر به جز در موارد خاصی اندک است اما می توانید کارهایی انجام دهید.

من می خواهم ازدواج  کنم، از کجا بفهمم فرد مورد نظر به انواع اختلالات شخصیت دچار است؟ آیا خودم می توانم بفهمم؟

در اکثر اوقات نمی توانید بفهمید، همانطور که گفتم آنها بسیار قوی و جدی هستند، بصورتی که هرگز به فکر تان نمی رسد که این رفتارها می تواند علامت اختلال باشد، باید برای مشاوره پیش از ازدواج نزد روانشناس بروید با پرسشنامه ها و مصاحبه روانشناس بالینی قادر به تشخیص اختلالات شخصیتی است.

 اگر او بخواهد نزد روانشناس هم شخصیت واقعی اش را پنهان کند و مثلا به سوالات صادقانه جواب ندهد و بخواهد روانشناس را فریب بدهد، روانشناس چگونه می تواند بفهمد؟

در پرسشنامه های دقیقی که روانشناس اجرا می کند کلیدهای پنهانی وجود دارد که تلاش او را برای دروغگویی یا پنهانی نشان می دهد و دست او را رو می کند، غالبا اگر چنین چیزی ببینیم، به او تذکر می دهیم که صادقانه جواب بدهد و اگر که توصیه ما را عملی نکرد، ما به زوجین نظر قطی خودرا مبنی بر اینکه طبق بررسی های بعمل آمده، نتایج  نشان می دهد که رابطه تان آینده خوبی ندارد را اعلام می کنیم و زوج باید تصمیم بگیرند، دقت کنید که پرسشنامه هرگز ملاک و معیار تشخیص نیستند، هم پرسشنامه، هم مصاحبه و هم مشاهده  مهم است.

چرا به ما می گوئید با افراد مبتلابه انواع اختلالات شخصیت ازدواج نکنیم یعنی آنها حق ازدواج ندارند؟

من یادآوری می کنم که یک رابطه سالم زناشویی و عاطفی رابطه‌ای هست که زوجین، نیازها و خواسته های یکدیگر را ببینند و یکی فرمانده و دیگری سرباز نباشد، در یک رابطه سالم زناشویی و عاطفی، ما نقش مادر یا پدر یا پزشک یا روانپزشک، یا روانشناس را بازی نمی کنیم (حتی اگر واقعا پزشک یا روانشناس باشید)

اگر شما تصمیم دارید یکی از این نقش‌ها را بازی کنید به خودتان ارتباط دارد ولی به هر حال احساس رضایتمندی سالمی نخواهید داشت مگر اینکه از نقشی که ایفا می کنید لذت ببرید(بعضی ها نقش مادر یا نقش پدر یا نقش روانپزشک و روانشناس یا پزشک را در زندگی زناشویی دوست دارند، بخصوص کسانی که طرحواره ایثار دارند، ولی طبیعتاً نیازها و خواسته های آنها به صورت سالم برآورده نمی‌شود. شاید بهتر است که این را در نظر داشته باشید که اینکه شما این افراد را رها کنید، بزرگترین کمک را به آنها کرده اید زیرا آنها شاید در اثر این رها شدن های مکرر بفهمند که اشکالی دارند، زیرا همانطور که گفتم این افراد متاسفانه آگاهی نسبت به مشکل خود ندارند و  این رها کردنها شاید او را به فکر وا بدارد و تشویق شود که به یک روانشناس مراجعه کند و برای درمان اقدام کند.

12 نوع اختلالات شخصیتی چیست؟

بر اساس DSM-IV-TR دوازده اختلال شخصیتی در سه گروه طبقه‌بندی شده‌است و در dsm5 اختلال افسرده خویی و اختلال شخصیت منفعل مهاجم از آن حذف شده اند، اما لازم به ذکر است که در کشور ما با توجه به فضای مبتنی بر کنترل افراد مبتلا به اختلال شخصیت منفعل مهاجم به صورت فراوان مشاهده می شود، و البته در DSM5 که جدیدترین نسخه می باشد اختلالات شخصیت به 10 نوع تقسیم شده اند و اختلال شخصیت افسرده و اختلال شخصیت منفعل مهاجم از آن حذف شده اند.

اگر می خواهید در مورد هرکدام از انواع اختلالات شخصیتی زیر بدانید بر روی ویدئوی مورد نظر کلیک کنید و تا انتها ببینید.

