کارگاه خداحافظ نگرانی و اضطراب

آیا شما آدم نگرانی هستید؟ نگرانی شما میتواند به موضوعات مختلفی مربوط باشد، نگرانی از کاهش درآمد یا از دست دادن بخشی از پولتان، نگرانی از مریضی خودتان یا اطرافیانتان، نگرانی از اینکه برای شما یا اطرافیانتان اتفاق بدی بیوفتد، نگران طرد شدن یا اهمیت داده نشدن توسط دیگران، نگرانی در مورد مسائل مبهم (مسائلی که معلوم نیست آخرش چه میشود) نگرانی از آینده فرزندانتان، نگرانی از خیانت اطرافیانتان و….در هر زمینه ای که نگران باشید، این کارگاه بی نظیر علمی برای شما مناسب است.

بعضی از افراد بیشتر ار افراد دیگر نگران میشوند انها میگویند: من همیشه مضطرب و نگران بودم. نگرانی یکی از  مهمترین نشانه های اختلال های اضطرابی و افسردگی هست، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد افسرده در حقیقت افراد نگرانی بودند، یعنی شما اول نگران می شین و کم کم انقدر در مورد همه چی نگرانید که  افسردگی به سراغ شما می آید.

معرفی دوره خداحافظ نگرانی:

4 مثال برای درک نگرانی

1-خانمی که با آقایی سالها دوست هست، اما وقتی می بینه این رابطه نتیجه نداره، به ناچار تصمیم میگره ازش جدا بشه ، این خانم به من(ارسطو رضایی) مراجعه کرده و دائما نگرانه که آیا دوباره می تونم به کسی همین احساس رو داشته باشم؟ آیا می تونم با یک فرد مناسب آشنا بشم؟اینهمه مدت باهاش دوست بودم، آیا ممکنه بشه کسی رو پیدا کرد که رابطه باهاش نتیجه داشته باشه؟ این خانم پرخوری می کنه، اینترنت گردی  زیادمی کنه، خرید زیاد می کنه و احتمالا هم در آینده افسرده میشه.

2-مردی قسط و بدهکاری داره، دائما نگرانه که نکنه نتونم از پس هزینه ها بر بیام و برام مشکلات قانونی به وجود بیاید، برای فرار از  احساس نگرانی، با خودش میگه ولش کن فکر کردن چه فایده ای داره و بعد بشدت خودش رو تحت فشار می زاره و  اصلا اجازه استراحت به خودش نمی ده.

3-خانمی دیگر در حالی که40سال داره، در ناحیه قفسه سینه اش احساس عجیبی تجربه می کنه، و با خود فکر میکنه نکنه  یک بیماری بخصوصی باشه، هرچند که دکترها بهش اطمینان خاطر دادند اما  باز نگرانه.

4-خانم دیگری نگران آینده فرزند خودش هست، پسرش بسیار خجالتی و درونگرا است، این خانم نگرانه که نکنه در آینده فرزندش نتواند روابط خوبی با دیگران داشته باشه و به همین دلیل به من مراجعه کرد

اگر بخواهیم در این موردپشت سرهم مثال بزنم که در چه زمینه هایی نگران می شیم، شاید لازم باشه روزها(شاید هم سالها) حرف بزنم، ما نگران همه چیز میشیم، در ادامه لیست موارد و  موضوعاتی که پژوهشها نشان داده مردم در موردش خیلی نگران میشن رو فهرست وار قرار دادم:

  •  نگران طرد شدن(نکنه از من خوشش نیومده یا کاری کردم که ناراحتش کردم یا براش جذاب یا خواستنی نیستم)
  • تنها ماندن(نکنه منو رها کنه و تنها بمونم)
  • طرد شدن در امتحان
  • مسخره شدن(شاید پشت سرم چنین و چنان می گن، شاید تو حرفش منظوری بوده، شاید در قالب شوخی تیکه انداخته)
  • نظر دیگران درباره ما( مثلا وقتی از کسی می پرسید نظرش راجع من چی بود یا به شکلی می خواین خبر دار بشین که نظر شخصی درباره شما چیه)
  • بیمار شدن
  • سقوط از بلندی
  • سقوط هواپیما
  • از دست دادن سرمایه(بخصوص توی نوسانات در کشور ما)
  • از دست دادن رابطه(نکنه با فلانی سر و سری داره؟نکنه رابطه ای پنهان داره؟)
  • دیر رسیدن
  • کار را به موقع انجام ندادن
  • دیوانه شدن(نکنه عقلمو از دست بدم)
  • تحقیر شدن(از فلان جا خوشم نمیاد احساس راحتی نمی کنم)
  • داشتن افکار و احساس های دردسر ساز(نکنه من آدم بدی هستم یا به کسی آسیب بزنم)

شما در مورد کدامیک از موارد بالا نگران هستید؟

کارگاه خداحافظ نگرانی

من می دونم که ممکنه با خودتان بگین:

  • میدونم که بیخود و بی جهت اتفاقات بد را پیش بینی می کنم و الکی پیش بینی بد میکنم امادست خودم نیست.
  • هرچقدر هم دیگران و حتی متخصصین به من اطمینان می دن باز هم نگرانی منو ول نمیکنه.
  •  سعی میکنم این افکارو از ذهنم بیرون کنم اما این افکار دائماً به ذهنم میاد.
  • درسته که احتمالش کمه که این اتفاقات بیفتد اما اگر واقعاً بیفتد چی؟
  •  نمی تونم افکارمو کنترل کنم، نمی دونم چرا دارم بیخود و بی جهت این همه به خودم فشار می آرم و خودمو نگران می کنم، خیلی وقتا هم به خودم میگم بیخیال اینفدر به خودت سخت نگیر اما بی فایده است.

به عنوان مثال، سهیلا(که منشی کلینیکی هست) نگرانه که مبادا نتونه کارشو به موقع تحویل بده و اگر هم به موقع تحویل بده، نگران هست که شاید نتونم کارو با کیفیت انجام بدم و نکند کارفرمای من از من عصبانی بشه، اگر عصبانی بشه و فریاد بزنه چی؟ اگر تصمیم به اخراج من بگیره چی؟ اگر اخراج بشم دیگران درباره من چه فکری میکنند؟ سهیلا میگه من دائما نگران هستم، نمی تونم درست بخوابم و فردا خسته و کوفته هستم و نمی تونم کارهایم رو تمام کنم، این افکار مثل یک چرخه باطل ذهنشو  درگیر کرده بود، سهیلا دختری نگران بود، من تشخیص  اختلال اضطراب فراگیر رو برای ایشون گذاشتم.

