سایت طرحواره درمانی

سایت طرحواره درمانی

معرفی سایت طرحواره درمانی خودبیداری

سایت طرحواره درمانی خودبیداری به مدت سه سال فعالیت خود را به صورت رسمی در زمینه آموزش و طرحواره درمانی آغاز کرده است و افراد زیادی از خدمات ما استفاده کرده اند. در بخش‌های مختلف سایت طرحواره درمانی می توانید نظرات آنها را مطالعه بفرمایید.

  • آیا اکثرا جذب افرادی میشوید که بی مهر و عاطفه هستند؟
  • آیا احساس میکنید که نزدیکترین افراد زندگی تان به شما توجه کافی ندارند
  • آیا احساس میکنید انسان بی ارزشی هستید؟
  • آیا احساس میکنید به دلیل بی ارزشی تان اطرافیان شما را نمی پذیرد و دوستتان  ندارند؟
  • آیا خواسته های دیگران را بر نیازهای خود ترجیح می دهید؟
  • آیا در راه فداکاری برای دیگران آنقدر زیاده روی می کنید به صورتی که به خواسته‌های خود اصلاً نمی رسید؟
  • آیا نیازهای واقعی خود را نمی شناسید
  • آیا نگران هستید که مبادا اتفاقات بدی برای شما بیفتد؟
  • آیا یک درد کوچک ممکن است که شما را وحشت‌زده کند و بترسید که نکند دچار بیماری غیرقابل درمان شده اید؟
  • آیا متوجه شده‌اید که با وجود این که مورد تشویق و تحسین و تایید اجتماعی قرار می‌گیرید باز هم احساس نارضایتی و بی کفایتی می‌کنید؟

ما به این الگو ها تله های زندگی یا طرحواره ها می گوییم، در سایت طرحواره درمانی خودبیداری ما به معرفی ۱۸ تله زندگی می پردازیم و راه های شناسایی اینکه چرا شکل گرفته اند و در ارتباط با همسر و عزیزان شما نقش‌آفرینی می‌کنند را در اختیار شما قرار می دهیم

وقتی که ریشه تله های زندگی و یا طرحواره ها را ردیابی می کنیم، متوجه ارتباط با آن با  دوران کودکی می شویم.

ما در دوران کودکی به شکل های مختلف آسیب دیده ایم: طرد، انتقاد، حمایت افراطی،  بی توجهی یا محرومیت

در اثر این تجربه های اولیه طرحواره ها یا تله های زندگی بخشی از وجود ما شده اند، سپس بعد از طی کردن دوران کودکی و وارد شدن به دنیای بزرگسالی افرادی را انتخاب کرده ایم یا موقعیت هایی را ایجاد کرده ایم که همان شرایط تلخ اولیه دوران کودکی را دوباره بدون آنکه متوجه باشیم باز آفرینی کرده ایم

به همین دلیل وقتی که توجه می کنید متوجه می‌شوید که درست همانند دوران کودکی باز هم دیگران شما را کنترل می‌کنند با شما بدرفتاری می کنند یا به نیازهای شما توجه نمی کنند و به همین دلیل تله های زندگی و یا طرحواره ها دست از سر شما بر نمی دارد و ادامه پیدا می‌کند و شاید به همین دلیل نمی توانید به اهداف خود در زندگی برسید و احساس ناکامی و شکست می کنید.

طرحواره ها چگونه فکر کردن، چگونه احساس کردن، چگونه رفتار کردن و نحوه ارتباط ما را با دیگران تعیین می‌کنند.

این طرحواره ها یا تله های زندگی به احساس های شدیدی مثل عصبانیت، غمگینی و اضطراب شدت می بخشند، حتی وقتی که اوضاع خوب است. مثلاً جایگاه اجتماعی خوبی داریم، ازدواج خوبی داریم و روابط خوبی با دیگران داریم و موفقیت شغلی هم داریم، اما باز هم نمی توانیم از زندگی لذت ببریم.

یکی از مراجعین من (ارسطو رضایی) به نام فرضی مهلا، بسیار احساس تنهایی می کرد، دائماً احساس خلأ و سردرگمی داشت، حس میکرد که انگار در زندان تنهایی گرفتار شده است.

او به شدت بی قرار بود و منتظر بود تا با مردی آشنا شود که زندگی پوچ او معنایی پیدا کند و پربار شود،  مهلا نمی دانست که این آرزویی دست نیافتنی است و تنهایی سرنوشت و تقدیر اوست.

مهلا در دوران کودکی اش نیز همین احساس تنهایی را داشت، او هیچ وقت متوجه نشده بود که در حقیقت پدر و مادر او افراد سرد و بی عاطفه ای بودند،  والدین او نیاز های احساسی و عاطفی او را برآورده نکرده بودند و به مرور زمان طرحواره محرومیت هیجانی در ذهن او شکل گرفت و در بزرگسالی هم دوباره همین اتفاق برای او افتاد،  به طرز عجیبی با افراد سرد و بی مهر آشنا می شد.

