کارگاه شناخت درمانی/مقدمه و کلی 0تا100 -94پادکست
کارگاه شناخت درمانی
در سال ۱۹۷۶ آرون بک از خود پرسید: آیا رویکرد درمانی جدید او می تواند رویکردهای مسلط یعنی روان تحلیل گری و رفتار درمانی را به چالش بکشد؟
اکنون که تقریباً ۳۰ سال گذشته است وقتی که به گذشته نگاه می کنیم می بینیم که پاسخ به این سوال مثبت است.
آرون تی بک تاثیر بسیار مهمی بر دنیای روان درمانی و مشاوره داشته است او مانند کارل راجرز و آلبرت آلیس یکی از سه نویسنده هست که بیشترین تاثیر را داشته است.
تاثیرات او بر دنیای روان درمانی، فقط به کارهای خود او محدود نمیشود، بلکه محققان و نویسندگان زیادی را پرورش داده است و آنها را تشویق کرده است که کارهای او را ادامه بدهند و ارتباط نزدیکی با روانشناسان انگلیسی داشته است و دائماً بین فلا دلفیا در امریکا و آکسفورد در انگلیس در رفت و آمد بوده است.
او برای همه محققان الهامبخش است، او در خانوادهای یهودی به دنیا آمد، هم خانواده مادری او و هم خانواده پدری او در اوایل قرن بیستم، از روسیه به آمریکا مهاجرت کردند و در کودکی به بیماری های شدیدی مبتلا بود، اما مادری بسیار مراقب داشت.
او به خاطر بیماری، چند سال از مدرسه رفتن بازمانده و به همین دلیل، دیگران تصور میکردند که او کند ذهن است، حتی خود او هم درباره خودش اینگونه فکر میکرد، ولی توانست از دانشگاه ییل، دکترای خود را دریافت کند.
این تجربه ها باعث شدند تا او به یک درمانگر و یا روان درمانگر توانا و همدل برای افسردگی و اضطراب تبدیل شود، او تصمیم داشت در ابتدا متخصص نورولوژی شود، اما سرانجام به سمت روانپزشکی کشیده شد.
در سال ۱۹۵۳ در حالیکه او سرهنگ ارتش امریکا بود، یکی از اولین مقاله هایش را منتشر کرد. او در این مقاله پنج سرباز را که به خاطر تیراندازی های اتفاقی در کره، دوستان خود را کشته بودند و به افسردگی سایکوتیک مبتلا شده بودند را مورد بررسی قرار داد.
او در این مقاله، کار این سربازان را به کینه های ناهوشیار احتمالی نسبت به کسانی که کشته شده بودند و مکانیسم های دفاعی مورد استفاده آنها نسبت داد. او همچنین در این مقاله به تحریف هایی که در افکار این سربازان بود اشاره کرد.
در سال ۱۹۵۳ وارد دانشگاه پنسیلوانیا شد و به مدت ۴۰ سال در آنجا کار کرد، او در این زمان کم کم در مورد روان تحلیلی دچار تردید شد. بخشی از این تردید به خاطر این بود که در تحلیل نا امید می شد و این نا امیدی سرانجام او را به این واداشت که در مورد رویایی افراد افسرده تحقیق کند، او متوجه شد که آنها نیاز به رنج کشیدن دارند.
این تحقیق سبب شد که او از روان تحلیلگری خداحافظی کند و یافته های او در این پژوهش او را به سمت تدوین درمان شناختی افسردگی سوق داد. او در سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۴ تحقیقاتی انجام داده که توانسته محتوای شناختی افسردگی و بعد اضطراب را شناسایی کند.
در سال ۱۹۶۷ اولین کتاب مربوط به درمان شناختی افسردگی را منتشر کرد. در سال ۱۹۷۰ مقاله ای در مورد ادغام درمان شناختی و درمان رفتاری نوشت، یکی از خدمات مهم او شناسایی ارتباط بین ناامیدی و خودکشی بود، افسردگی به وسیله یک مثلث شناختی ادامه پیدا می کند، دیدگاه منفی در مورد خود زندگی و آینده.
بسیاری از بیماران کاملا افسرده هستند اما هنوز امید دارند که شاید اوضاع بهبود پیدا کند، وولی قتی که امید آنها کاهش پیدا می کند در مقابل خودکشی بسیار آسیب پذیر می شوند.
او و همکارانش مقیاسهای را برای ارزیابی میل به خودکشی و افکار خودکشی تدوین کردند که چشم ما را در مورد نحوه مقابله درمانگر با افکار خودکشی بینا کرد. در سال ۱۹۹۷ موسسه و آکادمی درمان روانشناختی توسط بک تاسیس شد.
در کارگاه شناخت درمانی صفر تا 100 چه می آموزید؟
من (ارسطو رضایی) در این مجموعه به صورت ساده و آسان و رایگان و در طی فایلهای صوتی کوتاه کوتاه می خواهم 94 نکته کلیدی شناخت درمانی را به شما آموزش دهم
با علم بیدار شوید و دیگران را هم بیدار کنید (کارگاه شناخت درمانی – مقدمه و کلی)
من (ارسطو رضایی) همیشه در سایت و کانال خودبیداری و آموزشهای رایگان برای شما دانشجویان و روانشناسان و همچنین مردم خواهم داشت. این آموزشها ارزشمند و علمی و هدفمند است، بنابراین استفاده کنید و دیگران را هم تشویق کنید تا استفاده کنند.