انواع اختلالات شخصیت به سه دسته  کلی تقسیم می شوند:

  • کلاسه A
  • کلاسه B
  • کلاسه C

که هرکدام از انواع اختلالات شخصیت طبق نمودار زیر در هر دسته جایگذاری می شوند:

اختلالات شخصیتی چیست

گروه اول مبتلا به اختلالات شخصیتی (گروه A) افراد عجیب و نامتعارف می باشند

منظور از گروه A در اختلالات شخصیتی چیست؟

در این گروه 3 دسته از انواع اختلالات شخصیت قرار می گیرند

1_اختلال شخصیت پارانوئید

پارنوئید اختلال شخصیتی است  که در آن سوءظن و عدم اعتماد گسترده و بدون تحمل نسبت به مردم همراه با حساسیت زیاد و احساسات کم وجود دارد، بدون آنکه مربوط به بیماریهای روانی دیگر مثل اسکیزوفرنی یا اختلال هذیانی باشد.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت پارانوئید مشاهده کنید:

2_اختلال شخصیت اسکیزوئید

افراد مبتلا به این اختلال شخصیتی، در آنها کمبود ظرفیت برای ایجاد روابط اجتماعی وجود دارد و با فقدان احساسات گرم و محبت آمیز نسبت به دیگران و بی تفاوتی نسبت به تحسین و انتقاد و احساسات دیگران مشخص می شود .

افرادی که چنین اختلالی دارند، رغبتشان به تماسهای اجتماعی اندك یا در حد هیچ است و معمولا ترجیح میدهند «تك و تنها» بمانند، و اگر هم دوستانی داشته باشند بیش از چند دوست نزديك نخواهد بود.

آنها زیاده از حد خود دار، در خود فرو رفته و منزوی هستند و معمولا علائق و سرگرمی و مشغولیات انفرادی دارند. این افراد معمولا عاری از شوخ طبعی ودلمرده اند و در مواردی که باید پاسخ هیجانی مناسبی داشته باشند، هیجانی نشان نمیدهند. آنها اکثراً «سرد» و دور از اجتماع می باشد.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت اسکیزوئید مشاهده کنید:

3_اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

اختلال شخصیتی که در آن انواع عجیب و غریبی از افکار، ادراك، گفتار و رفتار وجود دارد، ولی نه به آن شدت که با ملاکهای اسکیزوفرنی جور باشد. غالبا، ولی نه همیشه، تظاهرات رفتاری شامل جدایی اجتماعی  و احساسات محدود و نامتناسب، که مانع برقراری تماس روی در روی می شود، می باشد.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت اسکیزوتایپال مشاهده کنید:

 گروه دوم مبتلا به اختلالات شخصیتی (گروه B )-افراد نمایشی، احساساتی و دمدمی می باشند

منظور از گروه B در اختلالات شخصیتی چیست؟

در این گروه 4 دسته از انواع اختلالات شخصیت قرار می گیرند، روی هرکدام ویدئو ها کلیک کنید و مشاهده کنید:

1_اختلال شخصیتی ضد اجتماعی

اختلال شخصیتی که در آن  سابقه رفتار ضد اجتماعی مستمر و مزمن، که در آن حقوق دیگران مورد تجاوز  قرار گرفته، وجود دارد.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت ضد اجتماعی مشاهده کنید:

اگر می خواهید به درمان این اختلال بپردازید محصول درمان اختلال شخصیت مرزی را تهیه بپردازید، برای این منظور لینک زیر را لمس کنید:

2_اختلال شخصیتی مرزی

اختلال شخصیتی که در آن بی ثباتی در زمینه های مختلف، از جمله رفتار – بین فردی، خلق و تصویر خود، self_image وجود دارد.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت مرزی مشاهده کنید:

3_اختلال شخصیت هیستریونیک یا نمایشی

اختلال شخصیتی که در آن رفتار نمایشی و واکنشی و بیان مبالغه آمیز قضایا و آشفتگی مشخص در روابط شخصی و بین فردی وجود دارد.

افرادی که دارای این اختلال هستند بسیار سرزنده و نمایشگر هستند و همیشه در صددند توجه دیگران را به خود جلب کنند. آنها علاقه به اغراق داشته و غالبا بدون اینکه خودشان خبر داشته باشند نقشی مانند نقش يك «قربانی» یا «شاهزاده خانم» ایفا می کنند.