مهلا سالها با این الگوی ارتباطی حتی در اتاق درمان زندگی می‌کرد،  او نمی‌توانست جلسات درمانی خود را با یک درمانگر ادامه بدهد،  بعد از گذشت چند جلسه احساس نادیده گرفته شدن می کرد و درمان را نیمه کاره رها می‌کرد و به سراغ درمانگر دیگری می رفت.

ابتدا امیدهایی که درمانگران می دادند او را دلگرم می کرد، اما بعد از چند جلسه احساس ناامیدی و ناکامی می کرد، در حقیقت هیچ وقت با درمانگرانش رابطه درست و انسانی برقرار نمی کرد، بلکه برای توجیه کردن خودش عیب و ایرادی از درمانگران پیدا می‌کرد و در هر شکست درمانی این باور در او قوی تر می شد که نمیتواند از مشکلاتش رهایی پیدا کند و تنهایی، سرنوشت بدون تغییر اوست.

اگرچه بسیاری از درمانگران او خونگرم و صمیمی بودند، اما مشکل جای دیگری بود، واقعیت این بود که مهلا همیشه برای صمیمیت گریزی توجیهی پیدا می‌کرد، هرچند حمایت عاطفی درمانگر از بیمار بسیار مهم است، اما این روش نمی گذارد گره از مشکلات بیمار باز شود.

درمانگران مهلا رعایت حال او را می کردند و از تکنیک های رویا روسازی با الگوی خود آسیب رسان استفاده نمی کردند یا اگر هم این کار را می کردند برای تغییر مهلا زیاد تاثیر نداشت، اگر که مهلا می خواست از دام مخرب محرومیت هیجانی رها شود، می بایست از عیب جویی کردن دست بر می داشت و با جدیت به فکر راه حل مشکلش می بود.

ما در مرکز روانشناسی خودبیداری،  برای مهلا آشکار کردیم که عیب جویی راهی برای صمیمیت گریزی بود او با استفاده از تکنیک رویاروسازی و همدلی که ما به آن رویا روسازی همدلانه می گوییم.

او  با مشکل واقعی خود آشنا شد، بعد از یک سال از گذشت درمان بالاخره تغییرات خوبی در زندگی او ایجاد کردیم، او اکنون با مردی مهربان و دوست داشتنی ازدواج کرده و رابطه خوبی دارد.

رهایی از طرحواره ها نیازمند این است که همیشه با مشکلات خود روبرو شوید، ما در سایت طرحواره درمانی خودبیداری با آموزه ها و محصولات مختلف می خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه در تله های زندگی یا طرحواره ها گیر می کنید و تا زمانی که نتوانید انواع طرحواره ها را بشناسید و بر آنها مسلط شوید و شیوه های الگو شکنی و رفتاری و مواجهه را بیاموزید، همچنان برای شما مشکل ایجاد خواهد کرد و تلاش های شما تاثیر زیادی نخواهد داشت.

یکی دیگر از مراجعین ما مردی به نام حمید بود، او در زمینه های مختلفی استعداد و توانمندی زیادی داشت اما گویا از لحاظ ذهنی فلج شده بود، نگرانی و ترس های زیادی را تجربه می‌کرد، وقتی به مرکز روانشناسی خودبیداری مراجعه کرده بود برای کاهش اضطراب داروی آرامش بخش استفاده می کرد اما او در دام طرحواره آسیب پذیری گرفتار شده بود.

زندگی او کاملاً محدود شده بود، او سعی میکرد که در یک محدوده مشخص زندگی کند، سعی می کرد که دست از پا خطا نکند زیرا به شدت از همه چیز می ترسید، دائماً در نگرانی به سر می‌برد و برای کاهش نگرانی از حاشیه امن خانه زیاد خارج نشود.

نگرانی های زیادی داشت، مثلاً نگران بود که مبادا تصادف کند یا اموالش را بدزدند یا به بیماری غیرقابل درمان مبتلا شود و یا تمام اموالش را از دست بدهد، بنابراین بسیار طبیعی بود که دوست نداشته باشد زیاد از خانه بیرون برود و یا ریسک کند.

همسر او از دست او خیلی عصبانی بود، مجبور بود که دائماً از حمید مراقبت کند، همسر او فردی برون گرا بود، اما حمید زندگی او را محدود کرده بود، زیرا به او بسیار وابسته بود.

همسرش از انجام بسیاری از کارهای شخصی خود محروم شده بود و حمید نمی گذاشت که همسرش کارهای شخصی و اداری و خانوادگی خود را به راحتی انجام بدهد.

