چطور بهترین روانشناس یا روان درمانگر در تهران را تشخیص دهیم؟

بهترین روان درمانگر در تهران

امروزه در اینترنت بسیاری از افراد در جستجوی این هستند که روان درمانگر خوب در تهران را پیدا کنند، آنها گاهی اوقات واژه بهترین روان درمانگر خوب، و شاید واژه بهترین روان درمانگر در تهران یا بهترین روانشناس در تهران و واژه های مشابه را جستجو می کنند تا بتوانند از بهترین روانشناس برای حل مشکل خود استفاده کنند.

اما واقعیت این است که با توجه به گستردگی دانش روانشناسی و علم روانشناسی و رویکردهای روانشناسی، این سوال اساسا ایراد دارد!!

 بهترین روانشناس در تهران وجود ندارد!

اساساًهرگز نمی توان به چنین سوالی پاسخ داد!!ممکن  است بپرسید چرا؟در ادامه برای شما توضیح می دهم:

ایراد اول

برای اینکه بهترین روانشناس حال حاضر تهران یا بهترین روانشناس حال حاضر ایران را بشناسیم، ابتدا باید که تمامی روانشناسان حال حاضر تهران یا ایران را بشناسیم، وقتی می گویم تمامی یعنی همه ی آنها!

زیرا برای اینکه بتوانیم بفهمیم چه کسی بهترین است ابتدا باید مقایسه ای انجام بدهیم، در اینجا به دو عبارت«بهترین روانشناس حال حاضر تهران» و «بهترین روانشناس حال حاضر ایران» دقت کنید، این دو عبارت دوجامعه ی متفاوت را تداعی می کند، یعنی اگر شما می خواهید «بهترین روانشناس حال حاضر تهران » را بشناسید باید همه روانشناسان تهرانی را در ابتدا بشناسید، و اگر بخواهید « بهترین روانشناس حال حاضر ایران» را بشناسید باید ابتدا همه ی روانشناسانی که در کشور ایران هستند و یا نژاد ایرانی دارند را بشناسید، تا بفهمید کدامیک بهترین است، آیا چنین چیزی ممکن است؟

ایراد دوم

وقتی می گوئیم «حال حاضر» منظورمان چه زمانی است؟ بعنوان مثال من این مقاله را در سال1401 می نویسم و ممکن است که شما در سال ۱404 یا ۱۴۰۵ این مقاله را بخوانید! بنابراین «حال حاضر» چه زمانی است؟؟ حال حاضر خود یک تعریف و یک بازه زمانی نا مشخص است.

ایراد سوم

واژه ی «بهترین» خودش یک قید مبهم است، بهترین را چه کسی یا کسانی تعیین می کنند؟ آن کس یا کسان بر اساس چه ملاک ها و معیارهایی می فهمد کدام بهترین است؟ و از کجا معلوم آن شخص یا اشخاص ملاکهای درستی در دست دارند؟

مثلا ممکن است یکی بگوید آقای محمدی بهترین روانشناس تهران است چون مرا درمان کرد، از کجا معلوم که دوست شما صرفا به دلیل مهارت درمانگر درمان شده است ونه به دلیل آمادگی خودش؟ یا از کجا معلوم آن درمانگر فقط در زمینه خاصی توانسته او را درمان کند و در زمینه دیگری نتواند؟

یا ممکن است کسی بگوید: زیرا او را در تلویزیون نشان داده اند، از کجا معلوم که آن فرد با درخواست خودش یا پرداخت هزینه در تلویزیون حضور پیدا نکرده است؟

یا ممکن است کسی بگوید: زیرا طرفداران زیادی دارد، بر چه اساسی «جمعیت زیاد»می تواند نشان دهنده کیفیت علمی کسی باشد؟ آیا در موقعیت هایی پیش نیامده که مردم درست تشخیص نداده باشند؟

ایراد چهارم

روانشناسی حوزه های مختلفی را در بر می گیرد، مثلا روانشناس کودک، روانشناس خانواده، زوج درمانگر، مشاور پیش از ازدواج، روان درمانگر و….  که هر کدام از آنها خود یک دنیای گسترده و تخصصی دارد، وقتی می پرسید که بهترین روانشناس تهران یا ایران کیست منظور شما روانشناس در کدام حوزه است؟