افکار سهیلا (اگر بخواد بنویسه)دائما به این صورته:

  • چه می شه اگه….
  • نکنه….
  • چی میشه اگه رئیسم ناراحت بشه
  • چی میشه اگه کارهام امروز تمام نشه
  • آینده من چی ممیشه
  • دیگران راجع به من چه قضاوتی می کنن؟(نکنه بگن …)
  • نکنه برای مامانم اتفاقی بیفته
  • نکنه همسرم به من خیانت کنه؟
  • اگر….بشه چی

نگرانی دیگر شما اینه که نمی تونید نگرانی خودتونو کنترل کنید، اختلال اضطراب فراگیر(که این کارگاه بخصوص برای این افراد مناسبه) یکی از رایج ترین و مزمن ترین (و درعین حال ناشناس ترین) اختلال های اضطرابی است که در کشور ما بسیار رایج است.(در این مورد پژوهشی در سال1388 انجام شده است)
شما چون نگران هستید همیشه جنبه منفی همه چیز رو در نظر می گیرین، گاهی هم نگران هستید که چرا این همه نگران هستم؟!(واقعا اینطور نیست؟گاهی نمی گین اه چرا اینهمه نگرانم؟)
به همین دلیل دائماً سیستم سمپاتیک در مغز شما فعال هست(اگر نمی دونید سیستم سمپاتیک چی هست روی این کلمه (سیستم سمپاتیک) کلیک کنید و در پنجره دیگه باز کنید و مطالعه کنید)دائما خسته هستید، زیادی عرق میکنید، دچار مشکلات گوارشی میشوید و بیشتر اوقات احساس میکنید عصبی و آشفته هستین، آروم و قرار ندارین، به همین دلیل بیشتر اوقات افسرده هستید و بعضی از شما ها هم ممکنه مشکلات جسمی (مثل زخم معده یا سندروم روده تحریک پذیر، بی خوابی و بدخوابی، کف پای داغ هنگام شبها، کمر درد) داشته باشید.(البته منظورم این نیست که همه ی این مشکلات بدنی رو دارید بلکه ممکنه یکی شو داشته باشین)

بیشتر افرادنگران هیچ وقت به دنبال روان درمانی نمی روند، بیشتر این افراد برای حل مشکلات جسمی ناشناخته خودشون مثل خستگی زیاد، درد روده تحریک پذیر، مشکلات خواب(بی خوابی و پرخوابی) مشکلات معده، کف پای داغ، کمر درد به پزشک مراجعه می کنند و پس از مراجعه کردن های زیاد به پزشک ممکنه به روان درمانگر مراجعه کنند یا پزشک از اونا چنین چیزی بخواد(و بگه مشکل شما از اعصابه که در واقع این یعنی مشکل روانشناختی)

یکی از مراجعینم برای کمر درد به پزشک مراجعه کرده بود و با تجویز داروی افسردگی کمر دردش بهبود پیدا کرده بود و خودش متعجب بود(البته همه ی کمر دردها به خاطر نگرانی نیست)

بعضی ها هم به مدیتیشن، ریلکسیشن، گروههای مذهبی، اعتیاد و… پناه می برند اما دیر یا زود می فهمند هیچ راه فراری وجود نداره(حالا فهمیدین چرا یوگا و مدیتیشن و ریلکسیشن و حلقه های مختلف این همه طرفدار پیدا کرده؟چون نگرانی بیماری قرن ماست)

تحقیقات نشان داده که به صورت میانگین افرادی که مبتلا به اختلالات اضطرابی هستند 10 سال بعد برای درمان
مراجعه می کنند، فقط افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر نیستند که نگران هستند بلکه بعضی از نگرانیهای دیگر هم هستند مانند نگرانی از موقعیت های خاص، نگران طرد شدن، نگران از وحشت زدگی و… که در کارگاه «خداحافظ نگرانی» به آنها می پردازیم.

اگر شما سالهاست که نگران هستید احتمالاً به اختلال های اضطرابی و افسردگی دیگه هم مبتلا هستید و اگر که ما نگرانی شما را درمان کنیم اضطراب و افسردگی شما هم کاهش پیدا میکند.

اگر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی باشید، نگران هستید که دیگران متوجه ضعف و اضطراب و خجالت شما بشن و به شما به عنوان انسانی ضعیف، آسیب پذیر و مضطرب نگاه کنند، از صمیمیت در جمع میترسید وخجالتی هستید.

purchase button

اگر مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه(PTSD) باشید، نگران تصاویر ذهنی و افکار ناخواسته ای هستید که نمی تونید اونا رو از ذهن خودتون بیرون کنید و کابوس می بینید، نگران هستید که مبادا دوباره اون حادثه اتفاق بیفته.

اگر که مبتلا به اختلال وسواسی جبری باشید، نگران هستید که کاری رو ناکامل رها کنید یا آلوده بشوید یا افکارشما باعث میشه دست به رفتارهای  خطرناک بزنید.

ممکنه بپرسید چرا با وجود اینکه بسیاری از اوقات همه چیز رو به راه و عالی هست، باز هم من بسیار نگران هستم؟ چرا با وجودی که می دونم نگرانی به من آسیب می زنه  دست از نگرانی بر نمی دارم؟

دلیلش اینه که شما درباره نگرانی هایتان احساس های متناقض و دوگانه دارید، از یک طرف نگرانی های شما شما رو ناراحت میکنه، نمی زاره بخوابید، نمی زاره افکار بدبینانه رو از ذهن خودتون دور کنید، از طرف دیگه نگرانی ها برای شما مفیده، معنا دارد و قابل قبول هست، یعنی شما معتقدید که باید نگران باشم و نباید نگرانی رو کامل کنا بزارم چون:

  • نگرانی به من کمک میکنه تا راه حل مشکلاتمو پیدا کنم
  •  نگرانی نشون می ده که من آدم ساده لوحی نیستم.
  •  نگرانی به من کمک می کنه تا بیشتر فکر کنم و ممکنه با این کار به راه حل برسم.
  •  نگرانی باعث میشود غافلگیر نشم.
  •  نگرانی نشان می ده که آدم مسئولیت پذیری هستم.

با این باورها معتقد هستید که نگرانی شما مفید هست و می تونه مشکلات شما رو حل کنه.

چرا من اینهمه آدم نگرانی هستم؟

ممکنه این سوال برای شما بوجود آمده باشه که چی شد که من تبدیل به فردی نگران شدم و این همه نگران هستم؟ یا بهتره بگوئیم چرا اساسا بعضی از آدمها نگرانند و بعضی ها نه؟

براساس پژوهشها افراد نگران در یک یا چند تا از شرایط زیر رشد کردن( ببیند شما در چه شرایطی بودین؟)

  1. در کودکی یا نوجوانی یک اتفاق بسیار بد(مانند مرگ عزیران به صورت ناگهانی یا تصادف یا …یا ورشکستگی  یا… )برای شما افتاده.
  2. والدین شما افراد بسیار نگران یا ترسو یا بیش از حد حمایتگر بودند.
  3. هیچکس نبوده که از شما مراقبت کند و خود شما مجبور شدید که همه چیز را مدیریت کنید و از خودتون مراقبت کنید.
  4. فرزند پروری معکوس(بچه هایی که والدین والدین خودشان بودند)
  5. والدین شما احساسات شما را نادیده می گرفتند.
  6. دلبستگی نا ایمن.
  7. والدین سخت گیر
  8. والدین شما رو بخاطر بروز احساسات شرمنده می کردند.