روش آموزش ما ایزوله و هدفمند است یعنی من طوری در اینجا آموزش می دهم که انگار فقط شناخت درمانی می دانم و هرگز وارد شاخ و برگها و رویکردها و مدل ها ی دیگر نمی روم تا شما سر درگم نشوید.
و در آموزشهای دیگر به عنوان مثال در طرحواره درمانی طوری آموزش می دهیم که انگار به جز طرحواره درمانی چیز دیگری نمی دانیم. این روش آموزشی ایزوله به شما کمک می کند تا یک مدل یا رویکرد یا آموزش را «جامع و مانع» بیاموزید.(کارگاه طرحواره درمانی برای درمانگران، این مجموعه را ببینید)
در ادامه برای شنیدن فایل ها و پادکست های مربوطه، محصول زیر را دانلود کنید.
بخش اول از کارگاه شناخت درمانی چیست:
مبانی نظری شناخت درمانی، که در طی 11 جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش دوم از کارگاه شناخت درمانی چیست:
سوء برداشت ها در شناخت درمانی، که در طی 9 جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش سوم ازکارگاه شناخت درمانی چیست:
جزئیات شناخت درمانی و نحوه ی شروع درمان، که در طی 10 جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش چهارم از کارگاه شناخت درمانی چیست:
روشهای شناسایی افکار خودآیند منفی در شناخت درمانی، که در طی 17 جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش پنجم از کارگاه شناخت درمانی چیست:
بررسی کردن افکار خودایند منفی و پاسخ دادن به آنها، که در طی 8 جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش ششم از کارگاه شناخت درمانی چیست :
تکلیف دادن در شناخت درمانی، که در طی 4 جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش هفتم از کارگاه شناخت درمانی چیست:
روش های تشخیص قواعد و مفروضه های زیربنایی، که در طی 6 جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش هشتم ازکارگاه شناخت درمانی چیست:
تجدید نظر در فرضیه ها و قواعد، که در طی 8 جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش نهم ازکارگاه شناخت درمانی چیست:
نحوه آشکار کردن باورهای اصلی، که در طی 3 جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش دهم از کارگاه شناخت درمانی چیست:
باورهای اصلی که در ساختار افکار خودآیند ظاهر می شوندو چگونه باور های اصلی جدید و یا موجود را شکل بدهیم و یا تقویت کنیم، که در طی 9جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش یازدهم ازکارگاه شناخت درمانی چیست:
انواع مقاومت، که در طی 2 جلسه آن را توضیح می دهم.
بخش دوازدهم ازکارگاه شناخت درمانی چیست:
خاتمه درمان و اینکه جلسات را چگونه به پایان می رسانیم؟که در طی 4 جلسه آن را توضیح می دهم
برای آموزش کامل در زمینه طرحواره درمانی لینک زیر را لمس کنید
اگر روانشناس هستید می توانید از محصولات آموزشی روانشناسان استفاده کنید
محصولات آموزشی روانشناسان:
برای دریافت مشاوره های علمی در زمینه های مختلف یا شرکت در کارگاه ها و خرید بسته ها در ساعت کاری (از 9صبح تا 18 همه روزه به جز روزهای تعطیل) باشماره های زیر تماس بگیرید یا در واتساپ یا تلگرام پیام بگذارید.
اگر خارج از کشور هستید و یا با ارسال تیکت راحتتر هستید از طریق فرم زیر برای ما پیام بگذارید ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.