ایراد پنجم

اینطور نیست که همه روانشناسان متفق القول باشند، همانطور که ما مذاهب مختلفی دارند ولی می توانیم بگویم همه ی آنها در یک طبقه به نام مذهب جای می گیرند، ما رویکردها و مدل های درمانی مختلفی در روانشناسی داریم مانند طرحواره درمانی، شناخت درمانی، واقعیت درمانی، شناختی رفتاری، رفتا درمانی، روانکاوی، اگزیستانسیال درمانی و…، در اینجا وقتی می پرسید بهترین روانشناس تهران کیست یا بهترین روان درمانگر کیست، باید بپرسیم  در کدام زمینه؟

فرض کنیم که من می خواهم به شما کمک کنم که «بهترین روانشناس تهران » را بشناسید و قید زمانی «حال حاضر » را هم حذف کنم، برای انجام این کار در قدم اول  باید تمامی روانشناسان تهران را بشناسیم( چنین کاری غیر ممکن است، حتی سازمان نظام و مشاوره روانشناسی هم که نام همه ی آنها را دارد، بسیاری از آنها را فقط در حد یک اسم می شناسد)

فرض را بر این می گیریم که انجام چنین کاری بسیار راحت باشد و ما با مراجعه به مراکزی که برای روانشناسان مجوز صادر می‌کنند مانند سازمان نظام و مشاوره روانشناسی و همینطور بهزیستی، لیست تمامی روانشناسان تهران را مشخص کنیم، در اینجا حالا مشکل دیگری به وجود می آید ملاک و معیار بهترین روانشناس چیست و چه کسی این ملاک و معیار را اندازه می‌گیرد؟

دراینجا هم فرض را بر این بگذاریم که این ملاک و معیار هم تعیین شود، حال چه پارامترهایی دارد؟چگونه میشود این ملاک‌ها و معیارهایی را عینی کرد؟مثلاً می گوییم:بهترین روانشناس کسی است که قابل اعتماد باشد حالا باید بگوییم؛ قابل اعتماد بودن دقیقاً یعنی چه؟ یعنی باید آن را « تعریف عملیاتی» کنیم.

باز هم فرض را بر این بگذاریم که چنین کاری را هم انجام داده ایم، حال باید بگوییم که از کجا معلوم که این فردکه «بهترین روانشناس حال حاضر تهران »است در آینده هم « بهترین روانشناس حال حاضر تهران» باشد؟شاید که بعضی از ویژگیهای او خواسته یا ناخواسته تغییر کند.

بهترین روان درمانگر در تهران

بنابراین با عرض پوزش باید بگوییم که این سوال که «بهترین روانشناس حال حاضر تهران کیست؟» یا « بهترین روانشناس حال حاضر ایران» کیست یک سوال بی اساس و در حقیقت بی جواب است.

اما آیا این به آن معنا است که شما هرگز نتوانید تشخیص بدهید که به چه کسی مراجعه کنید؟وچگونه باید روانشناسی که کارش خوب باشد را پیدا کنید؟

خیر، یرای این منظور بهتر است سوال را به این گونه تغییر دهید که: من می خواهم یک روانشناس خوب در تهران پیدا کنم، چطور باید بفهمم که روانشناس خوب چه کسی است؟

در ادامه من لیستی  از ویژگی های یک «روانشناس صاحب صلاحیت» را می گذارم، فرقی ندارد شما به چه کسی مراجعه کنید در هر صورت وقتی این ویژگی ها را در روانشناس  مورد نظر می بینید، احتمالا روانشناس شایسته و صاحب صلاحیت باشد.

البته پر واضح است که نباید انتظارات غیر واقع بینانه داشته باشیم زیرا روانشناسان هم ممکن است که اشتباهات زیادی مرتکب می شوند و حتماً هم می شوند.

در این پادکست درباره اینکه «چرا بسیاری از روانشناسان ممکن است حرف‌هایشان متناقض باشد» صحبت کرده ام.