کارگاه خداحافظ نگرانی

شما که فرد خود آزاری نیستید،پس چرا باز هم دارید خودتان را آزار می دهید؟

اینطور نیست که مردم دوست داشته باشند نگران باشند یا خودآزار باشند، در حقیقت نگرانی یک شیوه تفکر برای پرهیز از بدتر شدن اوضاع هست.
نگرانی روش شماست برای اینکه خودتان را با واقعیت سازگار کنید، واقعیتی که از نظر شما قطعی نیست، کنترل ناپذیرهست، خطرناک و پر از مشکل هست.
گاهی هم ممکنه فکر کنید نگرانی نشانه مسئولیت پذیریه و به این وسیله می تونید جلوی بدترین اتفاق ها و ترس ها رو بگیرید، شاید هم معتقدید که نگرانی به شما انگیزه می ده و به شما کمک می کنه تا از احساس های ناخوشایند دوری کنید!

به همین دلیل باید اول ببینید کدام یکاز باورهای زیر رو دارین؟

  1. نگرانی در حل مشکلاتم به من کمک می کنه
  2. باید خیلی مراقب باشیم وگرنه زندگی پر از خطره و خیلی سخته
  3. نگرانی به من کمک می کنه تا نزارم اتفاقات بد بیفته
  4. نگرانی باعث میشه تا جلوی احساسات بدی که ممکنه بعدا بر اثر اتفاقات برام بوجود بیاد رو بگیرم(مثلا نکنه همسرم یا پارتنرم منو رها کنه یا خیانت کنه اونوقت من می میرم بهتره پس جلوشو بگیرم تا توی این شرایط قرار نگیرم)
  5. اینجوری بیشتر خاطرم جمعه
  6. آدمهای مسئولیت پذیر نگرانند
  7. باید مطمئن بشم وگرنه اروم نمیشم
  8. آدمهایی که نگران نیستند بی خیالند و من نمی خوام بی خیال باشم

کارگاه خداحافظ نگرانی

توصیه های آبکی که تابحال شنیده اید!

احتمالا تابحال خیلی تلاش کردید که از شر نگرانی راحت بشین و به همین دلیل شاید این توصیه های آبکی برای شما آشناست (شرط می بندم که حتما یکی از اینها برای شما آشناست)

  • اگر مطمئن بشم، احتمال اینکه اتفاق بدبیفتد کم می شود.
  • اول باید بسیار مطمئن شم تا بتوانم بیشتر اعتماد کنم.
  •  بباید اطلاعاتم در فلان زمینه بیشتر باشد.
  •  برای انجام کارها خیلی دل دل می کنید.
  •  احساس می کنید باید همه چیزو بدونید تا مطمئن شوید.
  • سعی کن مثبت فکر کنی (حتما حالا فهمیدید که چرا بیشتر افراد جذب کلاسهای مثبت اندیشی می شوند!چون نگرانند)
  • اصلاً جایی برای نگرانی وجود نداره اینقدر فکر بد نکن (بله بعضی ها هم از اونور بوم می افتن)
  • انشالله همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شه، توکل کن (بعضی ها هم به دعا متوسل میشن)
  • فقط باید خودتو باور کنی (شعارهای انگیزشی)
  • من تو رو باور دارم (دوستات بهت خواستن اعتماد بنفس بدن)
  • سعی کن به این موضوع فکر نکنی (تکنیک حواس پرتی)
  • فقط نگران نباش (آخه چطور ممکنه؟)

بیشتر افراد نگران این راه حل ها رو از دوستان یا همسر دلسوز و مهربان خودشون و گاهی هم از درمانگران معروف و مشهور شنیده اند (به همین دلیل به من میگن: آقا یا خانم  فلانی رو میشناسین؟تو تلویزیون هم اومده، پیش ایشونم رفتم!) اما اگر خیلی خوش شانس باشید این راه حلها فقط برای ۴۴ دقیقه حالا شما را بهتر میکند. (چرا گفتم 44؟جنبه طنز داشت)

کدام یک از این جملاتو شنیدید و هرکدام رو که شنیدید چه حسی داشتید؟

(روی علامت بعلاوه فشار بدهید و نتیجه را ببینید) :

مثبت اندیشی؟ این توصیه رو بیشتر شنیدین؟

تلاش برای مثبت اندیشی اگرچه گاهی اوقات مفیده، اما افرد نگران در حقیقت از مثبت اندیشی بیشترمیترسند، اگر به فرد نگران بگیم مثبت فکر کن! درست مثل این هست که به کسی که از بلندی می ترسد بگیم؛ نترس به من اعتماد کن، پرت نمی شین، احتمال تاثیر این راه حلها برای این افراد در حقیقت صفر است.

خودت رو باور کن! این توصیه رو بیشتر شنیدین؟

اگر به شما بگن خودتو باور کن، این حرف خیلی دلگرم کننده هست اما شما به عنوان کسی که سالها نگران هستید چطور می تونید خودتونوباور کنید؟ تصور کنید که شخصی به شما بگه من متوجه شدم تو دائماً به خودت و رابطه ات شک داری، تو باید خودتو باور کنی، این راه حل چقدر به شما کمک می کنه؟

من تو را باور دارم! این جمله؟

اگر دوستان شما، شما رو قبول داشته باشند خیلی خوب هست، اما چقدر این موضوع می تونه مشکلات شما رو حل کنه؟
اعتماد داشتن دوستان شما هیچ ربطی به اعتماد داشتن شما به خودتون نداره، حتی ممکن هست که به این نتیجه برسین که دوستان شما شخصیت واقعی شما رو نمی شناسن.

اگر شما فردی نگران باشید احتمالاً خویشتن واقعی خودتونو پنهان می کنید که سرچشمه شک و تردید های شماست که ما به آن روان نژندی و یا عصبیت می گیم.

بنابراین وقتی دوستان شما به شما میگن که شما را قبول دارن، شما با خود فکر میکنید؛ اون شما رو نمی شناسه و شما هم خودتونو نمی شناسید.

فکرتو جای دیگه مشغول کن! این توصیه آبکی رو شنیدی؟

اگر دوست شما به شما(که نگران طرد شدن از جانب پارتنرتان هستید) بگن: سعی کن به این موضوع فکر نکنی و حواست را به کار دیگری معطوف کن، چه اتفاقی می افته؟

احتمالا در حین آن کار(مثلا سعی کردید با دویدن حواس خودتونو پرت کنید) با خودتون می گین؛ چرا پس با من تماس نمی گیره؟و یا وقتی که به خونه برمیگردین، دوباره نگران می شین.

آیا لازمه که برای اینکه به آن موضوع فکر نکنید در تمام طول عمر خود راه برین و پیاده روی کنید؟ شما که دونده ماراتن نیستید، پس این توصیه خوبی نیست. یا برو دوش بگیر، چقدر دوش؟یا آشپزی کن، چقدر آشپزی؟

نگران نباش! این توصیه آبکی رو شنیدی؟

شاید درمانگر شما به شما بگه؛ این فکر که همسرتون می خواد رابطه خودشو با شما ادامه بده یا نه، یک فکر وسواسیه.