درباره ارسطو رضایی
مرکز روانشناسی خود بیداری آموزش به دانتشجویان روانشناسی و روانشناسان و خانواده ها
نوشتههای بیشتر از ارسطو رضایی12 Comments
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیار مفید و جامع! تشکر بابت مطالب خوبتون
تشکر از اظهار نظر شما، باعث دلگرمی ماست که مطالب بیشتری منتشر کنیم
سلام
ضمن عرض خداقوت و تشکر از مطالب بسیار ارزشمندی که آقای دکتر برای درمانگران خصوصا درمانگران تازه کار به اشتراک میذارن میخواستم بدونم آیا فایلهای صوتی کارگاه شناخت درمانی از سایت حذف شده که قابل رویت نیست؟
سلام
چنانچه بخواهیم درحین گوش دادن این فایلهای صوتی را ذخیره کنیم از چه قسمتی باید انجام دهیم؟؟
به پشتیبانی پیام بدهید
جامعترین دوره ای هستش که تا به حال دیدم!!!!!!!!!!! شما عالی ترین هستین دکتر جان
سلام
لطفا اگر امکانش از کارگاه کمک درمانی را بازهم جلسات اموزشی برایش بگذارید
فایل صوتی را بارها خواندم حتی چندباربرای خود مرور کردم
فقط باید بگم دست مریزاد خیلی بدردم خورد متشکرم
به طور کلی ما با دو نوع واقعیت روبرو هستیپ
۱_ واقعیتی که می توانیم تغییر بدهیم
در آن صورت باید افکار و رفتار ادراک و یا خواسته خود را تغییر دهیم تا بتوانیم به خواسته مورد نظربرسیم و یا اینکه واقعیت را دستکاری کنیم ،مثلاً ممکن است که شما افکاری داشته باشید مبنی بر اینکه باید به سراغ شما بیایند باید شما را استخدام کنند و مسائلی از این قبیل
در اینصورت باید این افکار،احساس و ادراک و خواسته را تغییر بدهید یا ممکن است که گرفتار طرحواره شکست و بی کفایتی باشید و به همین دلیل موفقیت های خود را ناچیز می بینید و شکست های خود را بزرگ جلوه می دهید ،گاهی هم لازم است که با کمک روان شناس موضوع را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کاری از دست شما بر می آید یا خیر ،در غالب موارد این ما هستیم که باید تغییراتی در افکار رفتار و احساسات خود به وجود بیاوریم
۲_ واقعیتی که نمیتوانیم آنها را تغییر بدهیم
مانند مرگ عزیزان ،در این صورت باید واقعیت را اکسپت کنیم مقداری آزردگی رابپذیریم و نگاه مان را عوض کنیم و ببینیم که میخواهیم در برخورد با این موقعیت چگونه انسانی باشیم؟
درباره مشکل دومتان شاید که گرفتار طرحواره اطاعت هستیدو می ترسید که خواستههای خود را بگوئید و خشم را درون ریزی میکنید و به همین دلیل مسیرهای عصبی که درون معده شما هستند تحریک میشوند
خشم و اضطراب در وهله اول در عضلات ارادی مانند دست و پا و سایر عضلات ارادی تجربه میشود اما وقتی که مسیرهای خود را پیدا نکنند وارد عضلات غیر ارادی مانند معده می شوند وو یا به صورت انقباض، عضلات غیر ارادی رادرگیرمیکنند و اگر هم باز هم مسیرهای خود را پیدا نکنند و نتوانید درست با آن برخورد کنید پیشرفته تر می شوند و وارد سطح شناختی می شوند مثلاً در ناحیه گوشتان ممکن است که صدای زنگ بشنوید یا سنگین شود
برای اینکه در این باره مطمئن شوید می توانید وارد سایت خود بیداری شوید در قسمت جستجو طرحواره اطاعت چیست راجستجو کنید (دقت کنید کیبوردشما عربی نباشد) ببینید این مشکل را دارید یا خیر؟اگر که مشکل را دارید، باید به فکر درمان باشید
همان طور که در پیام قبلی توضیح داده ام اضطراب و وقتی که کاهش پیدا نکند و راه برخورد و خروج با آن را ندانیم در وهله اول در عضلات ارادی تجربه میشود مثلاً فردی این کار با آن کار میکند دستهایش را به هم فشار می دهد و علائم بی قراری و بی تابی و غیره را در او میبینیم
سپس وارد عضلات غیر ارادی مانند معده و ماهیچهها میشود و در قسمت معده و ماهیچه ها احساس فشار و یا درد و یاانقباض خواهید داشت
و اگر باز هم تنظیم شود وارد قسمت های شناختی میشود احساس سردرگمی و گیجی و منگی می کنید گاهی هم گوش ها سنگین میشود و یا سوت میکشد
یعنی اینکه ممکن است به علت اینکه تمرکز ندارید این باشد که است را به شما بسیار بالا است و وارد سطوح شناختی شده است
از طرفی خود دارو هم بعضی از هیجان ها و احساسات را بلاک میکند و بر روی بعضی از نوروترانسمیترهای مغزی تاثیر میگذارد که این هم میتواند عامل دیگری برای این باشد که شما تمرکز ندارید
به همین دلیل بسیار خوب است که در کنار دارودرمانی از روان درمانی هم استفاده کنید و به مرور زمان از دوز داروی شود در کنار روانشناس و روانپزشک میشود و شیوه برخورد با اضطراب را هم بیاموزید
خوشبختانه برای درمان اضطراب پروتکلهای بسیار خوب و دقیقی وجود دارد هر چند که می توانید انتظار داشته باشید که بلافاصله و سریع درمان شوید
چگونه می شود یک نفر به 5 رویکرد درمانی مسلط باشد وبرای 5 رویکرد کارگاه برگزار کند ؟ ؟ از خود جفری یانگم بپرسید بعید می دانم الفبای رویکرد هیجان مدار را بلد باشد اوفقط طرحواره را خوب می داند .
شما ابتدا بررسی کنید و بعد حکم صادر کنید- جفری یانگ ابتدا در موسسه تحلیل رفتار متقابل مشغول به یادگیری و درمان شد سپس در موسسه شناخت درمانی بک- مدل او ترکیبی از گشتالت درمانی- سازه گرایی- تحلیل رفتار متقابل – شناخت درمانی و رفتار درمانی و… می باشد – طرحواره یک رویکرد التقاطی ست