نمونه ای از تناقض ها در حرف های روانشناسان :

  • یکی می‌گوید فرزندانتان را جریمه نکنید و دیگری می‌گوید باید جریمه کنید!
  • یکی می‌گوید باید با صدای بلند با کودکان خود حرف بزنید و دیگری بگوید با صدای ملایم!
  • یکی می‌گوید قاطع باشید و دیگری می‌گوید مهربان!
  • یکی می‌گوید زیادی ابراز احساسات نکنید و دیگری می‌گوید احساسات تان را بگویید.
  • مثلاً ممکن است که یک روانشناس بگوید که باید با دیگران مهربان باشیم و دیگری بگوید که باید با دیگران جدی برخورد کنیم
  • یا ممکن است که یک روانشناس معتقد باشد که علت رفتارهای ما ناخودآگاه است و دیگری معتقد باشد که چیزی به نام ناخودآگاه اصلاً وجود ندارد!
  • چطور ممکن است دو روانشناس متفاوت دو حرف متفاوت بزنند؟
  • پس چطور یک روانشناس را انتخاب کنیم و ملاک های انتخاب روانشناس چه باید باشد؟

در این پادکست درباره ی علت این تناقض ها صحبت کرده ام، بشنوید:

به این دو پادکست با موضوع «روان درمانگر خوب در تهران کیست؟» گوش کنید.

پادکست یک:

پادکست دو:

 

شما می خواهید وقت و انرژی و هزینه خود را برای درمان و یا دریافت مشاوره بگذارید بنابراین خوب است که اطلاعات بیشتری در مورد روانشناسی و روانشناسان داشته باشید تا بتوانید خودتان انتخاب کنید که با چه کسی یا چه مجموعه ای کار خود ر ا شروع کنید و خود یا خانواده خود را به آن بسپارید، برای این منظور در ابتدا چای یا قهوی ای میل کنید تا خستگی تان در برود و بعد ادامه را بخوانید، مطمئن باشید که وقتی می خواهید در مورد مهمترین قسمت زندگی خود یا خانواده خود یعنی « بهداشت روانی» تصمیم بگیرید ارزش آن را دارد که به سطحی برسید که بتوانید خودتان مقایسه کنید و تشخیص بدهید.

روانشناسی از آغاز تا امروز

روانشناسی در ابتدا در دل فلسفه بوده وبه آن علم النفس می گفتند و مردم در گذشته برای حل مشکلات شخصی، احساس افسردگی، اضطراب و… به حکما و فلاسفه یا خردمندان زمانه یا شهر خود مراجعه می کردند، اما کم کم با ظهور پژوهشگرانی که در مورد« رفتار» فعالیت می کردند و با تاسیس آزمایشگاه های رفتاری و روانشناسی به عنوان یک علم مستقل و دانش جدید متولد شد.

همیشه این سوال برای بسیاری از ما مطرح بوده است که:

  • چرا و چگونه رفتار می کنیم؟
  • چرا ما بسیاری از رفتارهایی که دوست داریم را انجام می‌دهیم و بسیاری از رفتارهایی که انجام میدهیم را دوست نداریم؟
  • چه چیزی خارج از اراده ما فرمانده رفتارهای ماست؟
  • چرا بعضی از افراد اراده دارند و بعضی از افراد اراده ندارند؟
  • چرا بعضی از افراد انگیزه دارند اما بعضی از افراد انگیزه ندارند؟
  • چرا حال بعضی از افراد خوب است اما حال بعضی از افراد بد است؟
  • چرا بعضی از افراد خوشبین هستند و بعضی از افراد بدبین هستند؟
  • آیاما بایدخوشبین باشیم یا بدبین؟
  • آیا باید از حق خود دفاع کنیم یا آن را ببخشیم؟
  • چرا بعضی از افراد رفتارهای عجیب و غریب انجام می‌دهند با وجود اینکه می دانند آن رفتار نادرست است؟
  • یا چرا من بعضی وقت ها رفتارهایی انجام می دهم که خودم هم می دانم که نادرست است مانند وسواس عملی
  • چرا بعضی از افراد آشکارا حقایق را نمی بینند؟به عنوان مثال چرا بعضی از افراد نمی فهمند که زورگو و پرخاشگر هستند؟
  • چرا بعضی از افراد متوجه نمی شوند که بیش از اندازه بدبین هستند؟
  • چرا من عصبانی می شوم؟
  • چرا فرزندم یا همسرم به آن شکل رفتار می کند؟

پاسخگویی به این سوالات در گذشته های بسیار دور به عهده فضلا، حکما و فلاسفه بود تا اینکه کم‌کم مشخص شد که توصیه‌های خردمندانه فلاسفه و حکما اگرچه می‌تواند گاهی درست باشد اما همیشه اینطور نیست.