درمانگر شما متخصصه و به همین دلیل فکر میکنید تمام حرفهاش درست و ارزشمند هست، درمانگر می خواد شما رو  به بینشی برسونه که همه چیزو درست ببینید و ذهن شما از نگرانی خلاص بشه، در حالیکه روی صندلی نشسته ایدو به حرفهاش گوش می دهید که به شما می گوید: نگران نباش!
با خودتون می گید درمانگر شما رو درک نکرده، چطور نگران نباشم؟ درمانگر می گه: هر زمان نگران شدی به خودتون بگین بس است!
این راه حل ساده، در این ده سال گذشته که گرفتار نگرانی بودید به ذهن خودتون خطور نکرده بود؟(یعنی درمانگر شما واقعا فکر کرده اینقدر کم هوشین؟)

درمانگر شما از «تکنیک توقف فکر» میگه، به شما «کش پول» میده و میگه اینو دور مچ دست ببند، هر وقت نگران شدی «کش»رو بکش و در حالی که به خودت می گی بسه! بهش فکر نکن، کش پول رو رها کن!

بیشتر سردرگم می شین، اما برای اینکه از نگرانی خلاص بشین، توصیه رو اجرا میکنید، در طول هفته وقتی که تنها هستید با صدای بلند به خودتون می گین: بس است! لحظاتی افکار شما منحرف می شه، اما دوباره همان آش و همان کاسه!

هفته بعد مجددا به درمانگرتون مراجعه می کنید و نگران هستید که این روش فایده نداشت و به روانشناس خودتون می گین: این روش خیلی تاثیر کمی داشت، اما باز هم نگران هستم.

درمانگر به شما نگاه میندازه و میگه شما از آن دسته بیمارانی هستید که سالها این مشکل را داشتین باید این روش ها بارها ادامه بدهید تا مشکل برطرف شود.
شما می گین: مطمئن نیستم که این روش مفید باشه، درمانگر به شما میگه: مجبور هستید این کار رو انجام بدهید، باید اعتماد به نفس خودتونو بیشتر کنید.(شاید هم درمانگر درمانده بشه و شما رو به روانپزشک ارجاع بده که دارو بخورید)

شما هم مثل میلیون ها نفر از افراد نگران، این پیشنهادهای ناکارآمد رو  شنیدید، این پیشنهادها حتی
میتونه افسردگی شما را بیشتر کنه!چرا؟ چون احساس می کنید کسی شما رو درک نمی کنه و یا اینکه من خیلی داغون هستم ظاهراً حتی افراد سرشناس هم نتوانستند کمکی به من بکنند!

ابتکارات خودتان برای کنار آمدن با نگرانی چی بود؟

  • از آنجایی که شما فرد نگرانی هستید حتما دست به کارهایی برای نگرانی زدید، این کارها موقتا نگرانی شما را کم کرده، اما می بینید که هنوز نگرانی هست و تازه هر روز قدرتش بیشتر میشه!

پژوهشهای ما نشون داده که عمدتا افراد نگران 12 روش ناسالم( و به خیال خودشان مبتکرانه) دارند، من در زیر همه را لیست کردم، ببینید شما کدام رفتار را انجام می دین؟(قطعا یکی یا چندتا رو انجام دادید یا میدین اما متوجه شدید که تاثرش موقت هست)

  1. اطمینان طلبی(باید خاطر جمع بشم ازم فاصله نگرفته یا فلان کار رو انجام داده)
  2. تلاش برای متوقف سازی افکار(باید این افکار رو از خودم دور کنم)
  3.  تلاش برای جمع آوری اطلاعات(باید اول راجع بهش بدونم یا باید بیشتر سر در بیارم)
  4.  وارسی مداوم
  5. ناخوشایند گریزی(نمی خوام حالم اینجوری باشه)
  6.  استفاده از دارو ، الکل یا غذا برای آرام سازی
  7. آماده سازی افراطی(مثلا سخنرانی  یا درس یا کاری را زیادی مرور کردن)
  8.  به کار گیری رفتار های ایمنی بخش(دعاخوندن، آب و قرص و اینطور چیزا با خود بردن یا باکسی همراه شدن)
  9. تلاش برای تاثیر گذاری بر دیگران
  10. نشخوار فکری
  11.  تلاش برای خاطر جمعی
  12.  تلاش برای بیرون فرستادن افکار احمقانه از ذهن

آیا من در این کارگاه قرار است چیز دیگری به شما یاد بدم؟

بله! نگرانی به این دلیل دست از سر شما بر نمی داره که از روشهای ناکارآمد برای کاهش نگرانی و اضطراب استفاده می کنید.
این روشهای 12گانه اوضاع ر. بدتر می کنه، درست مثل فردی که سالهاست عادت به الکل یا مواد یا دارو داره و می خواد به وسیله یک جام شراب دیگر، یا قرص یا کمی مواد دیگر به مشکلات خودش غلبه کنه، این کار ساعاتی ذهنشو آرام می کنه، اما مشکل همچنان سر جای خودش هست و حتی بدتر میشه.

چرا شما دست به رفتارهایی میزنید که محکوم به شکسته؟ زیرا موقتا باعث کاهش اضطراب شما می شه، ممکنه بگین: کاچی بهتر از هیچی! چه اشکالی داره که از این روشها استفاده کنم؟ حداقل برای چند ساعت که بهتر می شم!
جواب من(اسطو رضایی) اینه که:

چون باعث ادامه دار شدن این باور می شه که برای کاهش اضطراب و نگرانی به این روشها نیاز دارید. این راهکارها شما رو متقاعد می کنه که نمی تونید بلاتکلیفی رو تحمل کنید و به همین دلیل با ترس های خود تون روبرو نمی شین.

البته من یک درمانگر هستم و در زمینه درمان اختلالات اضطرابی و افسردگی آموزشهای لازم رو دیدم و سالهاست در این زمینه فعالیت می کنم و مراجعین زیادی داشتم که درمان شده اند. پس من قرار نیست شعار انگیزشی بدم(یا بالای منبر برم)من قراره از روش علمی و ارزشمندی که برگرفته از رویکرد شناختی رفتاری هست به شما تکنیک های دقیقی رو معرفی کنم، برای اطمینان از اینکه این کار کاملا در چارچوب علمی هست و برای شما نتیجه بخش خواهد بود اسناد پژوهشی رو در لینک زیر برای شما قرار دادم.

برای اینکه مطمئن شوید این کارگاه پشتوانه علمی دارد، اسناد پژوهشی را به صورت لاتین در زیر قرار داده ام، مشاهده کنید:

کارگاه خداحافظ نگرانی

اگر شما فرد نگرانی هستید با افکار مزاحم و ناخواسته خودتان چه برخوردی داشتید؟

پژوهشهای ما نشون داده که غالبا به یکی از 4 روش زیر برخورد می کنید(شایدهم چند تا)

  1. چرا این افکار احمقانه رو دارم؟ نکنه دیوونه ام؟
  2.  به خاطر داشتن این افکار شرمنده ام  و احساس گناه دارم.
  3. کاشکی این افکار و نداشتم باید از شرش خلاص بشم، چجوری این کارو بکنم؟
  4.  این افکار یا تکانه ها، نشانه هایی است بر اینکه قرار است اتفاق بدی بیفته.