حمید در خانواده‌ای نگران متولد شده بود، در حقیقت والدین او دوران سخت پر از محرومیت زیادی را در زمینه‌های مختلف تجربه کرده بودند و به همین دلیل نمی خواستند که آب در دل حمید تکان بخورد و به همین دلیل این بیش از اندازه از حمید حمایت می کردند، حمایت افراطی کاردست حمید داده بود و باعث شده بود که حمید سرد و گرم روزگار را نچشد و نتواند رشد بالغانه داشته باشد.

به همین دلیل این طرحواره در او شکل گرفته بود ، او قبل از اینکه به ما مراجعه کند داروهای ضد افسردگی مصرف می کرد، کم کم روانپزشک داروی ضد اضطراب برای او تجویز کرد و اضطراب او کمتر شد اما همچنان از خانه بیرون نمی آمد و همسر او از این بابت ناراضی بود، حمید برای کاهش اضطراب به دارو وابسته شده بود.

او می گفت نمی خواهم تا آخر عمرم دارو مصرف کنم و در عین حال فکر اینکه دارو را کنار بگذارم مرا مضطرب میکند و میترسم که دوباره آن حالات قبلی برگردد.

مصرف دارو باعث شده بود که حتی در شرایطی که حمید می توانست به خوبی با شرایط بحرانی کنار بیاید خیال میکرد که به خاطر مصرف دارو این توانمندی را داشته است و به همین دلیل این توانمندی ها را به خود نسبت نمی داد و اصطلاحاً ترس او تقویت شده بود.

در فرایند درمان حمید پیشرفت خوبی داشت، در طی یک سال زندگی اش تغییر کرد و کم‌کم توانست اضطراب خود را کاهش دهد، او توانست به مسافرت برود، دوستانش را ببینند و زندگی جدیدی را خلق کند و همچنین توانست کار نیمه وقتی برای خود پیدا کند و هر روز از خانه بیرون بیاید، ما به او کمک کردیم تا احنمال حوادث را واقع‌بینانه برآورده کند، ما با استفاده از تکنیک های دقیق شناختی مانند محاسبه احتمال خطر به او کمک کردیم تا دید واقع بینانه تر و منطقی تری به حوادث و اتفاقات داشته باشد، او کم کم یاد گرفت که مقداری ریسک کند و دست از اطمینان طلبی بردارد، به مرور زندگی زناشویی او هم بهتر شد و در حال حاضر رابطه خوبی با همسر خود دارد.

سایت طرحواره درمانی

اجبار به تکرار در طرحواره درمانی

مهلا و حمید هر دو گرفتار طرحواره بودند، مهلا گرفتار طرحواره محرومیت هیجانی بود و حمید گرفتار طرحواره آسیب پذیری

در سایت طرحواره درمانی خودبیداری شما با طرحواره های زیر آشنا خواهید شد:

شما با مطالعه انواع طرحواره‌ها متوجه می شوید که شما نیز گرفتار یک یا چند تا از این طرحواره ها یا تله های زندگی شده اید.

ما در سایت طرحواره درمانی خودبیداری و مرکز روانشناسی خودبیداری می خواهیم در این زمینه به شما کمک کنیم تا اطلاعات خود را افزایش دهید و در صورت نیاز به درمان و تغییر بپردازید.

همه ما تمایل داریم که دردها و رنج های دوران کودکی را ناخواسته زنده نگه داریم، نخستین کسی که پی به این حقیقت برد فروید بود، او مفهومی را به نام اجبار به تکرار مطرح کرد، فروید معتقد بود فرزند یک فرد معتاد با کسی ازدواج میکند که معتاد است و فرزند یک شخص پرخاشگر با کسی ازدواج می کند که بد دهن و پرخاشگر است و یا اینکه خودش تبدیل به فردی پرخاشگر می شود.

یا فردی که در دوران کودکی آزار جنسی را تجربه کرده است ممکن است در بزرگسالی در دام روابط آشفته و بی هدف می افتد و یا کودکی که تحت سلطه دیگران بوده است ممکن است در بزرگسالی تحت سلطه دیگران قرار بگیرد یا دیگران را به شدت کنترل کند.

فهم این موضوع در در نگاه اول ممکن است برای شما گیچ کننده باشد ممکن است بگویید چرا باید دست به این کار بزنیم؟ چرا می بایست دوباره رنج ها و درد هایمان را زنده کنیم و داغ دل ما تازه شود؟ چرا نمی توانیم دست از این الگوها برداریم و زندگی بهتری را تجربه کنیم؟

در واقع هر کسی با چسبیدن به روشهای ناموفق در رفتار و احساس های خودش ناخواسته باعث ادامه دار شدن این الگوهای منفی می شود، می شود گفت تقریباً هیچ روانشناسی نیست که این سخن را تایید نکند، ما در دوران بزرگسالی شرایط و موقعیت هایی را ایجاد می‌کنیم که شبیه به شرایط و موقعیت های دوران کودکی ماست.