آنچه که آنها می گفتند صرفا دیدگاه و تجربه شخصی خود آنها بود، اما بعدها بعد از اینکه مطالعه دقیق و علمی در این زمینه ها آغاز شد، به مرور زمان عقاید و نظرات زیادی در روانشناسی و در بین روانشناسان مطرح شد و هرکسی از زاویه ای به ذهن و رفتار و احساس و افکار انسان می پرداخت و دیدگاه خود را بیان می کردو هرکسی چیزی می گفت، این ماچرا ما را به یاد داستان فیل در شهر کوران می اندازد.

بهترین روان درمانگر در تهران

روانکاوان

به عنوان مثال «روانکاوان «معتقد بودند که ریشه رفتارهای ما این است که «انرژی لیبیدو» در طی مراحل رشد کودک در مرحله ای به دلیل رفتار ناسالم والدین تثبیت شده است، مثلاً اگر این انرژی در مرحله دهانی تثبیت شده باشد فرد در آینده ممکن است که بدبین، پرخاشگر، افسرده، حسود و ظالم شود و اگر که این انرژی در مرحله مقعدی تثبیت شود ممکن است که فرد در آینده لجباز، خسیس، مقرراتی، وسواسی و یا بسیار وجدانگرا شود.

بعدها بین این روانکاوان هم اختلاف به وجود آمد، مثلاً «فروید» معتقد بود که علت رفتارهای ما «ناهشیار فردی و تعارض بین سه سطح » است و «یونگ» معتقد بود که علت رفتارهای ما «ناهشیار جمعی» هست که از اجداد ما به ارث بردیم و مبحث کهن الگوها را مطرح کرد و «آدلر» معتقد بود که علت رفتارهای ما «عقده حقارت» ماست، البته تعداد روانکاوانی که هر کدام دیدگاه خودشان را داشتند خیلی زیاد است و از حوصله این بحث خارج است.

رفتارگرایان

دسته دیگر روانشناسان رفتارگرا بودند، رفتارگرایی با آزمایشات پاولوف شروع شد، پاولوف در واقع به هیچ وجه روانشناس نبود، یک فیزیولوژیست اهل روسیه بود، او آزمایشی انجام داد که به شکل زیر بود:

در حالت عادی وقتی که شما برای سگ غذا بیاورید، بزاق دهانش ترشح می‌شود، اما اگر که همزمان با ارائه غذا، زنگ را هم به صدا در بیاورید،در مغز سگ بین صدای زنگ و غذا،  تداعی و همایندی ایجادمیشود و بعداً اگر که فقط زنگ را به صدا در بیاورید، سگ به هوای اینکه غذایی در راه است بزاق ترشح می کند.

این نخستین قدم در رفتار درمانی بود، این یعنی بسیاری از رفتارهای ما در واقع توسط «محیط» شکل گرفته اند و «شرطی سازی» شده اند، وقتی که نخستین مقاله او در این زمینه چاپ شد روانشناسان روسی و امریکایی به این فکر افتادند که از این اصول در روانشناسی هم استفاده و آزمایش کنند، بعدها آزمایش‌های مختلف نشان داد که در روانشناسی هم وضع به همین صورت است و به همین دلیل دوره حاکمیت روانکاوی رو به افول رفت و رفتار درمانی پا به میدان نهاد.

در رفتار درمانی هم اظهار نظرهای متفاوتی به وجود آمد و همه روانشناسان در این زمینه همصدا نبودند، بطور کلی رفتار درمانگران، انسان را نه بد و خوب می‌ دانند، بلکه معتقدند که انسان‌ها «ارگانیزمی تجربه گر »هستند و وزنه اصلی را در شکل گیری افکار و رفتار و احساس، بر محیط می‌گذارند.