مثلاً اگرمبتلا به وحشت زدگی هستند نگران هستید مبادا دچار حمله وحشت زدگی شوید، اگر گرفتار اختلال وسواسی جبری هستید معتقدید افکاری که خارج از کنترل شماست نشانه ای هست که نشون می ده ممکنه دست به اعمال خشونت آمیز و نامتناسب بزنم.
اگر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هستید معتقد هستید که نکنه در برابر دیگران رشته افکار از دستم در بره یا خودم رو سوژه کنم یا مسخرم کنم یا دست گل به اب بدم یا حرف و رفتار احمقاه ای ازم سر بزنه.

افراد نگران به 7 قانون اعتقاد دارند

افرادی که نگران هستند برای خود 7 قاعده و قانون دارند:

  1. اگر می توانم اتفاق ناگواری را تجسم کنم پس وظیفه دارم که درباره آن نگران باشم!(درحالیکه این میتونه فقط یک تجسم باشه نه واقعیت)
  2. من باید صد در صد مطمئن بشم(درحالی که ما از هیچ چیزی نمی تونیم صد در صد مطمئن بشیم اگرهم در بعضی زمینه ها بشه این کارو کرد اونقدر انرژی ما رو میگیره که ارزشش رو نداره)
  3. ممکنه افکار منفی من واقعیت پیدا کنه(در صورتی که فقط می تونه یک فکر باشه)
  4. اگر اتفاق بدی بیفته یعنی من کارمو درست انجام ندادم(درصورتی که خیلی چیزها اصلا ربطی به شما نداره)
  5. اصلا نباید(درزمینه کار یا فرزند پروری یا جلب محبت دیگران یا مسائل مالی یا روابط) شکست بخورم(در صورتی که ممکنه شما کار خودت رو درست انجام داده باشی اما باز هم شکست بخوری)
  6. باید همین الان از شر احساسات منفی راحت شوم.(در صورتی که باید روش های برخورد با احساساتت رو یادبگیری، تلاش برای سرکوب احساسات اونا رو قوی تر می کنه)
  7. کارهای واجب و ضروری زیادی دارم( در صورتی که زمان ما محدوده و توانایی ما هم محدوده)

اگر شما هم فرد نگرانی باشید، یک یا چند تا از قواعد و قوانین بالا رو برای خودتون دارید.

ما در کارگاه درمان نگرانی چه آموزش می دیم؟

  1. اول بررسی می کنیم که شما چرا نگران هستید؟ در این مرحله از 4 پرسشنامه استفاده می کنیم که معلوم شود که موضوع نگرانی شما چیست؟
  2. به شما کمک می کنیم بفهمید ذهن شما چطور کار می کنه(افراد نگران ذهنشون متفاوت کار می کنه)
  3. کمک می کنیم بفهمید که ویژگی های شخصی شما چیست و چگونه سبب نگرانی می شه؟مثلا سختگیر هستید؟حساس هستید؟خودشیفته هستید یا چی؟
  4. مؤثرترین تکنیک های علمی را با تکیه بر رویکرد های آزمایش شده(شناختی رفتاری) برای مبارزه با نگرانی رو به شما آموزش می دم.
  5. کمک می کنم که قواعد و قوانین 7 گانه بالا رو تغییر بدین و از زندان ذهن ازاد بشین.

نترسید همه این کار ها را با کمک شما و بدون اینکه به شما فشار بیاویم انجام می دیم.

تست های سنجش نگرانی

آیا شما گرفتار نگرانی های افراطی و ناسالم هستید؟ در زیر 3 تست قرار دادم، تکمیل کنید و بررسی کنید

آیا شما مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر هستید؟ تست زیر را تکمیل کنید.

آیا شما فردی هستید که می بایست از همه چیز مطمئن باشید و نمی توانید ابهام و بلاتکلیفی را تحمل کنید؟ تست زیر را تکمیل کنید؟

نگرانی ها و اضطراب شما در چه زمینه هایی فعال است؟تست زیر را تکمیل کنید

purchase button

تاثیر نگرانی و اضطراب بر افکار و بدن شما چیست؟

نگرانی و اضطراب بر جسم و فکر ما تاثیر منفی می زاره، در نمودارهای زیر لیستی از تاثیر نگرانی بر روی افکار و رفتار و بدن را آورده ام

فراوانی علائم شناختی و رفتاری در افراد مبتلا به نگرانی

فراوانی علائم جسمی و عاطفی در افراد مبتلا به نگرانی

علائم والدینی که نگرانی و اضطراب بیمارگونه دارند

ممکنه شما والدینی باشید که در زمینه های مختلف (مانند آینده شغلی یا مالی یا روابطی فرزندان خود) نگران هستید و به همین دلیل ممکنه دست به رفتار های زیر بزنید:

  •  نصیحت گری(که هدایتش کنید)
  •  کنترل گری بیمار گونه
  •  مقایسه شرایط خودتون با فرزندان(من هم همسن تو بودم ولی چنین و چنان بودم)
  •  ذخیره سازی پول و پس انداز برای آینده فرزندان
  •  مقایسه فرزندان با افراد موفق(فلانی رو ببین)
  •  هشدار دادن درباره اوضاع و احوال بد آینده
  •  مسئولیت پذیری بیمار گونه در قبال کارهای فرزندان
  •  حمایت گری بیمارگونه در قبال فرزندان

اگر شما والدینی نگران و مضطرب باشید، احتمالا یک یا چند باور زیر رو هم دارین

  1.  من خیر و صلاح فرزندم رو می خوام.(شاید خوشتون نیاد اما بیشتر دیکتاتورها خیر و صلاح دیگران رو می خوان ولی هدف وسیله رو توجیه نمی کنه)
  2.  هیچ کس مثل والدین، غمخوار فرزند نیست.
  3.  من بهترین دوست فرزندم هستم.
  4.  چون بیشتر از همه برای فرزندم زحمت کشیدم، پس رفتار هام تاثیر بدی نداره و فرزندم از من ناراحت نمیشه
  5.  بعد ها که بزرگ شد متوجه می شه سختگیری من به نفعش بوده.
  6.  چون والدینم کنترل گر بودند و من موفق شدم، پس این قانون برای فرزند من هم صادقه.
  7.  نمی توان به جامعه اعتماد کرد.
  8.  شرایط جامعه عوض شده.
  9.  فرزند سرمایه زندگی انسان هست.
  10.  اگر فرزندم آسیب جدی ببینه، پس من والد خوب، با کفایت و ارزشمندی نیستم.
  11.  من بهتر از او منافعشو تشخیص می دم.(اون بچه است جوونه خامه متوجه نیست)
  12.  نمی خوام بی تفاوت باشم.
  13.  باید در باره آینده فرزندانم نگران باشم این طبیعیه هرپدر و مادر مسئولی نگرانه.