منظور ما از تله زندگی یا طرحواره ها تمام روش هایی هست که باعث خلق شدن و بازآفرینی شرایط دوران کودکی مان می شود.

تله های زندگی یک اصطلاح عامیانه است، آنچه که در بین روانشناسان معروف است واژه طرحواره می باشد طرحواره یعنی باورهای عمیق و تزلزل ناپذیر ای که در دوران کودکی درباره خود، دیگران و جهان پیرامون ما در ذهن ما شکل می گیرند، این طرحواره ها نقش اساسی و تعیین کننده‌ای در شکل گیری احساس ما درباره خودمان را دارند.

ما ناخواسته دوست داریم که به این طرحواره ها بچسبیم زیرا به ما احساس امنیتی میدهند و بنابراین به این دلیل نمی خواهیم از آن خارج شویم، زیرا احساس ناامنی می کنیم، بنابراین اگرچه این باورها که مربوط به طرحواره ها است به ما آسیب می زند، اما به ما احساس امنیت منحرفی می دهد، زیرا به ما قدرت پیش بینی پذیری و اطمینان آفرینی می دهد.

چسبیدن به این باورها درست مانند این است که فردی ترسو در خانه احساس امنیت کند، ما در زمینه شناخت درمانی معتقدیم که تغییر این نوع از باورها که ریشه در طرحواره دارد کار بسیار سختی است.

جذابیت طرحواره ای چیست؟

در این قسمت می خواهم برای شما در مورد چگونگی تاثیر طرحواره های زندگی در روابط عاطفی و عاشقانه توضیح دهم، به این مفهوم در طرحواره درمانی «جذابیت طرحواره‌ای» گفته می شود.

یک مثال برای جذابیت طرحواره ای

مریم پزشک است ۳۵ سال دارد، شوهر مریم با او رفتار خوبی ندارد و دائماً به او توهین می‌کند، اما مریم همچنان به او علاقه‌مند است، مریم گرفتار طرحواره رهاشدگی است، او بسیاری از این وضع ناراحت است هر زمان که شوهرش شروع به فحاشی و بددهنی میکند مریم کم می آورد و احساس ناامیدی شدید میکند.

مریم می گوید: انگار دلم نمی خواهد او را از دست بدهم، می خواهم تحت هر شرایطی به رابطه خود با او ادامه بدهم، فکر جدایی از او هم برای من محال است، نمیفهمم چرا با وجود اینکه آنقدر او را دوست دارم ولی انگار او به من علاقه ای ندارد.

من خیلی سعی کردم که خودم را تغییر بدهم اما فایده ای نداشت، من به دنبال راهی هستم که شما به من کمک کنید تا خود را تغییر بدهم که او را از دست ندهم، اما نمی دانم چگونه این کار را انجام بدهم، از بس  در حالتی از دودلی و ترس زندگی می کنم خسته شدم، شوهر مریم دائماً بابت بدرفتاری های خود ناراحت بود و به او قول می داد که دیگر مانند گذشته فحاشی و بددهنی نکند اما انگار دست خودش نبود، مریم در چرخه بین امید و نا امیدی در نوسان  بود، بارها و بارها امیدوار می شد و بارها و بارها ناامید شد

مریم منتظر تغییر رفتارهای شوهرش بود، اما واقعیت این بود که این تغییر اتفاق نمی افتاد اگرچه شوهرش واقعاً دوست داشت تغییر کند اما ذره ای ثبات و آرامش در رابطه آنها نبود.

هرچند که شوهر او دمدمی مزاج بود، اما مریم عمیقاً او را دوست داشت، گاهی شوهرش او را تهدید به جدایی می کرد و این رفتارها هیچکدام علاقه مریم را نسبت به او کم نمی کرد.

مریم توسط روانشناسان مرکز خودبیداری مورد مصاحبه قرار گرفت، زندگی گذشته او نشان می داد که مادری دمدمی مزاج داشت، و پدر او در حالی که مریم دو سالش بود فوت کرده بود، مریم و خواهر کوچک او با مادر زندگی میکردند آنها مجبور بودند در یک اتاق بسیار کوچک زندگی کنند، مادر مریم عصبی بود و حوصله او را نداشت، مریم به دلیل رشد کردن در چنین شرایطی با ازدواج با شوهرش این شرایط را بازآفرینی کرده بود.

مریم سابقاً به روانکاوی مراجعه کرده بود و مدت بسیار زیادی تحت درمان روانکاوی بود، اما روند درمان از نظر او بسیار کند بود او بینش زیادی نسبت به مشکل خود پیدا کرده بود، اما همچنان مشکل سر جای خود بود، این ایرادی است که به روانکاوی گرفته می شود  و گفته می شود بینش منجر به درمان نمیشود، او خواهان درمانی بود که بتواند سریعتر به جواب برسد و کاربردی باشد.