بهترین روان درمانگر در تهران

بعضی از رفتار درمانگرها معتقدند که انسان با مشاهده یاد می گیرد مانند «آلبرت بندورا« که نام آن را «یادگیری مشاهده ای» گذاشت، بعضی ازرفتار درمانگران به «شرطی سازی کلاسیک»و بعضی‌ها هم به «شرطی سازی فعال» اعتقاد و گرایش پیدا کردند، سپس انتقادها به رفتارگراها بسیار زیاد شد، بیشتر انتقادات با این محتوا بود که رفتارگراها نگاه مکانیکی نسبت به انسانها دارند،  و نقش «خودانسان و ذات شخصی انسان »را نادیده می گیرند.

بحث های بسیار جدی شد، در رفتارگرایی بعضی از رفتارگرایان بسیار رادیکال فکر می کنند، به این معنی که می‌گویند همین که تو به این موضوع اعتراض می کنی، به دلیل این هست که در شرایطی بزرگ شده که یاد گرفته ای که بتوانی اعتراض کنی، آنها قویاً معتقدند که همه چیز محیط است (برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره کتاب «انسان فراتر از شأن و منزلت»را مطالعه کنید)

شناخت درمانگران

در اینجا کم کم سروکله شناخت درمانگران پیدا شد، شناخت درمانگران معتقد بودند که «این فقط خود رویدادها نیستند که باعث ناراحتی و خشم اضطراب و غیره می‌شوند بلکه تفسیر و روایتی که ما از این رویدادها میکنیم نیز باعث تولید این افکار و احساسات و رفتار می شوند» این عبارت برگرفته از دیدگاه اپیکتتوس بود.

شاید برای شما جالب باشد در شناخت درمانی هم روانشناسان با همدیگر همصدا نبودند، بعضی از شناخت درمانگرها مانند ویلیام گلاسر معتقد بودندکه عمل بر فکر تقدم دارد، یعنی برای تغییر افکار و رفتار مراجع ابتدا باید عملش تغییر کند، بعضی دیگر از شناخت درمانگران هم معتقد بودند که فکر بر عمل تقدم دارد یعنی اول باید فکر فرد را تغییر داد تا بتواند رفتارش را عوض شود، بعضی دیگر از شناخت درمانگران هم معتقد بودند که بین فکر و عمل  یک رابطه دو طرفه وجود دارد، یعنی گاهی این و گاهی آن.

البته بعدها شناخت درمانی با رفتار درمانی دوست شد و رویکردی به نام «شناختی رفتاری» به وجود آمد.

رویکرد شناختی رفتاری بیشترین شواهد پژوهشی را دارد و امروزه در سراسر جهان بسیاری از روانشناسان از این رویکرد به دلیل اینکه شواهد پژوهشی  و علمی فراوان دارد در درمان انواع اختلالات روانشناختی استفاده می کنند.

شواهد پژوهشی یعنی چی؟

شواهد پژوهشی یعنی اینکه آزمایشها و تحقیقات زیادی موثر بودن  این روش درمانی( رویکرد شناختی رفتاری) را برروی درمان اختلالات و مشکلات روانشناختی و… نشان داده اند (البته این بحثی مفصل است اما من نمی خواهم در اینجا تخصصی حرف بزنم زیرا احتمالا شما روانشناس نیستید و گیج میشوید)

بعدها مشخص شد که بعضی از افرادی که تحت درمان یا آموزش یا مشاوره به روش شناختی رفتاری قرار می گیرند، پس از درمان  و تغییر دوباره به همان عادات و رفتار های قبلی باز می گردند، مثلاً کسانی که افسرده هستند و یا اختلالات شخصیت دارند، بعد از مدتی ممکن است که دوباره همان افکار و رفتار قبلی در آنها زنده شود.

روش فراشناختی

در اینجا رویکردهای فراشناختی پا به میدان گذاشت، آنها معتقد بود که «توجه کردن» به احساسات و افکار ریشه ی مشکلات ماست، آنها معتقد بودند که تمام افکاری که افراد افسرده و مضطرب و وسواسی دارند، درذهن همه افراد هست، اما افراد افسرده و مضطرب و وسواسی به آن افکار بیشتر توجه می کنند، مثلا ممکن است من هم به این فکر کنم که آیا دستم را درست شستم یا نه، اما از کنار این فکر راحت می گذرم، اما وسواسی ها از کنار این فکر نمی گذرند و بیش از اندازه به آن توجه می کنند.