نگران نباشید من نمی خواهم شما تبدیل به والدینی غیر مسئول بشوید بلکه می خوام به شما کمک کنم که موازنه بین مهربانی و قاطعیت رو بیاموزید(البته در این دوره به این موضوع نمی پردازم اما اگر تمایل داشتید به شما می گویم چه کنید)

علائم افرادی که درباره آینده نگران و مضطرب هستند

  • ممکنه شما فردی هستید که در مورد آینده بسیار نگران هستید، در این صورت ممکنه یک یا چند رفتار زیر را از خود بروز بدهید:
  1.  روی آوردن به خرافات
  2.  روی آوردن به عرفان های نو ظهور
  3.  روی آوردن به دیدگاه های وجود گرایی(اگزیستانسیال)
  4.  مطالعه افراطی کتاب های مذهبی
  5.  برنامه ریزی دقیق و مفصل درباره آینده
  6.  روی آوردن به فلسفه
  7.  شک گرایی مداوم نسبت به جهان پس از مرگ
  8.  انکار مداوم جهان پس از مرگ و بیان مکرر موضوع

علائم افرادی که در زمینه اعتماد به نفس نگرانند

ممکن است شما فردی بی اعتماد به نفس هستید و نگرانی شما بر این پاشنه می چرخد، در این صورت رفتارهای زیر در شما مشاهده می شه:

  1. رفتار کمرویانه یا بی جرأت
  2.  چالش گریزی
  3.  معاشرت با افراد بی اعتماد به نفس
  4.  دستکم گرفتن خود
  5.  نا ارزنده سازی توانمندی ها
  6.  درجستجوی مثبت اندیشی
  7.  مقایسه با افراد مشهور و موفق
  8.  برنامه ریزی برای اثبات موفقیت
  9.  یادگیری راهکار های افزایش اعتماد به نفس

من (ارسطو رضایی) در کارگاه علمی و بی نظیر درمان نگرانی به شما به صورت گروهی کمک می کنم تا یاد بگیرید چگونه برای همیشه با نگرانی و اضطراب خداحافظی کنید.

کارگاه خداحافظ نگرانی

کارگاه خداحافظ نگرانی برای چه کسانی مناسب است؟

  • بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری
  • بیماران مبتلا به اختلال وحشت زدگی یا پینیک اتک
  • بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
  • کسانی که اعتماد به نفس پائینی دارند
  • کسانی که بشدت از طرد شدن و رها شدن می ترسند
  • کسانی که دائما درباره مسائل مالی نگرانند
  • کسانی که نشخوار فکری زیاد دارند
  • کسانی که از بس نگران روابط خود هستند که افسرده شده اند
  • کسانی که ناخواسته فرزندان خود را بیش از حد به خاطر نگرانی کنترل می کنند
  • کسانی که به خاطر استرس زیاد شبها بدخوابند و یا کف پای آنها داغ است و آرام و قرار ندارند
  • کسانی که مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هستند.

توضیحات مفصل در مورد کارگاه خداحافظ نگرانی را در پادکست های زیر بشنوید

1-آیا کارگاه خداحافظ نگرانی و درمان نگرانی و اضطراب برای شما مناسب است؟


2- آیا شما فرد نگرانی هستید و شخصیت نگرانی دارید؟

3- آیا شما فرد نگرانی هستید و شخصیت نگرانی دارید؟

خلاصه سرفصل های دقیق کارگاه خداحافظ نگرانی

جلسه اول

نگرانی چگونه شروع می شود از کجا می آید و چگونه ادامه پیدا می کند

جلسه دوم

به شما کمک می کنم که نمودار نگرانی خود را ترسیم کنید و  بوسیله 5 پرسشنامه به شما کمک می کنم تا شکل دقیق نگرانی را در خود شناسایی کنید.

جلسه سوم

اولین قدم را برای تغییر بر می داریم که شامل شناسایی نگرانی سالم از ناسالم است و 5علامت واضح و مشخص را به شما آموزش می دهم تا به خوبی بتوانید آن را تشخیص دهید.

جلسه چهارم

در این جلسه گام دوم را برمی داریم و به شما آموزش می دهم که چگونه آنچه که نمی توانید تغییر بدهید را بپذیرید و خود را متعهد کنید به تغییر آنچه که می توانید

جلسه پنجم

در این جلسه گام سوم را بر می داریم و به شما آموزش می دهم که چگونه باورهای مرکزی یا باورهای میانجی یا باورهای خودکاری که سبب نگرانی می شوند را بشناسید و آنها را تغییر دهید این سبب می شود که تغییر شما یک تغییر عمیق تر باشد

جلسه ششم

در اینجا گام چهارم را بر می داریم و به شما آموزش می دهم که چگونه بعضی از باورها سبب نگرانی می شود جالب است بدانید که این باورها بی پایان نیستند بلکه لیست محدود و مشخصی دارند.

جلسه هفتم

در این جلسه گام پنجم را بر می داریم و به شما کمک می کنم که بررسی کنید که آیا در شکست های شما چیزی هست که باید به آن توجه کنید؟ نترسید قرار نیست حرفهای کلیشه ای بزنم حداقل از من حرفهای کلیشه ای و انگیزشی نمی شنوید

جلسه هشتم

در این جلسه گام ششم را بر می داریم و به شما یاد می دهم که چگونه احساسات و اتفاقاتی که در بدن شما می افتد را حس کنید و تجربه کنید و چگونه با آن برخورد کنید.

جلسه نهم

در این جلسه گام هفتم را بر می داریم که گام آخر است، کسانی که نگرانند درک درستی از زمان ندارند و به همین دلیل نگرانی آنها بیشتر می شود.

جلسه دهم

جمع بندی و خلاصه سازی آنچه که گفتیم در یک نگاه

عناوین دقیق کارگاه به صورت مفصل تر

به‌طورکلی این کارگاه در سه بخش برگزار می‌شود:

بخش اول به موضوعات زیر می پردازیم:

  • در چه زمینه‌هایی شما بیشتر نگران هستید؟
  • آیا نگرانی شما افراطی است ؟
  • دیدگاه شما درباره نگرانی چیست؟ آیا نگرانی مفید است یا مضر ؟
  • آیا می توانید بلاتکلیفی را تحمل کنید یا خیر؟
  • نگرانی شما چگونه با ویژگی‌های شخصیتی شما ارتباط دارد؟مثلا یک فرد خجالتی در چه موقعیت هایی نگران می شود؟ یک فرد ایثارگر در چه مواردی بیشتر نگران می شود؟و….(دراینجا به وسیله تست ها و مصاحبه ویژگی های شخصیتی تان را به شما خواهم گفت که شما جزو کدام دسته هستید)
  • موضوعاتی که در موردش نگران هستید چه چیزهایی هستند؟

سپس مشخص می کنیم که  موضوعاتی که ممکن است درباره آن نگران باشید، کدامیک از موارد زیرمی باشد:

  1. مسائل مالی
  2. مسائل شغلی و تحصیلی
  3. مسائل مربوط به سلامت و بیماری
  4. مسائل مربوط به طرد شدن و رها شدن و یا احساس بی ارزشی( روابط بین فردی، رابطه با دیگران)
  5. نداشتن هدف و آینده روشن

بخش دوم: در بخش دوم هفت گام برای درمان نگرانی برمی‌داریم :

  • ابتدا توضیح می دهم که نگرانی خوب و نگرانی بد چه تفاوت هایی دارند؟ ما در این کارگاه نمی خواهیم نگرانی سالم و متناسب با موقعیت را از شما دور کنیم، بلکه هدف ما درمان نگرانی های نامتناسب و افراطی ست.
  • در ادامه به شما کمک می کنم تا انگیزه ای برای تغییر پیدا کنید، وقتی متوجه شوید که نگرانی چه تاثیری بر سلامت روان و بدن شما دارد شاید این موضوع را جدی تر دنبال کنید و به فکر تغییر بیفتید.
  • در گام بعد نحوه ی تغییر باورهای مربوط به نگرانی را به شما آموزش می‌دهم. اگر تابحال نتوانستید باورهای خود را تغییر دهید و مانند دیگران و دوستان و آشنایان خود با مسائل و مشکلات و بحران های روزانه برخورد کنید احتمالا گرفتار باورهایی هستید که مانند آسفالت محکم هستند، همانطور که نمی توانید با چکش به تخریب آسفالت بپردازید و نیاز به ابزارهای حرفه ای دارید، ما نیز در این کارگاه با استفاده از ابزارهای حرفه ای و متمرکز به درمان و تغییر این باورهای محکم می پردازیم.
  • در گام چهارم به‌ صورت اختصاصی‌تر به حوزه های مختلف نگرانی در شما می‌پردازم، مثلاً آیا نگرانی شما مربوط به رهاشدگی است؟ آیا مربوط به مسئولیت‌پذیری است؟ آیا مربوط به خودشیفتگی است؟ آیا مربوط به احساس شکست و بی‌کفایتی است؟ مربوط به چه چیزی است و به دنبال آن تکنیک‌های اختصاصی مربوط به هر کدام را ارائه می‌دهم.
  • در گام پنجم به شما آموزش می‌دهم که چگونه با شکست های خود برخورد کنید( البته دقت کنید که هرگز در دوره‌های آموزشی مرکز روان‌شناسی خود بیداری ماسخنرانی نداریم این‌طور نیست که سخنرانی کنیم حرف بزنیم و نصیحت کنیم بلکه همه اهدافی که در این‌جا اسم بردم به وسیله تکنیک‌های دقیق اتفاق خواهد افتاد، یعنی ما به شما آچار و ابزارهای دقیقی میدهیم که شما به وسیله این آچار های دقیق و ابزارهای دقیق بتوانید به اهدافتان برسید بنابراین از شما نمی‌خواهیم که خودتان تغییر کنید و قطعا توصیه‌های سطحی که این‌گونه و یا آن‌گونه بیندیشیم نخواهیم داشت)
  • در گام ششم به مبحث «کنترل زمان» می‌پردازیم، بیشتر اوقات کسانی که نگرانی افراطی دارند درک درستی از زمان ندارند، آنها ممکن است در کارهای خود غرق شوند، در این‌جا و اکنون زندگی نمی‌کنند احساس تحت فشار بودن دارند و ممکن است که کار و زندگی آنها درهم‌آمیخته شود و خیال کنند که همه کارها را باید با کیفیت انجام بدهند یا بایستی که کاری که لازم است انجام بدهند را همین الان انجام بدهند، در این مبحث یعنی در گام هفتم قراراست که به این مباحث پرداخته شود و به شما کمک شود که با استفاده از تکنیک‌های دقیق شناختی و رفتاری، مدیریت زمان را در دست بگیرید و در این‌جا و اکنون زندگی کنید و کیفیت زندگیتان افزایش بدهید و زندگیتان را غنی و پربار کنید و لذت ببرید

بخش سوم: در بخش سوم وارد موضوعاتی می شویم که شما در باره آن نگران هستید(این بخش دوره پیشرفته محسوب می شود)

حال وارد حوزه‌های نگرانی شما می شوم، ممکن است از لحاظ اجتماعی نگرانی داشته باشید، مثلاً اگر کسی مرا دوست نداشته باشد چه؟ یا در مورد روابط صمیمانه نگران باشید(اگر معشوقم، محبوبم، همسرم، پارتنرم مرا ترک کند چه؟)

یا ممکن درباره سلامتی مشکل داشته باشد یا ممکن است درمورد مسائل مالی نگرانی داشته باشید(اگر بی‌پول شوم چه؟ اگر به‌اندازه کافی درآمد نداشته باشم چه؟)

یا ممکن است نگرانی‌های شغلی داشته باشید….. در بخش سوم به تک‌تک این حوزه‌ها می‌پردازم و در هر بخش در ابتدا مشخص می‌کنم که شما واقعاً در چه موردی نگرانید و بعد شیوه‌های کنار آمدن با این نگرانی‌ها را در شما می‌شناسم.

یک لیست دقیق به شما می‌ دهم و شناسایی می‌کنم که به‌عنوان مثال شما با ترس از رها شدگی چگونه کنار می‌آیید و بدترین شیوه‌هایی که ممکن است شما از آن استفاده بکنید را شناسایی می‌کنیم و بعد برای هر کدام گام‌های دقیقی برمی‌داریم.

در این مرحله می خواهم افکار و باورهایی را که مانند دیکتاتوری شما را زندانی کرده اند شناسایی کنیم، سپس به شما آموزش می دهم که چگونه آن را به چالش بکشید و این افکار که غیر منطقی هستند را تبدیل به باورهای منطقی و واقع بینانه و خردمندانه کنید، سپس به شما آموزشهای دقیق رفتاری می دهم که بیاموزید چگونه از روشهای قدیمی برخورد با اضطراب و نگرانی دست بردارید و روش جدیدی را در پیش بگیرید، به روش متفاوتی فکر، احساس و رفتار کنید.

شما از این دوره قطعا راضی خواهید بود و به‌طور قطعی نگرانی شما برطرف خواهد شد و می توانید برای همیشه با نگرانی خداحافظی کنید و در این‌جا و اکنون زندگی کنید و از زندگی خود، تحت هر شرایطی که هستید با هر سن‌وسالی هرکجا که زندگی کنید و هر نوع درآمد و تحصیل که دارید لذت ببرید و زندگی پرباری داشته باشید.

نحوه برگزاری کارگاه خداحافظ نگرانی و اضطراب

این کارگاه غیرحضوری و در قالب اسپات پلیر برگزار می شود، پس از نهیه این دوره به شما دسترسی کامل دوره داده می شود که شامل فایلهای صوتی و تمرین هاست.

پس از تهیه دوره خداحافظ نگرانی عضو گروه دانشجویان این دوره می شوید و با همکلاسی های خود نیز آشنا می شوید.

طول مدت کارگاه خداحافظ نگرانی و اضطراب

این کارگاه در10جلسه  تقریبا 2 ساعته بر گزار می شود که نحوه استفاده از این دوره در قالب یک راهنما و به صورت PDF در اختیار شما قرار می گیرد.