مدل درمان در طرحواره درمانی به او کمک کرده بود، ما به او کمک کردیم به جای اینکه از مشکل فاصله بگیرد یا بی تفاوت باشد، بفهمد که کدام الگوهای رفتاری او سبب ادامه دار شدن مشکلات او شده است، ما از خواستیم تا دست به رفتارهای آگاهانه تر بزند، ما به او کمک کردیم تا با واقعیت زندگی خود آشنا شود، او به مرور متوجه شد که عشق او به شوهرش علامت فعال شدن طرحواره رهاشدگی است.

بعد از گذشته یک و نیم سال مریم که فرصت‌های زیادی به شوهر خود داده بود، در نهایت تصمیم گرفت که به جای سعی در تغییر او، رفتار و واکنش خود را تغییر دهد، مریم تغییرات زیادی داشت اما منجر به تغییر رفتار شوهرش نشد.

به همین دلیل، مریم بحث جدایی را مطرح کرد و البته این را هم مطرح کرد که از جدایی میترسد اما بالاخره باید تصمیم بگیرد البته بعد از جدایی و با حمایت ما او متوجه شد که آنقدرها هم که فکر می‌کرد سخت و ترسناک نبود، او اکنون اعتمادبه‌نفس و آرامش زیادی دارد و می داند که بدون شوهرش می تواند زندگی مستقل و جداگانه ای داشته باشد، ما معتقد هستیم که باید برای رابطه آسیب زای خود فکر اساسی و جدی می کرد.

سایت طرحواره درمانی

روش طرحواره درمانی به شما کمک می کند که بفهمید کدام روابط برای شما مناسب است و کدام روابط برای شما مناسب نیست، این کار ساده نیست زیرا شما ممکن است گاهی دست به انتخاب هایی بزنید که در ابتدا برای شما زیاد جذاب نیست، معمولاً افراد برای اینکه از زندگی گذشته خود فرار کنند ناخواسته دست به انتخاب هایی میزنند که دقیقاً از هرچیزی که می ترسند سرشان می آید، ما به این روند یعنی این نوع جذابیت جذابیت طرحواره‌ای میگوییم.

سیما دختری ۲۸ ساله بود، او وارد هر شرکتی که می شد نمی توانست خواسته های خود را به راحتی بیان کنند و دیر یا زود دیگران از او سوء استفاده می کردند، سیما گرفتار طرحواره اطاعت بود.

سیما بسیار مردم دار بود و همیشه نیازهای دیگران را بر نیازهای خودش ترجیح می داد، اگر دیگران از او نظر می خواستند می گفت برای من مهم نیست شما تصمیم بگیرید

او همیشه سعی می کرد همسر و فرزندان خود را راضی نگه دارد، در برابر تمام خواسته های فرزندان خود کوتاه می آمد و گاهی اوقات در محیط کارش با وجود این که ساعت کار به پایان می رسید کارها را انجام می داد و دیرتر به منزل بر می گشت.

اگرچه سیما سعی  میکرد که دیگران را راضی نگه دارد، اما در ته دلش از دست آنها عصبانی بود، او خیلی فداکار بود،  فرزندان او از آسان گیری و مهربانی او سوء استفاده می کردند و با این حال هم از دست سیما راضی نبودند، چون نمی توانست نقش یک مادر قاطع را بازی کند.

سیما از الگوهای رفتاری خود آگاهی نداشت، اما عصبانی بود او نمی توانست نیازهای خود را به درستی برآورده کند او در اعماق درون خود عصبانی بود، در حقیقت سیما در خانواده ای زندگی کرده بود که مادر او بسیار خودخواه و دیکتاتور بود، او دائماً دختر خود را کنترل می کرد و می خواست همه چی باب میل او باشد، سیما در کودکی قدرت مخالفت با مادر خود را نداشت، اگر این کار را می‌کرد به شدت تحقیر و تنبیه می شد ، مادر سیما بسیار خودخواه بود به صورتی که حتی پدر سیما هم جرات مخالفت در برابر او را نداشت،  پدر سیما افسرده بود و سیما سعی میکرد از پدر خود مراقبت کند تا حالش بهتر شود، در این شرایط خواسته ها و نیازهای سیما جایگاهی نداشتند، او یاد گرفته بود که خواسته ها و نیازهای او مهم نیستند.

سیما قبل از اینکه به ما مراجعه کند به یک درمانگر با رویکرد act مراجعه کرده بود درمانگر اورا تشویق می کرد که در زمان حال زندگی کند و از احساسات خود آگاه شود، درمانگر از او خواسته بود که اجازه بدهد که احساس های خشم و ناراحتی او نسبت به مادر و همینطور دیگران بیاید و برود، اما این روش برای سیما کارساز نبود.