بعدها بعضی از روانشناسان با انجام پژوهش هایی، بعضی از ادعاهای این روش درمانی برای با استفاده از علم ثابت کردند اما همه ی آنها ثابت نشد، و آن بخش هایی که ثابت شد با روش شناختی رفتاری در آمیخته شد و یا درمان های موج سوم به وجود آمد.

چه نتیجه ای گرفتید؟

حتما تابحال متوجه شدید که روانشناسی دنیایی از ایده ها، نظرها و رویکردهای مختلف است، بنابراین اصلا نمی‌توان گفت که بهترین روانشناس کیست و در واقع باید گفت که این سوال از پایه و اساس سوال نادرستی است.با وجود این همه روانشناس، این همه حوزه های مختلف روانشناسی و رویکردها و مدل‌های مختلف چطور می توانیم بگوییم روان درمانگر خوب در تهران کیست؟

حالا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اگر که اینطور باشد و اینهمه رویکردهای مختلف و مدلهای مختلف در روانشناسی وجود دارد و هر کسی از زاویه خودش به این مسائل نگاه می کند و مانند فیل در شهر کوران هر کسی ادعا می کند که من می دانم این فیل چه شکلی است (در حالی که بخشی از بدن آن فیلم را لمس کرده است) پس روانشناسی آش شله قلمکار است !!! این که مرا گیج تر کرد! چطور می توانیم در میان این همه آشفتگی بفهمیم که روان شناس خوب کیست؟ حالا کار ما انگار سخت تر شده است، با این تعریف انگار که ما اصلا نمی توانیم بفهمیم که روانشناس خوب چه کسی است؟

در پاسخ باید بگویم که:

درباره هر موضوعی نظریه هایی وجود دارد، هر نظریه از چندین فرضیه مختلف ساخته می شود، نظریه سوالی است در علم که با فرضیه های مختلف به آن پاسخ داده می شود.

برای اینکه راه خود را پیدا کنیم باید بدانیم که کدام نظریه و فرضیه علمی تر است، علمی به معنی درست یا غلط نیست، علم چیزی را اثبات نمی کند، علم درباره درستی و نادرستی حرفی نمی زند بلکه درباره رابطه همبستگی بین دو چیز و یا رابطه علت و معلولی بین دو چیز می پردازند، علم پرده را کنار می زند و چشم ما را نسبت به حقایق روشنتر می کند، البته با این وجود، همیشه ممکن است که اشتباه کند و ابطال پذیر است.

راههای زیادی برای شناخت چیزها وجود دارد، فرض کنید من نظریه ای دارم و نظریه من اینست که :

هر کسی شبها بیدار است بی انگیزه است.

شما از من می پرسید بر چه اساسی این حرف را می زنید؟ من هم می گویم :چون دراطراف خودم افرادی را دیده ام که اینطور بودند، یا می توانم بگویم به من وحی شده و یا حس شهودی دارم و می فهمم که درون آدمها چه می گذرد.

در این صورت شما چقدر به سخن و نظریه من اعتمادمی کنید؟

حال اگر بگویم بر اثر پژوهش دقیقی که در یک آزمایش به عمل آورده ام و آزمایش هم به صورت کاملا ساختارمند انجام شدو همه متغییر های مزاحم کنترل شدو…آنگاه چقدر به نظریه من اعتماد می کنید؟

بهترین روانشناسان کدامند؟

شاید از این منظر که روانشناسان علم گرا به واسطه ی اینکه از یافته های دقیق و منسجم علمی برای تغییر و درمان استفاده می کنند، روانشناسان بهتری باشند، پس شما می توانید به روانشناسی اعتماد کنید که از روش علمی استفاده می کند.