اگر سوال و یا پرسش دیگری است همکاران من(ارسطو رضایی) در مرکز خودبیداری به شما پاسخ خواهند داد.

این مطلب را مطالعه کنید:

برای دریافت مشاوره های علمی در زمینه های مختلف یا شرکت در کارگاه ها و خرید بسته ها در ساعت کاری (از 9صبح تا 18 همه روزه به جز روزهای تعطیل) باشماره های زیر تماس بگیرید یا در واتساپ یا تلگرام پیام بگذارید.

Picsart 23 11 07 11 49 49 791

Picsart 23 11 07 11 51 22 509

phon contact

اگر خارج از کشور هستید و یا با ارسال تیکت راحت‌تر هستید از طریق فرم زیر برای ما پیام بگذارید ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.

دریافت مشخصات

فرم ارسالی شما مستقیما با نظارت و هماهنگی آقای ارسطو رضایی پاسخگویی می‌شود.

17 Comments

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • من از همون اول هم توی مدرسه و بعدها دانشگاه و محل کارم به استرسی بودن معروف بودم و از شدت استرس حتی چیزهای خیلی کوچیک بعضی وقتا حالم بد میشد
    این دوره رو هم به پیشنهاد یکی از دوستام شرکت کردم خیلییی عالییی بود الان دیگه اصلا اونقد استرسی نمیشم یا اینکه میتونم کنترلش کنم
    واقعا معنی درمان رو الان میفهمم
    ممنونم ازتون

  • با گذروندن این دوره آرامش به زندگی من برگشت
    از آدمی که همیشه ذهنش درگیر نگرانی های زندگی بود و نمیتونست حتی درست استراحت کنه بابت این موضوع تبدیل به کسی شدم که یه ذهن آروم داره و بدون استرس و نگرانی میتونم کنترل کنم همه چیز رو
    اولش خیلی نسبت به درمان غیرحضوری گارد داشتم ولی الان واقعا نظرم عوض شد و خیلی راضیم چیزی از درمان حضوری کم نداشت
    عالی هستید

  • من با این دوره تونستم خودم رو بهتر بشناسم و توی شرایطی که برام استرس زا هست عمل ها و عکس العمل هامو کنترل کنم
    کلا آدمی بودم که برای همه چیز نگرانی داشتم و این زندگی رو سخت میکرد
    الان که دوره رو گذروندم واقعا نگرانی هام‌کم‌و قابل کنترل شده خیلی راضی بودم از بسته
    ممنونم از مجموعه بسیار خوبتون

  • خیلی مفید بود این دوره؛ تونستم یاد بگیرم که عکس العمل های بهتری به مسائل و اتفاقات بدم و بتونم توی شرایط استرس زا استرس و اضطرابم رو کنترل کنم و با ذهن آروم تصمیم بگیرم

  • دوره درمان نگرانی بهم کمک کرد که شناخت بهتری از خودم داشته باشم و با ترس هام رو به رو بشم و درست تر و با آرامش بیشتر رفتار کنم من همیشه برای همه چیز نگران بودم مثلا در مورد سلامتی اعتماد به نفس بی پولی فرزند پروری؛ این دوره واقعا بی نظیر بود و خیلی توی همه این موارد به من کمک کرد
    ممنون از آموزشگاه خودبیداری و آقای رضایی بابت دوره های بسیار خوبشون

  • بعد از گذروندن این دوره زندگی پر آرامش تری رو دارم چون که یاد گرفتم نگرانی ها و اضطرابم رو کنترل کنم و نذارم روی دیدگاهم به مسائل زیاد تاثیر بذاره و بتونم واقع بینانه تر به همه چیز نگاه کنم تصمیمات درست تری بگیرم و توی دوره شما قرار نیست فقط نصیحت بشونید و تکنیک های زیادی یاد میگیرید که برای من خیلی جالب بود که انقد تکنیک های متنوع توی روانشناسی وجود داره

  • کارگاه درمان نگرانی و اضطراب برای منی که همیشه برای کوچک ترین چیز ها هم از استرس حالم بد میشد واقعا عالی بود.
    باعث شد بتونم استرس و اضطرابم رو کنترل کنم و بتونم با ارامش برخورد کنم با اتفاقات زندگیم

  • این کارگاه دیگه تکرار نمیشه؟ ظاهرا تموم شده درسته؟ نمیشه به مطالبش دسترسی داشت؟

    • در سال 1402 مجدد برگزار می شود از طریق سایت و ایمیل اطلاع رسانی می شود.

  • کارگاه بسیار مفیدی بود انگار از بند کلی زنجیر رها شدم
    و توی زندگیم آرامش بیشتری احساس می کنم

  • کارگاه بسیار مفیدی بود انگار از بند کلی زنجیر رها شدم

  • کارگاه مفیدی بود که باعث شد من در برخورد با مشکلات آرامش بیشتری داشته باشم و این آرامش و کاهش اضطراب بهم کمک کنه که بتونم عکس العمل بهتری نسبت به مسائل اتخاذ کنم؛ در رابطه با بعضی از مسائلی که توان ایجاد تغییر در اونها رو داشتم ترسم کمتر شده و به جای نگرانی صرف، سعی میکنم به دید یک مسئله با اونها مواجه شده و به این ترتیب در پی حل مسئله باشم و اینطوری عملا با حل بسیاری از مسائل که مستمر در زندگی مطرح بوده و انرژی ازم می‌گرفته کیفیت زندگی من افزایش پیدا کنه. همچنین باعث شده دید واقع‌بینانه ترس نسبت به مسائل داشته باشم و از طرفی قدرت پذیرش من رو هم بالا برده. البته بعضی بخشها رو هم متاسفانه به دلیل مشغله ی زیاد نتونستم به خوبی به تمریناتشون بپردازم اما با توجه به تاثیری که از این بخشهای تمرین شده دیدم، حتما برای کامل کردن تمرینات و نیز مرور مجدد آموخته های این کارگاه برنامه ریزی خواهم کرد.

  • دوره بسیار مفیدی بود
    با روش های علمی و عملی، گام به گام، درمورد نحوه مدیریت استرس، آموزش داده شد و بمن کمک کرد که شناخت بهتری از خودم و مواجه ام با شرایط استرس زا داشته باشم.
    توصیه میکنم این دوره رو تهیه کنید.

  • کارگاه بسیار کاربردی و مفیدی بود.برای شخص خود من باعث شد که توی خیلی از مسائل درست تر رفتار کنم و با ترس هام روبه رو بشم و کارهایی رو انجام بدم که سال ها بخاطر نگرانی و ترس ازشون فرار میکردم و حتی تو شرایطی که خیلی ها مضطرب میشن و نمیدونن چه کار میشه کرد من از همه آروم تر بودم و خود این موضوع باعث پیشرفت بیشتر من میشد.ممنونم از استاد رضایی عزیز،مثل همیشه کمک کننده و مفید بود.

دیدگاهتان را بنویسید