مشکل این روش درمانی این بود که به هیجان های بنیادین سیما و اینکه سر منشا این هیجان‌ها کجاست پرداخته نشد، سیما توجیه نشده بود که مشکل او دقیقاً چیست؟ مشکلات او در یک چارچوب منسجم فرمول بندی نشده بود و و به همین دلیل راه حل ها و گام های عملی و کاربردی که مربوط به اینجا و اکنون و زندگی واقعی او باشد در اختیار او قرار نگرفته بود.

ما در مرکز روانشناسی خودبیداری با استفاده از رویکرد طرحواره درمانی، چارچوب مفهومی ساده و آشکاری برای سیما فراهم کردیم، او توانست بفرمایید که ریشه مشکل از کجاست و فهمید که طرحواره او اطاعت است و این طرحواره  همواره همه جا با او بوده است.

ما به او و روش ها و گام ها و تکنیک های عملی برای تغییر آموزش دادیم، به سرعت در درمان تغییر کرد ما در تجربه بالینی خود فهمیدیم که طرحواره اطاعت خیلی زود نسبت به بقیه طرحواره ها تغییر می کند.

سیما در اثر به کار گرفتن تکنیک هایی که مربوط به مدل طرحواره درمانی بود، احساس مثبتی درباره خود پیدا کرد، او از تمایلات و احساس‌های سرکوب شده اش آگاه شد و به این احساسات و نیازهای خود اجازه بروز داد، او یاد گرفت که در ارتباط با همسر و فرزندان و همکاران خود قاطعانه تر برخورد کند به خصوص یاد گرفت چگونه خشم خود را به صورت سالم نشان بدهد، او یاد گرفت که نیازهای خود را با آرامش و خویشتن داری بیان کند، اگرچه در ابتدای تغییر همسر و فرزندان او سرسختی نشان دادند، اما وقتی که فهمیدند که نمیتوانند سیما را به حالت قبلی برگردانند کوتاه آمدند و پس از مدتی آنها نیز با شرایط جدید منطبق شدند.

البته سیما با مادرش مشکل زیادی داشت، مادر او سعی می‌کرد مخالفت جویی و ابراز وجود دخترش را در نطفه خاموش کند و همچنان به حاکمیت خود ادامه بدهد، اما وقتی که متوجه شد برخورد سیما بسیار جدی است و محکم بر روی خواسته های خود ایستاده است، مجبور شد که تغییری در رفتار خود به وجود بیاورد، مادر سیما مجبور شد که بیاموزد که مسئولیت زندگی خودش را به دوش سیما نیندازد، سیما به مرور زمان احترام بیشتری با تغییر جدید به دست آورد.

روند درمان سیما نشان داد که برای حل کردن مشکلات زندگی بایستی علاوه بر دانش و اطلاعات، به احساسات و هیجان هایی که در مغز قدیم ذخیره شده است پرداخت.

اگرچه امروزه کار با کودک درون در زمره تکنیک تجربه ای جای دارد و بین زمان حال و دوران کودکی می توان رابطه را کشف کرد، اما احیای کودک درون به تنهایی کافی نیست، کسانی که در کارگاه های احیای کودک درون شرکت می‌کنند بعد از جلسات احساس خوبی دارند، اما دوباره به همان الگو های قدیمی فکری و رفتاری دیر آشنا برمی‌گردند، ما در روش طرحواره درمانی با استفاده از تکنیک های الگو شکنی رفتاری و رویا روسازی به شما کمک می کنیم تا در مسیر درمان در کوتاهترین مدت بیشترین دستاورد را داشته باشید.

انقلابی اساسی در شناخت درمانی در سایت طرحواره درمانی

مدل طرحواره درمانی از دل رویکرد شناخت درمانی به وجود آمد، کم کم رشد کرد، آرون بک در سال ۱۹۶۰ میلادی شناخت درمانی را پایه گذاری کرد، در مدل طرحواره درمانی بسیاری از جنبه‌های رویکرد شناخت درمانی قرار دارد.

مفروضه اصلی در شناخت درمانی این است که شیوه تفکر ما درباره حوادث زندگی یا افکار ما تعیین کننده احساس ما است و منجر به  هیجانات میشود و افراد مبتلا به مشکلات هیجانی دوست دارند واقعیت ها را دستکاری کنند.

به عنوان مثال حمید از مادرش یاد گرفته بود که کارهای معمولی  مانند سوار آسانسور شدن بسیار خطرناک است و ممکن است که اتفاقی برای او بیفتد. و طرحواره آسیب پذیری در او شکل گرفت که این طرحواره افکار او را هدایت می کرد.