ممکن است که من از طریق تجربه یا وحی و یا شهود هم به شناختی برسم، اما متغیر های زیادی وجود دارد که کنترل نشده است و معلوم نیست که این شناخت آیا بدون سوگیری و پیش فرض و … است یا خیر؟و معلوم نیست تکرار پذیر باشد یا خیر؟

شما بهتر است به روشی علمی اعتماد کنید، زیرا در این صورت من می توانم بگویم بر اساس پژوهش هایی که من انجام داده ام یا بر اساس پژوهش هایی که فلان شخص در فلان ازمایشگاه انجام داده است، اگر که آب و نفت قاطی شود، آب به سمت پایین میرود و در این صورت  اگر که در سراسر جهان هر کسی این کار را در هر شرایطی انجام بدهد نتیجه به همین صورت خواهد بود، به این خاصیت تکرار پذیری می‌گویند که یکی از ویژگی های روش علمی است..

کدام روش ها و رویکردها در روانشناسی پشتوانه ی پژوهشی دارند؟

لازم است بدانید که رویکردهای شناختی رفتاری امروز در سراسر جهان بیشترین شواهد پژوهشی را دارد، بنابراین اگر که به دنبال درمان هستید روانشناسانی که در این حوزه فعالیت می کنند فعالیت های علمی انجام می دهند و تقریبا 85 درصد روانشناسان جهان پیرو رویکرد شناختی رفتاری هستند.

دقت کنید که تاکید می کنم که این به معنی کم اهمیت بودن رویکردهای روانکاوی یا سایر رویکردها نیست، به شخصه مطالعات روانکاوی بسیار زیادی دارم و به آن علاقه‌مند هستم به طور کلی همه روانشناسان باید اصول و مبانی روانکاوی را هم بدانند، اما اگر من از این رویکرد استفاده کنم، اینکه چقدر بتوانم اختلالات اضطراب یا افسردگی یا سایر مشکلات روانشناختی شما را درمان کنم، اصلاً معلوم نیست.

اما اگر که من بخواهم بر اساس مدلهای شناختی رفتاری شما را درمان کنم، می توانم بفهمم که به عنوان مثال اگر شما افسردگی دارید و من از مدل طرحواره درمانی استفاده کنم، بر اساس پژوهش هایی که به عمل آمده است، چقدر ممکن است موفق باشم؟

امروزه مدل طرحواره درمانی که بسیار هم بر سر زبان ها افتاده است برای بسیاری از مردم آشناست، این مدل زیر مجموعه شناختی رفتاری است ولی شناختی رفتاری حوزه بسیار گسترده تری دارد.

بنابراین اگر کسی بگوید که من بهترین روانشناس هستم یا مجموعه ما بهترین روانشناسان را دارد یا مجموعه ما بهترین روانشناسان تهران را دارد نمی تواند سخن او صحیح باشد.

بنابراین ملاک های انتخاب روانشناس بالینی باید «علم و دانش»باشد که پشتوانه ی پژوهشی دارد و اصطلاحا evidence based است. در حقیقت آنچه که یک روانشناس صاحب صلاحیت را از روانشناس دیگر ممتاز و جدا می کند «میزان علم گرایی و دانش گرایی» آن روانشناس است.

منظور از علم گرایی صرفاً مطالعه کتاب نیست، بلکه استفاده از روش هایی هست که توسط پژوهشگران مختلف اثربخشی آن آمار مشخصی دارد.

بنابراین اگر این سوال در ذهن شما به وجود آمد که حالا که روانشناسی آش شله ‌قلمکار است، پس ما باید چگونه یک روانشناس خوب یا بهترین روانشناس را پیدا کنیم، باید ضمن یادآوری این که «چیزی به نام بهترین روانشناس نداریم» باید بررسی کنید که

  1. کدام روانشناس از روشهای علمی استفاده می کند؟
  2. کدام روش ها علمی است؟
  3. روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد(یعنی شما می بایست ویژگی های یک روانشناس خوب را بشناسید)

بنابراین اگر کسی بگوید که من بهترین روان درمانگر در تهران هستم یا مجموعه ما بهترین روان درمانگر در تهران را دارد یا مجموعه ما بهترین روان درمانگر تهران را دارد نمی تواند سخن او صحیح باشد.

اگر روانشناس هستید، محصول شناخت درمانی به زبان ساده در 94 پادکست را از دست ندهید، برای این منظور لینک زیر را لمس کنید:

سوالات متداول

ما درمرکز روانشناسی خودبیداری تلاش می کنیم ضمن اینکه هرگز خود را بهترین دکتر روانشناس معرفی نکنیم، تمام اصول و مبانی که برشمردیم را رعایت کنیم.