این افراد معمولا دارای تیپ جذاب و فریبنده ای هستند و سعی در سلطه بر جنس مخالف خود دارند و یا سعی می کنند روابطی اتکالی با دیگران ایجاد کنند. بعضی از این افراد از لحاظ جنسی  بی بند و بار، عده ای ساده لوح و بدون عکس العمل جنسی هستند و عده ای هم ظاهرا انطباق جنسی طبیعی دارند.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت نمایشی مشاهده کنید:

اگر می خواهید به درمان این اختلال بپردازید محصول درمان اختلال شخصیت نمایشی را تهیه بپردازید، برای این منظور لینک زیر را لمس کنید:

4_اختلال شخصیت خودشیفته

اختلال شخصیتی که در آن حس خود بزرگ بینی، خود را مهم و بی همتا شمردن، و دلمشغولی با خیال پردازیهای در مورد موفقیتهای نامحدود، و نیاز چشمگیر به مورد توجه و تحسین قرار گرفتن وجود دارد.

  1. احساس اغراقی خود را مهم شمردن ممکن است به صورت خود پسندی مفرط و مجذوب شدن به خویش متجلی گردد.
  2. خیالپردازیها با اهداف غیر واقعی همراه است و شامل قابلیت و قدرت، ثروت، استعداد و زیبایی بیحد یا عشق آرمانی می باشد.
  3. شخصیتهای خودشیفته در جستجوی تحسین و توجه به ظاهر بیش از باطن اهمیت می دهند.
  4. در روابط بین فردی همواره اختلال دارد و حس همدردی وجود ندارد.
  5. بهره کشی در روابط شخصی شایع است.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت خودشیفته مشاهده کنید:

اگر می خواهید به درمان این اختلال بپردازید محصول درمان اختلال شخصیت خودشیفته را تهیه بپردازید، برای این منظور لینک زیر را لمس کنید:

 گروه سوم مبتلا به اختلالات شخصیتی (گروه C) افراد مضطرب و هراسان می باشند

منظور از گروه C در اختلالات شخصیتی چیست؟

در این گروه 5 دسته از انواع اختلالات شخصیت قرار می گیرند، روی هرکدام از ویدئوها کلیک کنید

1_اختلال شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیتی که در آن حساسیت زیادی به طردشدگی، تحقير، یا خجالت، عدم تمایل به برقراری روابط اجتماعی مشاهده می شود.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت اجتنابی مشاهده کنید:

اگر می خواهید به درمان این اختلال بپردازید محصول درمان اختلال شخصیت اجتنابی را تهیه بپردازید، برای این منظور لینک زیر را لمس کنید:

2_اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیتی که در آن شخص به علت عدم اعتماد به نفس و عدم توانایی به اقدام مستقل، به طور انفعالی به دیگران امکان می دهد که در زمینه های زندگی او قبول مسئولیت نمایند. فرد برای اجتناب از داشتن هرگونه اتکایی به خویشتن، نیازهای خود را هم به صورت تابعی از نیازهای دیگران که وابسته آنهاست، در می آورد.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت وابسته مشاهده کنید:

3_اختلال شخصیت وسواسی جبری

اختلال شخصیتی که به طور کلی در آن قابلیت ابراز هیجانهای گرم و محبت آمیز محدود است؛ کمال طلبی، که مانع آن می شود که معنی اهمیت «کل کار» را بفهمند؛ اصرار به اینکه دیگران و به راه و رسم کار آنها تسليم شوند؛ وقف بیش از حد خود به کار و تولید تا حد کنار گذاشتن لذت ها

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت وسواسی جبری مشاهده کنید:

4_اختلال شخصیت افسرده

افرادی که همیشه غمگین هستند و به همه چیز منفی نگاه می کنند.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت افسرده مشاهده کنید:

5_اختلال شخصیت منفعل-مهاجم

اختلال شخصیتی که در آن مقاومتی در مقابل انجام وظایف شغلی و اجتماعی وجود دارد. این مقاومت بیشتر جنبه غیر مستقیم دارد تا مستقیم. نتیجه چنین مقاومتی عبارت است از بی کفایتی فراگیر و پیوسته شغلی و اجتماعی  چنین افرادی پرخاشگری پنهانی خود را به طور انفعالی بروز می دهند.

ویدئوی زیر را مربوط به معرفی اختلال شخصیت منفعل مهاجم مشاهده کنید:

برای دریافت مشاوره های علمی در زمینه های مختلف یا شرکت در کارگاه ها و خرید بسته ها در ساعت کاری (از 9صبح تا 18 همه روزه به جز روزهای تعطیل) باشماره های زیر تماس بگیرید یا در واتساپ یا تلگرام پیام بگذارید.

Picsart 23 11 07 11 49 49 791

Picsart 23 11 07 11 51 22 509

phon contact

اگر خارج از کشور هستید و یا با ارسال تیکت راحت‌تر هستید از طریق فرم زیر برای ما پیام بگذارید ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.

دریافت مشخصات

فرم ارسالی شما مستقیما با نظارت و هماهنگی آقای ارسطو رضایی پاسخگویی می‌شود.