شناخت درمانگران معتقدند، اگر بتوانیم به بیماران یاد بدهیم دنیای اطراف خود را درست ببینند، افکار آنها تغییر می کند و  سبب احساس بهتر در آنها می شود. اگر که ما به حمید آموزش میدادیم بدون کمک گرفتن از دیگران سوار آسانسور شود، ترس او کمتر می شد و مانع از جلوی پایش برداشته میشد

آرون بک معتقد است که لازم است ما افکارمان را با معیار عقل و منطق مورد نقد و بررسی قرار دهیم و ببینیم آیا وقتی نگران و آشفته هستیم مسائل را فاجعه سازی یا شخصی سازی میکنیم؟ یا ممکن است که بعضی از جنبه های آن را تعمیم دهیم و بزرگنمایی کنیم؟ آیا میتوانیم از زاویه دیگری به شرایط نگاه کنیم؟

همچنین معتقد است که اگر که افکار منفی خود را در معرض تجربه های کوچک قرار بدهیم و آن را محک بزنیم احتمالاً به غیر منطقی بودن آن پی می بریم.

مثلاً ما از حمید خواستیم که در اطراف خانه اش پیاده روی کند تا ببیند آیا واقعاً برای او اتفاق بدی می افتد؟ حتی وقتی که او کاملاً معتقد بود که این کار باعث غش و ضعف او میشود.

وقتی که حمید این کار را انجام داد متوجه شد که واقعاً این اتفاق نمی افتد و به مرور و به روش پلکانی ما بیشتر و بیشتر به او کمک کردیم تا بیشتر به غیر منطقی بودن ترس‌های خود پی ببرد.

امروزه روش شناخت درمانی جایگاه ویژه‌ای دارد، پژوهش های زیادی نشان دهنده اثربخشی شناخت درمانی در درمان اختلال های مثل افسردگی و اضطراب هستند، شناخت درمانی رویکردی فعال است و به بیماران یاد می‌دهد که با کنترل و بررسی افکار شان حالت های خلقی خود را متعادل تر کنند، شناخت درمانگران برای آموزش مهارت های کاربردی به بیماران، معمولاً تکنیک های شناختی و رفتاری را با هم ترکیب می کنند.

با این حال بعد از گذشت سالها به این نتیجه رسیدیم که با وجود این که تکنیک های شناختی و رفتاری بسیار ارزشمند است، در ارتباط با بعضی از الگوهای فکری و رفتاری و احساسی عمیق گره را باز نمی کند و به همین دلیل مدل طرحواره درمانی پا به عرصه گذاشت که در آن علاوه بر تکنیک های شناختی و رفتاری از تکنیکهای روانکاوی و تجربه ای نیز استفاده می شود، اینکه فقط به تکنیک های شناختی و رفتاری تکیه کنیم اگرچه بسیار سودمند است اما ممکن است که بیمار به هدف خود نرسد.

تغییر بعضی از طرحواره ها بسیار سخت و طاقت فرسا است مثلاً تغییر طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری وقت و زمان زیادی می خواهد و خوبست که بیمار از درمانگر ونیز گروه درمانی استفاده کندف در این صورت سرعت درمان بیشتر بهبود پیدا میکند

مدل طرحواره درمانی باعث اثرگذاری بیشتر تکنیک های شناختی رفتاری می شود، مدل طرحواره درمانی علاوه بر آموختن مهارت باعث تغییر در الگوهای عمیق زندگی می‌شود، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که ما در طرحواره درمانی فقط به فکر تغییر رفتارها در کوتاه مدت نیستیم، ما دوست داریم که به مشکلات به شکل عمیق تر و جدی تر بپردازیم مانند مشکلات ارتباطی، عزت نفس و مشکلات شغلی و ….

و علاوه بر پرداختن به رفتار بیماران می خواهیم شیوه های احساسی و الگوی ارتباطی آنها را نیز بررسی کنیم، در سایت طرحواره درمانی خودبیداری، اطلاعات بسیار زیادی در اختیار شما قرار داده ایم تا بتوانید طرحواره های خود را بشناسید.

اهمیت سایت طرحواره درمانی

طرحواره درمانی به شما کمک می کند تا چرخه معیوب در افکار و رفتار و احساس های خود را پیدا کنید، ریشه یابی کنید و با استفاده از تکنیک های دقیق شناختی و رفتاری و تجربی آن را درمان کنید و به این شکل، زندگی جدیدی خلق کنید و تبدیل به انسانی شوید که میخواهید.