در صورتی که تمایل داشتید می توانید با مرکز ما در تهران که شماره های آن را در زیر قرار داده ایم، تماس بگیرید.

روش درمانی شما در مرکز روانشناسی خودبیداری چیست؟

به طور کلی روش درمانی ما در همه ی زمینه ها در مرکز خودبیداری، روش یا رویکرد شناختی رفتاری می باشد، دلیل آن هم اینست که این روش یا رویکرد بیشترین پشتوانه ی پژوهشی را دارد، که البته این رویکرد مدل های مختلفی مانند طرحواره درمانی، اکت، واقعیت درمان و… را تحت پوشش قرار می دهد.

آیا برای کسانی که درتهران نیستند یا به هر دلیلی قادر به حضور درکلینیک خودبیداری نیستند آیا امکان درمان ومشاوره به صورت غیر حضوری وجود دارد؟

درمورد بعضی از مسائل و مشکلات این امکان وجود دارد، اما قبل از اینکه پاسخ قطعی بدهیم باید ابتدا مصاحبه و بررسی اولیه انجام بدهیم شما می توانید با تماس با شماره های زیر وقت قبلی بگیرید و یک جلسه تلفنی با من صحبت کنید.

در آن صورت می توانم به صورت قطعی به سوال شما پاسخ بدهم اگر امکان درمان یا مشاوره غیر حضوری نباشد شما را راهنمایی می کنیم که در شهر یا کشوری که هستید نزد چه کسی بروید و چه اقدامانی انجام بدهید و روانشناسان و همکاران خوبی که در محل زندگی شما سراغ داریم به شما معرفی می کنیم.

درمان در مرکز خودبیداری توسط چه کسی انجام می شود و درمانگر کیست؟

درمان توسط من ( ارسطو رضایی) و روانشناسان دیگری که زیر نظر من آموزشهای لازم را دیده اند، انجام می شود ( رزومه مرا اینجا ببینید)برای آشنایی با کارها و آموزش من اینجا(انواع طرحواره ها) را کلیک کنید و آموزشهای صوتی و تصویری مرا ببینید.

آیا می توانید مرا راهنمایی کنید تابدون پرداخت هزینه مقداری با مسائل و مشکلات خودم اشنا شوم؟

بله البته، دو لینک زیر را در اختیار شما قرار می دهم:

تست طرحواره یانگ رایگان  لطفا قبل از انجام تست، کاغذ و قلم بردارید و ویدئویی که در اینجا قرار داده ام را ببنید سپس تست را اجرا کنید.

همچنین می توانید از محصولات رایگان مرکز روانشناسی خودبیداری نهایت استفاده را ببرید برای این منظور روی لینک زیر کلیک کنید و تمامی محصولات را مشاهده کنید:

روانشناس و روان درمانگر در غرب تهران

اگر در جستجوی روانشناس و روان درمانگر در غرب تهران هستید، مرکز خودبیداری واقع در محله سازمان برنامه (اتوبان باکری شمال به سمت حکیم شرق، پلاک 12 طبقه اول واحد سوم) در این زمینه کلاسهای خودشناسی برگزار می کند، لازم به ذکر است که برای حضور باید از قبل هماهنگ کنید، همچنین از ساعت 9 تا 18 پاسخگوی سوالات شما هستیم.

برای دریافت مشاوره های علمی در زمینه های مختلف یا شرکت در کارگاه ها و خرید بسته ها در ساعت کاری (از 9صبح تا 18 همه روزه به جز روزهای تعطیل) باشماره های زیر تماس بگیرید یا در واتساپ یا تلگرام پیام بگذارید.

Picsart 23 11 07 11 49 49 791

Picsart 23 11 07 11 51 22 509

phon contact

اگر خارج از کشور هستید و یا با ارسال تیکت راحت‌تر هستید از طریق فرم زیر برای ما پیام بگذارید ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.

دریافت مشخصات

فرم ارسالی شما مستقیما با نظارت و هماهنگی آقای ارسطو رضایی پاسخگویی می‌شود.