باور این موضوع برای بسیاری از مردم سخت است، بیشتر مردم صرفاً در زمینه طرحواره درمانی مطالعه می کنند، آنها گام جدیدی برای درمان بر نمی‌دارند، آنها تصور می‌کنند که همین مقدار که از طرحواره های خودآگاهی داشته باشند کافی است اما واقعیت این است که هرگز آگاهی منجر به درمان نمی شود، اگرچه بعضی از افراد که داعیه روانشناسی دارند و آگاهی دقیق از علم و دانش روانشناسی ندارند نیز معتقدند که طرحواره ها با آگاهی درمان می شوند اما شما دیر یا زود متوجه می شوید که اقدامات و تلاش شما کافی نیست و می بایست برای تغییر گام ها و قدم‌های جدی و عملی بردارید که فقط در اتاق درمان اتفاق می افتد.

این البته، یافته پژوهش‌های دقیق علمی ماست که می توانید مقالات مرتبط را در سایت انجمن بین المللی طرحواره درمانی مطالعه بفرمایید.

شاید لازم است که یکبار برای همیشه خود را از اسارت رفتارها احساس‌ها و افکاری که در دام آن افتاده اید آزاد کنید.

سایت طرحواره درمانی

چرا سایت طرحواره درمانی خودبیداری؟

در سایت طرحواره درمانی خودبیداری ما اطلاعات رایگان و عمیق و دقیق زیادی در زمینه ی کتاب های طرحواره درمانی، معرفی تک طرحواره ها، تاثیر طرحواره ها بر ازدواج و زناشویی، ارتباط طرحواره ها با انواع اختلالات مانند پرخوری، اعتیاد، فوبی اجتماعی، مشکلات روان تنی، بی خوابی، افسردگی و … قرار داده ایم که امیدوار هستم برای شما بسیار مفید باشد.

همچنین از آنجا که همه طرحواره ها هرگز به صورت غیرحضوری قابل درمان نیستند و تنها ده طرحواره به صورت غیر حضوری آن هم با کمک یک روانشناس قابل درمان هستند، در سایت طرحواره درمانی خودبیداری محصولاتی نیز برای درمان طرحواره ها قرار داده ایم که در صورت تهیه این محصولات لازم است که با روانشناسان مرکز روانشناسی خودبیداری نیز هماهنگ باشید، آنها بر نحوه استفاده شما از این محصولات نظارت می کنند و با شما همراه و همگام برای تغییر و درمان هستند.

همچنین در صورتی که نیاز داشته باشید به صورت اختصاصی از درمانگران کمک بگیرید مرکز روانشناسی خودبیداری روانشناسان صاحب صلاحیت و آموزش دیده ای را در کنار خود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید.

در سایت طرحواره درمانی خودبیداری، اطلاعات رایگان بسیار زیادی وجود دارد که از شما درخواست می کنم حتماً از آن استفاده کنید، تولید و تهیه این اطلاعات و محتوا ها برای ما کاری بسیار زمان بر و پرهزینه بود، اما در راستای افزایش اطلاعات عمومی و سلامت روان عمومی این زحمت را متحمل شدیم.

همچنین در سایت طرحواره درمانی خودبیداری محصولاتی با هزینه های بسیار پایین آماده کرده ایم که می توانید در بخش محصولات مرکز روانشناسی خودبیداری آنهارا مشاهده و تهیه کنید با یک نگاه کوچک در سایت کاردرمانی خودبیداری متوجه سخاوتمندی ما در آموزش رایگان می شوید، امیدوار هستیم که با آگاهی افزایی توانسته باشیم گامی در جهت تغییر و تحول سلامت روان بر داشته باشیم.

همچنین اگر که روانشناسان و متخصص هستید و میخواهید طرحواره درمانی را به صورت آسان و همه‌فهم بیاموزید، می توانید با مرکز روانشناسی خودبیداری تماس بگیرید تا در مورد نحوه آموزش اطلاعات لازم را دریافت کنید.

در ادامه روی هرکدام از گزینه های زیر کلیک کنید تا مطالب مختلف را در سایت طرحواره درمانی مطالعه کنید.

مقاله های سایت طرحواره درمانی
پادکست‌های سایت طرحواره درمانی
فیلم های سایت طرحواره درمانی
کتابهای سایت طرحواره درمانی
تست های طرحواره
دوره های آموزشی طرحواره درمانی

برای دریافت مشاوره های علمی در زمینه های مختلف یا شرکت در کارگاه ها و خرید بسته ها در ساعت کاری (از 9صبح تا 18 همه روزه به جز روزهای تعطیل) باشماره های زیر تماس بگیرید یا در واتساپ یا تلگرام پیام بگذارید.

Picsart 23 11 07 11 49 49 791

Picsart 23 11 07 11 51 22 509

phon contact

اگر خارج از کشور هستید و یا با ارسال تیکت راحت‌تر هستید از طریق فرم زیر برای ما پیام بگذارید ما در اسرع وقت با شما تماس خواهیم گرفت.

دریافت مشخصات

فرم ارسالی شما مستقیما با نظارت و هماهنگی آقای ارسطو رضایی پاسخگویی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید